Jump to content

PostDanmark priser efter 1. april, hvordan vil I håndtere dem?


Prestafan1234

Recommended Posts

Hej

Som overskriften siger, vil jeg gerne høre, hvad I andre gør, når PostDanmark sætter priserne op pr. 1. april og beregner vægt ud fra volumen? Mange af mine varer er porcelæn og skal pakkes rigtig godt ind, så jeg er tvunget til at sende kasser, hvor der er ekstra luft rundt om varene. Jeg har endnu ikke regnet på priserne, men frygter, at det kan blive ret dyrt at sende fremadrettet. Lige nu opkræver jeg 59 kr. for pakker (og mister jo så lidt på hver ordre). Jeg synes, det er svært at smide pris for fragt oveni f.eks. et tekrus - der er jo grænser for, hvad det kan koste.

Rent praktisk, ved jeg heller ikke lige, hvordan man skal håndtere, at der nu bliver et valg mellem levering hjemme og afhentning på posthuset og om det er nok, at kunden blot krydser af i et felt - f.eks. Afhentes på nærmeste posthus og om PostDanmark så selv finder ud af dette.

Jeg har fortrængt hele denne problematik indtil nu, men den går vist ikke længere :-(

Link to comment
Share on other sites

Pakker udenomdeling håndteres automatisk til at komme til nærmeste posthus af postdanmark, som også sender et "kort" til kunden om at pakken kan afhentes den og den dag. (Jeg er gammel postmand)

I shoppen kan du oprette pakker udenomdeling som en selvstændig fragtmand. Vi har overvejet at volume beregne alle vores produkter om til den beregnet vægt, og så sætte den ind i systemet. Men det er ikke helt optimalt, og der er umiddelbart nogen faldgrupper i det. Den eneste måde Post Danmark kan lærer på at det er et lorte system er ved at man stille sig op på posthuset med sin pakke så snart prisen kommer over de 80 kr det koster på posthuset.

Mht. pakker uden omdeling så er det noget PD prøver at skabe et marked for, i mine øjne vil kunder hellere have deres pakker bragt ud, de fleste som ved der kommer noget er enden hjemme, eller har idag en eller anden form for aftale med PD, fx modtager flex, eller løse aftaler med postbudet om at pakker må ligges i skuret elller lignende.

Alternativt kan du sende din forsendelser som maxibreve. En forsigtig pakke skal kunne tabes fra ståhøjde ned på gulvet, hvilket siger lidt om hvordan almindelig pakker så skal kunne behandles. Maxibreve og pakker behandles meget ens af PD, forskellen er scanning og sporing.

Til det kan jeg sige at vi på 1 år har midste 3 maxibreve i posten og vi har sendt et godt stykke over 1000 maxibreve det er 0,3 % der er forsvundet, det er en acceptabel rate i mine øjne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den holdning, at jeg indretter mine priser efter PostDanmarks takster. Jeg sætter dem ikke lavere.
Hvis en kunde vil købe en vare, må vedkommende betale portoen. Den vil jeg altså ikke tabe på, bortset fra de kampagner (f.eks. jul) hvor jeg giver fri porto over et vist beløb. Hvis kunden ikke vil betale, så må vedkommende finde et andet sted at handle.

Kold og kynisk, ja.

Men jeg vil efter 1.4. give valgmuligheden mellem maxibrev (for de små ordrer) og pakker med og uden omdeling på Mirasdukketøj (for de store ordrer).

Frø (lavprisfrø) vejer altså ikke ret meget, så det bliver brevporto.

Link to comment
Share on other sites

Tak for input:-)

Homeshop: Jeg skal også have gjort noget ved GLS, men mangler et modul, så man kan vælge nærmeste Pakkeshop. Prøver forgæves at sparke min mand i gang med at kode til mig. Ellers må jeg jo købe mig til det:-)

Tim: Der skal vel ændres noget for at PostDK kan se, at kunden har valgt uden omdeling - her tænker jeg på følgeseddel? I shoppen under bestillingen kan jeg jo godt håndtere det med en ny fragtmand.

