Jump to content

Var ändras "Home" till svenska? (T ex Sajtkarta - Sidor - Home)


jojje_f

Recommended Posts

Hej Anders,
Tack för ditt snabba svar men det hjälpte tyvärr inte. Jag har sökt under Translations under alla platserna (Front office, Back office, Modules etc) med den automatiska sökfunktionen och alla hittade "Home" har en översättning till "Hem" under svenska.

Klickar jag på KATEGORIER visas

Hem >
HOME Det finns inga produkter (Vilket är rätt men det finns underkategorier.)

Så det är huvudkategorin "Home" ovanför Kategorierna som behöver ändras men jag blir inte klok på var man gör det??
/Jojje

Link to comment
Share on other sites

Det här tycker jag verka fungera skumt.

Om jag går in på en produkt och tittar på Catalog: så står det ID 1 Home. (Var ändrar man det till svenska?) medan alla andra underkategorier är på svenska.

Jag bockar för Home och lägger t.o.m. produkten i Default Category: Home.

Om man på hemsidan klickar på Kategori så visas fortfarande:

Hem >
HOME Det finns inga produkter
(Sedan visas underkategorierna korrekt.)

Men om man nu klickar på "Hem" upptill kommer produkten upp som en "Utvald produkt" (Featured Products)!
Annars verkar det mesta annat fungera bra (tror jag hittills).

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är lite svårt att förstå exakt vilka var du menar - har du en länk till sidan så man kan ta en titt?

Annars kanske detta hjälper:

1. Översättning - Översätt Home till Hem i Breadcrumbs (front-office).
- Detta för brödtexten som syns på varje sida

2. För att ändra i sitemap kan du prova följande (använder inte den själv utan endast gsitemap):

http://www.prestashop.com/forums/viewthread/26973/#123171

Link to comment
Share on other sites

Hej gregzkij m fl för tipsen.

1. Breadcumb var rätt och påverkar inte den "Home" jag vill ändra. (Det står redan "Hem" i sökvägen upptill på sidan).

2. Åtgärd 2 verkade ju lovande men ledde ej till resultat, åtminstone inte i min PS 1.4.0.15. Det kom en ny Home ruta i Backoffice att översätta vilket jag gjorde. Dock så ändrades inte texterna "Home" i min Sitemap.

Det står fortfarande "Home" på sajtkartans toppmappar (Kategorier och Sidor).

Om man klickar på menyn Kategorier visas "HOME" i den grå rubriken på sidans överkant .

Jag aktiverar min sida en liten stund om ni vill kolla: http://regito.com/webshop1

Link to comment
Share on other sites

I databasen, tabell ps_category_lang finns "denna" Home för alla språk, MEN jag misstänker att shoppen "går sönder" om man översätter den.
Kategorierna översätter man i BO, Catalog på nivån över den man vill översätta och det finns ju ingen nivå över Home, därför du inte hittat den.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats,
Tack för svaret. Detta bör man väl nästan betrakta som en bugg i designen? (Jag har inte "vågat" prova att ändra i databasen och tycker inte att det bör ändras där manuellt.)

Konstigt att inte många verkar ha reagerat på detta. /Jojje

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tillägga att det är en (relativt kvalificerad) gissning från min sida.
Och ja, det är nog att betrakta som en bugg.
Att ingen reagerat beror kanske på att det "bara" syns på sitemap:en, iaf är det så för mig.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Fullösning för sitemap:en
sitemap.tpl (i themes), byt ut

{$categoriesTree.name|escape:'htmlall':'UTF-8'}


till

{l s='Home'}



Sedan kan man översätta Home till hem på vanligt sätt

Edit: kollade din sida och den ser lite annorlunda ut än min, kanske pga att du kör en senare version av PS; motsvarande kod lär behövas på andra ställen där $categoriesTree.name används, men kan tyvärr inte svara på i vilken/vilka filer
Edit 2: I blockcategories.tpl (modules) har jag

{l s='Categories' mod='blockcategories'}

eftersom den är klickbar för dig kan du nog se där i vilken fil övriga ändringar ska göras

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...