Jump to content

PS 1.6, PS 1.7 en PHP 7.2


Recommended Posts

In 2012 startte ik met PS 1.5 een eigen webshop op. In die jaren daaropvolgend leerde ik veel van Prestashop, dit forum en deed ook nog een cursus PHP en MySQL omdat ik het leuk vond. PS 1.5 had zo zijn nukken en aanloopproblemen, maar stap voor stap werd die versie beter.
In 2016 stapte ik vol goede moed over naar PS 1.6, die site liep vlekkenloos.

2 weken geleden besloot mijn provider one.com mij een email te sturen om mij doodleuk mee te delen dat hun server was overgestapt op versie PHP 7.2. Mijn PS 1.6.1.7 werkt hierdoor niet meer en ik besloot om de site te kopiëren naar de harde schijf, WAMPserver te installeren en dan offline de hele website stap voor stap te upgraden in zowel PS als PHP versie.

Online: werkte de frontend nog prima, maar is de backend onbereikbaar geworden.
Offline: de upgrades en update werken niet en de 1-click update moet steeds de huidige versie weer terugzetten.

Volgens one.com kan ik tijdelijk terug naar PHP 7.0 en zelfs PHP 5.6 met de oude site. Online blijft de frontend wel werken, maar is de toegang tot de backend met een error 500 ontoegankelijk.

Offline kan ik via WAMPserver allerlei versies uitproberen: PHP 5.7, PHP 7.0, PHP 7.1 en PHP 7.2. Hier krijg ik hetzelfde resultaat. In MySQL staan alle settings (driedubbel gecontroleerd) goed, ook hier is de frontend bereikbaar, maar de backend niet, met óf een blank scherm, of een error 500. Ook in diverse browsers geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Online kan ik natuurlijk met ftp nog alles bereiken, maar ik weet even niet hoé nu verder te gaan. Online kan ik kiezen uit PHP versies 5.6, 7.0, 7.1 en 7.2.

Inmiddels ben ik offline maar begonnen om met een hele schone versie van PS 1.7 van start te gaan. Voor het geval dat....

Alle suggesties en hulp zijn welkom!!

Link to comment
Share on other sites

Ik had exact zelfde probleem, echter ik kan via mijn VPS  ( Direct Admin) instellen per domeinnaam / user  welke PHP versie ik wens te draaien.
Overigens draait de originele webshop op PS 1.6.1.22   en de nieuwe op 1.7.4.3

Mijn oplossing ( in overleg met mijn VPS leverancier) zoals ik  die nu geïmplementeerd heb is :

Nieuw sub-domein aangemaakt   inclusief SSL certificaat     webshop.hobby-benodigdheden.nl
Module MigrationPro: PrestaShop To PrestaShop Migration Too l  voor PS 1.7.x.x  aangeschaft, geïnstalleerd    en binnen de nieuwe webshop ( subdomein)   complete oude versie 1.6.22 laten migreren naar de 1.7.4.3

Met wat kleine "haperingen"  heb ik nu een draaiende (oude   nog steeds live )  webshop  en een nieuwe 1.7.4.3 draaiend op PHP 7.1.  deeze ben ik nu aan het herinrichten.

Alle nieuwe data in de 1.6.22  versie kunnen zodra 1.7.4.3 volledig ingericht is  weer via de MigrationPro module worden ingelezen, met behoud van de al aanwezige orders, klanten , artikelen enz.

Mocht je eventueel nog vragen hebben, ik ben ia dit forum of ( sneller)  via Facebook te bereiken

https://www.facebook.com/racemaniac1964?ref=bookmarks

https://www.facebook.com/groups/435334916577944

 

Suc6

 

Arie

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Adeko.nl: zelfs met error 500 en de debug mode aan krijg ik geen verdere foutmeldingen, ook niet via diverse browsers. Er staat simpelweg een error 500 op het scherm. Het vervelende is dat ik offline via WAMPserver de website niet langer in de backend werkend krijg, met geen enkele PHP versie.

racemaniac: ik ben dat aan het overwegen, maar omdat de backend niet langer bereikbaar is, kan ik ook geen module installeren.

