Jump to content

Svenska betallösningar


andreas.mattisson

Recommended Posts

Betallösningar

Kreditor
DIBS [PrestaWorks har moduler klara]
Samport
Payer [PrestaWorks har moduler klara]
Payex
Certitrade [PrestaWorks har moduler klara]
Censeo
Paynova
Payson [PrestaWorks har moduler klara]
Mypay

Både fakturering, kreditkort, bankbetalning etc via API och hostad lösning.

Fraktbolag

Posten
DHL
Schenker

Prisagenter

Pricerunner
Prisjakt [Fritt på PrestaWorks]
Kelkoo [PrestaWorks]
Dittpris [Fritt på PrestaWorks]
Shoppinghuset

Tänkte om vi samarbetar kan få fram svenska betallösningar snabbt, för att integrera i prestashop.

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa

www.prestaworks.se har betalmoduler klara för
# Payer
# DIBS
# CertiTradeNet
# Payson
Dessa installeras gratis när ni hostar hos oss och de kommer att släppas som opensource så fort vi har tillräckligt med kunder hos oss så att utvecklingskostnaden har "betalats"

Kreditor ska enligt senaste uppgiften släppa en opensource version i februari 2009

Prisjakt finns också som opensource, även den utvecklad av prestaworks och går att ladda ner på http://www.prestaworks.se/e-commerce
(I högra kolumnen under Fria moduler)

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ!

Jag hoppas att jag snart skall kunna hjälpa till men just nu har jag fullt upp i min mammaledighet med min 4 månader gamla dotter. Så det finns ingen chans till att sitta och koncentrera sig... :-)

Jag är främst intresserad av Payson då jag har den i min nuvarande butik med oscommerce och jag är såååå nöjd med den betalningslösningen!

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa

www.prestaworks.se har betalmoduler klara för
# Payer
# DIBS
# CertiTradeNet
# Payson
Dessa installeras gratis när ni hostar hos oss och de kommer att släppas som opensource så fort vi har tillräckligt med kunder hos oss så att utvecklingskostnaden har "betalats"

Kreditor ska enligt senaste uppgiften släppa en opensource version i februari 2009

Prisjakt finns också som opensource, även den utvecklad av prestaworks och går att ladda ner på http://www.prestaworks.se/e-commerce
(I högra kolumnen under Fria moduler)


Hur mycket skulle ni ta betalt om man skulle köpa dem av er? Kanske bättre för alla som vill komma igång om ni ändå funderade på att släppa det opensource senare, att man går ihop några stycken och betala er för att släppa dem och även då lägga ut dem som opensource?

Ni tjänar en hacka nu, och vi andra som har egna servrar tjänar på det genom att komma igång snabbare.

(Ni glömde kanske nämna att prisjakt.php skall ligga i roten i prestashop katalogen, om det är någon som inte vet vart den skall placeras.) :)
Link to comment
Share on other sites

Hej kära vänner,

Mitt namn är Joel och jobbar tillsammans med Daniel (ruilong på prestashop) med företaget Prestaworks (Prestaworks.se). Vårt största mål är att förutse dagens svenska online-marknad med e-butiker som har klass och uppfyller våra krav. Vi jobbar kontinuerligt med att ta fram nya tjänster och funktioner för att förbättra hela systemet.

I dagsläget jobbar vi enbart mot den svenska marknaden, men tanken är att även expandera för andra länder inom Europa och övriga världen.

I alla våra tjänster så ingår kostnadsfri webhosting och fria support frågor, vi ser oss själva som väldigt etablerade med Prestashop systemet och kan väldigt mycket om hur hela systemet är uppbyggt. Vi är öppna för alla möjliga sorters uppdrag och slutför dem vid bestämd tid.

Ibland finns det möjliga kunder som är intresserade av våra funktioner (framförallt betaleväxlar), men som gärna vill hosta lösningarna på egna eller dedikerade servrar, det går lika bra att köpa loss våra funktioner utan att behöva hosta dem.

Ni som är intresserade av våra betaleväxlar eller andra tillägg, kontakta [email protected] med information, så svarar vi så fort som möjligt.

Vänliga hälsningar
Joel Bahar
Prestaworks.se

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Pricerunner, vad krävs det för att kunna listas där?


bra fråga, jag har försökt få tag på dem tidigare men då var han som var ansvarig på semester och återkom aldrig med information om detta. Jag har precis mejlat dem igen, får se om jag får svar denna gång.. isåfall kommer det väl en modul från oss för detta.
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 months later...

Hur är det med betalmodulerna, släpps dom fritt snart så att man slipper gå via Prestaworks ?

Eller kan vi gå ihop ettt gäng och betala någon som utvecklar dom och sen släpap dom fritt så att ingen behöver gå till en speciell site för att få dom eller köpa dom ?

Link to comment
Share on other sites

Prestashop har en hel del att lära sig av Drupal-communityt.

Alla vinner i längden på att moduler görs fria från början, dom stora pengarna ligger ju ändå
på tjänster ;).

Ett steg i rätt riktning vore ju att skapa en liknande modul-projekt struktur där det är enkelt att bidra
med patchar, feedback m.m.

Inget ont om dom som vill tjäna pengar på moduler men i längden tror jag fria moduler gagnar alla eftersom Prestashop i sig blir mer använt, vilket leder till fler kunder åt alla.

Problemet är ju att många vill ha grejer utan att själv bidra med nått, enda sättet att locka hit dom bästa php-kodarna är ju just med ett stort community.