Pertho: Jeg har sat mine priser for porto op til 59 - tidl. var de 49. Jeg har så været nødt til at indkalkulere dette i mine priser, men kan ikke gøre det på alle varer - jf. et tekrus kan kun koste så meget. På min anden shop, hvor prisen er 66 kr. og hvor nogle af varene går igen fra jojoba.dk, sælger jeg ikke nær så meget, for jeg tror simpelthen, at porto har en stor psykologisk betydning for folk. Hvis du køber en vare til 500 kr. eller 1000 kr. tror jeg folk er bedøvende ligeglade, så længe de har fundet den rette vare. Men køber de for omkring 200 kr. så ser mange det altså som et problem, at de skal betale næsten 1/3 oveni for porto (også selv om de ikke lige kan købe mine varer andre steder). Jeg tænker, om ikke du mister en del kunder på dette? Har du lavet tests på, om folk køber uanset? Blot en lille tanke :-)

Link to comment
Share on other sites

Tak for input:-)

Homeshop: Jeg skal også have gjort noget ved GLS, men mangler et modul, så man kan vælge nærmeste Pakkeshop. Prøver forgæves at sparke min mand i gang med at kode til mig. Ellers må jeg jo købe mig til det:-)


Hvis jeg bliver enig med GLS vil jeg gerne dele omkostningerne med at få et modul programmeret :)
Link to comment
Share on other sites

Har du lavet tests på, om folk køber uanset? Blot en lille tanke

Det har jeg ikke.

Men Lavprisfrø er Danmarks billigste. Der er ikke mange, som har frø til 9,95 og derunder. Så hvad betyder en forsendelsesomkostning på 12 kr?

M.h.t. Mirasdukketøj. Tjaaa. Der er masser der tilbyder hjemmesyet tøj til dukker og bamser. Jeg mener selv at vores kvalitet er i top. Det hører jeg i hvert fald fra vores kunder. Og så er det ikke specielt dyrt. Man kan vel sige, at jeg "lever af" at kunderne vender tilbage den ene gang efter den anden. Og gør de det, så er de jo også villige til at betale portoen :-)
Link to comment
Share on other sites

Tak for input:-)
Tim: Der skal vel ændres noget for at PostDK kan se, at kunden har valgt uden omdeling - her tænker jeg på følgeseddel? I shoppen under bestillingen kan jeg jo godt håndtere det med en ny fragtmand.


Hvis du skal sende pakker udenomdeling skal du have tildelt et specielt stregkode interval af Post Danmark, der står så på pakkelablen at det er uden omdeling ( Hvis du altså er erhverskunde) Jeg ved ikke hvordan det fungere når man er privatkunde, altså køber labels på posthuset.

At man er kold og kynisk mht. porto priser kan man kun tillade sig hvis man er i en branche med lille konkurrence, hvis ens kunder på 30sek. kan google en anden shop med samme varer hvor portoen er billigere, eller det samlet køb bliver billigere så er man nødtil at lægge en strategi omkring det.
Link to comment
Share on other sites

Tak for input:-)
Tim: Der skal vel ændres noget for at PostDK kan se, at kunden har valgt uden omdeling - her tænker jeg på følgeseddel? I shoppen under bestillingen kan jeg jo godt håndtere det med en ny fragtmand.


Hvis du skal sende pakker udenomdeling skal du have tildelt et specielt stregkode interval af Post Danmark, der står så på pakkelablen at det er uden omdeling ( Hvis du altså er erhverskunde) Jeg ved ikke hvordan det fungere når man er privatkunde, altså køber labels på posthuset.

At man er kold og kynisk mht. porto priser kan man kun tillade sig hvis man er i en branche med lille konkurrence, hvis ens kunder på 30sek. kan google en anden shop med samme varer hvor portoen er billigere, eller det samlet køb bliver billigere så er man nødtil at lægge en strategi omkring det.


Jeg er erhvervskunde, så jeg skal da vist lige have ringet til PostDK og bestilt pakkelabels til "uden omdeling". Jeg har (som alle andre) tænkt mig at møde op på posthuset og købe en label i de tilfælde hvor en pakke kommer til at koste mere end 80 kr. pga. volumen. Ved stadig ikke, hvordan jeg skal håndtere det. Der bliver nok en del målen op i starten til man finder et mønster.

Jeg overvejer også at begynde at sende mere som Maxibrev, for det vil kunne gå for mange varer i en lille papkasse, som jeg f.eks. sender 1 stk. tekande i dag. Jeg er blot lidt træt af, at min OPC bliver fyldt op med "vil du have med eller uden omdeling" "vil du have varen sendt som Maxibrev i stedet for pakke" osv. osv. Det kan hurtigt blive en lang købsproces igen. Der kører i øjeblikket en debat på amino.dk om man kan fraskrive sig alt ansvar på et Maxibrev - altså så kunden selv står med risikoen. Jeg tænker dog stadig, at man er bedst tjent med at holde ens kunder glade og tilfredse og sende en ny vare, hvis noget går tabt eller går i stykker. Men det er jo hhv. afvejning og tillid.

Ud af alle de pakker (og en del Maxibreve med mine små varer) har jeg 7-9-13 intet mistet, og jeg har haft én eneste pakke, hvor indholdet var gået i stykker. Så uanset om folk kritiserer PostDanmark for meget, så har de altså håndteret mine varer rigtig godt i betragtning af, at jeg ofte sender både krus, tekander og andet skrøbeligt indhold.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...