Wat ik nu zal gaan proberen is om met 'kale' versies van diverse browsers de website te bereiken, óf eventueel mijn antivirus en firewall tijdelijk uit te schakelen; wellicht zit daar iets wat de boel blokkeert. Ik hou jullie op de hoogte.

Link to comment
Share on other sites

Update:

ik ben vanochtend begonnen met het uitschakelen van álle addons in firefox (62.0) alsmede het uitschakelen van mijn firewall en antivirus. Dat had resultaat:

1. online is via PHP 5.6 mijn PS 1.6.1.7 webshop weer functioneel en bereikbaar via de frontend. De backend blijft een blank scherm vertonen.

2. offline heb ik de SSL uitgezet en via WAMPserver gekozen voor PHP 5.6. Hier komen nu zowel de frontend als de backend zichtbaar.
    ook kan ik via de backend inloggen en alle functies hier bewerken.

3.ik heb PS 1-Click Upgrade module geinstalleerd en geactiveerd.

4. alle signalen voor een 1-klik upgrade staan op groen, geen bijzonderheden. Als upgrade heb ik gekozen voor de grote upgrade, direct naar 1.7. Uiteraard vooraf eerst nog een backup gemaakt.

5. de upgrade heeft met succes de 1.7 gedownload. Tijdens het uitpakken krijg ik de volgende foutmelding:

-------------------------------------------------------

Analyseren van de situatie...Winkel gedeactiveerd. Nu bezig met downloaden... (dit kan even duren)
 
Download compleet. Nu uitpakken...
 
[Ajax / Server Error for action unzip] textStatus: "error " errorThrown:"Internal Server Error " jqXHR: "
( ! ) Fatal error: Maximum execution time of 120 seconds exceeded in C:\wamp\www\website\dir\modules\autoupgrade\classes\ZipAction.php on line 224
Call Stack
# Time Memory Function Location
1 0.0017 175264 {main}( ) ...\ajax-upgradetab.php:0
2 0.2181 5754872 PrestaShop\Module\AutoUpgrade\TaskRunner\Upgrade\Unzip->run( ) ...\ajax-upgradetab.php:52
3 35.3677 6561720 PrestaShop\Module\AutoUpgrade\ZipAction->extract( ) ...\Unzip.php:83
4 35.5694 6561808 PrestaShop\Module\AutoUpgrade\ZipAction->extractWithZipArchive( ) ...\ZipAction.php:98
{"nextQuickInfo":[""\/laatste" map is leeg gemaakt","Met behulp van klasse ZipArchive ...","Archief uitgepakt","Met behulp van klasse ZipArchive ..."],"nextErrors":["[INTERNAL] C:\\wamp\\www\\website\\dir\\modules\\autoupgrade\\classes\\ZipAction.php line 224 - Maximum execution time of 120 seconds exceeded"],"error":true,"next":"error"}"

De vraag is nu: hoe ga ik verder na deze time limit?
Link to comment
Share on other sites

Denk eens na: denk eens na. Het gaat hier over de PHP omschakeling van 5.6 naar 7.2.
PS 1.6 werkt niet langer onder PHP 7.2, dus zo dom is het niet.
Bovendien: dit forum biedt al vele jaren gratis hulp en advies bij gebruikers onder elkaar.
Post wat als je hulp kunt bieden, of blijf weg met nutteloos commentaar.

