Jump to content

HTTP 500 Fel


hakiss

Recommended Posts

Hej

Har haft min shop i snart 5 år .

Men plötslig visar den HTTP 500 Fel , har inte rört den i ca 4 månader .

Samma Fel på backoffice

Hur löser jag detta , Ser att Presta har fått helt ny hemsida , som jag inte hittar runt i . :(

mvh

Alex

Link to comment
Share on other sites

Hej. 

Sitter i Kanada sa har inte svenskt alpabet. so bear with me.

HTTP 500 e ett ganska ospecifierat problem som kan ha diverse olika anledningar. Klart e att det iaf har med servern att gora.

Antingen databasen eller webservern i sig. Har du gjort nogot nyligen soom skulle kunna ha skapat problemet, t.ex updaterat prestashop?

/Johan

Link to comment
Share on other sites

 

Hittede en Mail från One 18/12-2018   , Där måste felet ligga , men frågan hur kommer man in till presta att ändra ???

Din webbplats dinokart.se har flyttats till den nya infrastrukturen.

Hos One.com anpassar vi oss ständigt för att vara redo för framtiden. Vår nya infrastruktur är ett exempel på det och ska säkra ditt webbutrymmes tillgänglighet, stabilitet och prestanda.

Om du i likhet med 99,9 procent av våra kunder använder standardkonfigurationen kommer allting att fortsätta fungera precis som tidigare och du behöver inte göra något.
 

Har du ändrat konfigurationen för ditt webbutrymme?

Då kan du behöva uppdatera inställningarna och konfigurationen för att ditt webbutrymme ska fortsätta fungera som vanligt.

Vår nya infrastruktur kan påverka webbutrymmet om du använt:

  • andra DNS-servrar än våra
  • tredjepartstjänster som är beroende av ditt webbutrymmes IP-adress
  • en annan domäns databas
  • en skräddarsydd lösning för att skicka mejl från din webbplats via SMTP.

Vi rekommenderar att du använder standardkonfigurationen för bästa prestanda.

Link to comment
Share on other sites

Hm, det komplicerar saker onekligen. 

Har du kontakt med databasen som prestashop komunicerar med?

Vet du om webservern gjort nogra andringar pa sista tiden? och vad har du for presta-version?

Jag hade ett problem med detta nar jag byggde en standalone test-site. Min prestaversion var for gammal for PHP-versionen jag hade tillganglig. Efter att ominstallerat till en aldre PHP-version funkade det. Om du har en aldre version och din webhost upgraderat PHP-versionen kan det vara problemet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det beror pa serversidan, och om de inte kan ga tillbaka till gamla installningar for dig sa har jag en lite komplicerad losning pa det hela.

Men kontakta dem forst och se vad de gjort, de kanske kan fixa problemet direkt. 

/Johan

 

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag svar frän One , Hur gör man nu , många olika kanske lösning ??

mvh

Alex

Tack för ditt mail. Jag kan se att webbutrymmet har uppgraderats till PHP 7.2, så det är förmodligen detta det hänger på. Det är dessvärre inte möjligt att återgå till version 5.6 längre, då denna har plockats bort från våra servrar. Du kan kika på denna guide för mer information om vad du behöver göra för att göra din sida kompatibel med PHP 7.2. https://help.one.com/hc/sv/articles/360000463218-Hj%C3%A4lp-jag-uppdaterade-PHP-och-nu-fungerar-inte-min-webbplats Återkom gärna om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning Johan One.com
Link to comment
Share on other sites

Som jag trodde. 

Ingen easy fix som jag kan komma pa. Men har tre alternativ som inte e direkt de roligaste.

Alternativ ett:

  1.  Spara hela hemsidan som en lokal sida pa din dator.
  2. Uppdatera den lokala sidan.
  3. ladda upp den nya uppdaterade sidan och ersatt den gamla med denna.

Att skapa lokal sida och uppdatera den var mitt projekt dar jag jobbar nu, gjorde det precis innan jul. Men jag e programmerare och det tog et tag att klura ut hur man gjorde (sidan jag jobbade pa var iofs ganska stor, med multishops, och kunder over hela varlden). Skrev ner en liten guide som du kan titta pa om du vill gora det sjalv, men har man ingen datavana eller kodvana kan det nog bli klurigt. Men inte omojligt. 

Alternativ tva: 

Skapa ny sida, from scratch...

Beroende pa om du har stor databas med mycket info som du behover spara e detta inge vidare bra alternativ. 

Alternativ tre:

  1. Byt webb leverantor, (se till att de har aldre PHP-version typ 5.6 eller liknande) 
  2. flytta alla filer och databasen dit
  3. uppgradera innan den nya leverantoren uppgraderar

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...