Jump to content

Egen sökfunktion


mitmit

Recommended Posts

Hej

Har en fundering som jag hoppas folk kan hjälpa mig att reda ut.
Det är så att jag skulle vilja göra en egen sökfunktion där folk skriver in exempelvis ett namn, det görs sedan ett webbserviceuppslag till en tjänst som sedan returnerar ett svar med exempelvis storlek, färg och lite annat som jag sedan skulle vilja använda som parameterar i den befintliga sökfunktionen på något sätt.

Att jag behöver detta är för att hjälpa kunderna att välja rätt modell. Jag äger tyvärr inte datat själv som ska hämtaspå den externa webservicen (köper uppgifter) och namnet man söker på är unikt för varje ägare och man nyttjar då visa värden som returneras från webservicen och söker från det för att visa passande varor.

Om jag nu vill ha ut storlek och färg så kommer jag i webbshopen se till att det finns dessa attribut som gör att det går att söka/filtrera men hur kan jag få den att filtrera efter att fått svar från webservicen.

Hittade ett filter/modul på en sida som jag inte vet om det är standard eller inte.
Vid filter så blev sökvägen så här.
http://mydomain.com/category.php?id_category=2#filter=[attribute:4],[attribute:15]
Det skulle jag kunna använda genom att matcha i databasen vad exempelvis storlek 38 har först attributid i databasen och vad färgen röd har för attribute och då få en bra sökväg.

Min undran är om någon har ett bättre förslag på min fundering. (om ni ens förstod vad jag var ute efter :-) )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...