Link to comment
Share on other sites

Update: de 1-Click Upgrade van PS1.6 naar PS 1.7 heeft zijn werk verricht. Het activiteitenlog bevat 3 gedeelten; ik zal ze alle 3 hier posten. Hierbij het bovenste gedeelte van het log:

----------------------------------------------------

Analyseren van de situatie...Winkel gedeactiveerd. Nu bezig met downloaden... (dit kan even duren)
Download compleet. Nu uitpakken...
Bestand extractie voltooid. Het verwijderen van voorbeeldbestanden is bezig...
Alle voorbeeldbestanden verwijderd. Nu bezig met reservekopie.
Reservekopie bestanden bezig. 9397 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 8997 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 8597 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 8197 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 7797 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 7397 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 6997 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 6597 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 6197 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 5797 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 5397 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 4997 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 4597 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 4197 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 3797 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 3397 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 2997 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 2597 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 2197 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 1797 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 1397 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 997 bestanden over
Reservekopie bestanden bezig. 597 bestanden over
Alle bestanden opgeslagen. Nu bezig met reservekopie te maken van de database
Reservekopie database: 188 tabel(len) over...
Reservekopie database: 117 tabel(len) over...
Reservekopie database: 93 tabel(len) over...
Reservekopie database is uitgevoerd in bestand V1.6.1.7_20181024-124351-4af6436d. Nu bezig met het bijwerken bestanden...
20601 files will be upgraded.
20201 files left to upgrade.
19801 files left to upgrade.
19401 files left to upgrade.
19001 files left to upgrade.
18601 files left to upgrade.
18201 files left to upgrade.
17801 files left to upgrade.
17401 files left to upgrade.
17001 files left to upgrade.
16601 files left to upgrade.
16201 files left to upgrade.
15801 files left to upgrade.
15401 files left to upgrade.
15001 files left to upgrade.
14601 files left to upgrade.
14201 files left to upgrade.
13801 files left to upgrade.
13401 files left to upgrade.
13001 files left to upgrade.
12601 files left to upgrade.
12201 files left to upgrade.
11801 files left to upgrade.
11401 files left to upgrade.
11001 files left to upgrade.
10601 files left to upgrade.
10201 files left to upgrade.
9801 files left to upgrade.
9401 files left to upgrade.
9001 files left to upgrade.
8601 files left to upgrade.
8201 files left to upgrade.
7801 files left to upgrade.
7401 files left to upgrade.
7001 files left to upgrade.
6601 files left to upgrade.
6201 files left to upgrade.
5801 files left to upgrade.
5401 files left to upgrade.
5001 files left to upgrade.
4601 files left to upgrade.
4201 files left to upgrade.
3801 files left to upgrade.
3401 files left to upgrade.
3001 files left to upgrade.
2601 files left to upgrade.
2201 files left to upgrade.
1801 files left to upgrade.
1401 files left to upgrade.
1001 files left to upgrade.
601 files left to upgrade.
201 files left to upgrade.
All files upgraded. Now upgrading database...


-----------------------------------------------------------------

Dit gedeelte is vlekkenloos verlopen.

Link to comment
Share on other sites

Het laatste gedeelte is relatief kort en eenvoudig aan meldingen ná de upgrade:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

[ERROR] PHP 1.7.0.0 /* PHP:ps1700_stores(); */
Fout tijdens het bijwerken van de database. Het kan nodig zijn om uw database te herstellen.
Error upgrading Doctrine schema

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik had het zelfde (ook one.com) en ook ik had mijn site ge-update naar 1.7...en toen werkte het niet meer.

Door samenloop van zaken: update van PS en dat One van php-versie veranderde...

Ik heb een backup teruggezet (duurdere hostingpakket heeft die mogelijkheid standaard) en dus mijn "oude" PS 1.6 weer terug. Alleen deed de site het toch nog niet.
Bij het configuratiescherm van One kan je echter ook kiezen voor het toepassen van php 7.1 -> even wachten en... YES alles doet het weer.

Edited by Duikert (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb het inmiddels opgelost met een volledig schone installatie van PS 1.7.4 en gebruik gemaakt van het betaalde MigrationPro, die offline alles keurig over heeft gezet van PS 1.6 naar PS 1.7, probleemloos.

Daarna heb ik de site aangepast in css en wat extra php toegevoegd en het werkt nu prima tot zover. Ik ben dus helemaal om naar PS 1.7 en PHP 7.x.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...