Link to comment
Share on other sites

En lösning som många kör med i Drupalvärlden är att dom sponsrar en modul, dvs denna modul är sponsrad av företaget X. Det ger ju bra reklam samtidigt som dom bidrar till att göra systemet större.

Slutligen är det ju så att det är upp till oss själva att göra något åt detta :). Det skulle vara kul med en nordisk/svensk Prestashop konferens någon gång.

En annan variant är ju att duktiga kodare som t.ex dom på Prestaworks sätter upp en PayPal meter, när man samlat ihop tillräckligt så utvecklar man modul x som sedan blir fri.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag är lite sugen på Prestashop faktiskt, men när man ser vad dom olika modulerna kostar... typ en paysonmodul för 1000:-... det är helt orimligt med tanke på att man då hellre väljer en annan webshoppslösning som har gratismoduler eller moduler till en låg kostnad.... Här känns det lite som att man vill ha ut så mycket pengar som möjligt.. men då blir det svårt att få många användare av systemet med tanke på att dom flesta andra är helt gratis att använda. Payson är idag helt klart det bästa och billigaste alternativet för kortbetalningar i sverige om man har en webshop och dom flesta system har paysonmoduler som är gratis eller fantastiskt billiga. En paysonmodul är nästan ett måste i alla webshoppar tycker jag.

Så snart det kommer att släppas en mycket billig paysonmodul eller rent av gratis så kommer jag att testa Prestashop, utan tvivel. Men att lägga ut tusentals spänn på att testa nåt... nää.. då får det nog vara. Jag kör idag med Cubecart V3 med paysonmodul och det har funkat klockrent i över 3år och payson är ett måste för mig.

Jag fattar såklart att utvecklarna vill ha pengar för det dom gör.. men sätter man en låg kostnad så tror jag fler kommer att välja prestashop och på det sättet få fler användare åxå... och med fler användare kommer prestashop att kunna utvecklas ännu mer och bli bättre och bättre och till slut kanske det självklara valet är prestashop.. istället för dom idag 2 vanligaste lösningarna som är just Cubecart och OsCommerce.

Tror nämligen inte det är så svårt att tillverka en paysonmodul till Prestashop...det vanligaste är ju att man använder en betallänk och dom är väldigt enkelt uppbyggda. Jag går bara o väntar på att priserna på moduler osv till prestashop ska få en radikal minskning. Tror det gynnar mer än det gör idag.. för jag vet åxå att det MÅNGA där ute som är intresserade av Prestashop.. men priserna gör det självklara valet att välja nåt annat istället.

Finns nån med Paysonmodul till prestashop som jag kan köpa lite billigt.. ? en stabil modul som funkar till 100%... ?

Link to comment
Share on other sites

Ja den var ju lite billigare, kostar runt 300:-, finns dock ingen feedback till den så man vet inte hur den funkar... Håller på letar fler moduler som tex vanlig bankbetalning ifall kunderna vill betala med vanlig banköverföring.... kontaktformulär skulle ju vara bra att ha... Postförskottsmodul är ju åxå nåt som är bra att ha....

Samt nån snygg design åxå...

Link to comment
Share on other sites

Ja, den var helt klart billigare, lite mer i andan av open source.
Tidigare använde jag också OsCommerce men bytte till presta som kändes fräshare och smidigare.
Jag tyckte även att man fick mycket bra hjälp i forumen om man körde fast och att fler hjälpte till i forumen mot vad oscommerce erbjöd.
Dessvärre måste jag nog hålla med marcusjm och perkla att det är allt för många på senare tid som använder detta "open source" comunity för att tjäna pengar på de användare som inte kan lika mycket om Presta. jag har sett i trådar där folk har problem med något och man uttryckligen säger att man hjälper till mot betalning. Skall det ens få finnas sådana uttalanden i open source forumen? Det slutar då snart med att ingen vill använda programmet om det skall fortsätta med den attityden.

Well, det var lite gnäll och en känga till de som är giriga, slut med det nu. :-)

Jag har ännu inte använt payson, och undrar om nån av er som använt dem kan svara på om det finns några fler dolda kostnader utöver 3% och 3kr ? Tex uttagskostnader?

Mvh
Peter

Link to comment
Share on other sites

CECEPE-----> Surfa in på Paysons hemsida, och titta under fliken "För Företag", där hittar du all info du behöver ang att ha ett paysonkonto, dom tar en liten % på varje uttag...

Jag är skitnöjd med payson..

Just nu håller jag på installerar Prestashop för att kolla hur det funkar, har man bara hållit på med Cubecart tidigare så kan jag säga att det är ganska knepigt att hitta alla grejer i Admin i prestashop. Installationen gick hur bra som helst... håller på kolla just nu vart man installerar det svenska språket....

Hittar jag en snygg design samt en bra paysonmodul så tror jag att jag kommer att gå över till Prestashop, men jag ska testköra den under en annan domän först ett tag o se hur allt funkar...

Jag tror säkert att prestashop är bra, bara det att det är priserna som här helt avgörande för hur vida man ska välja presta.. eller nåt annat som kanske är helt gratis.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag tillgång till payson betalmodul, verkar som att det enda som finns att få tag på till prestashop är Agentintegration, dessa funkar kanonbra till stora företag... men är inget för mindre företag som har liten försäljning eller som kanske driver sina webshoppar på hobbynivå. Med denna modul måste man ha MD5 och Agent ID vilket man bara kan få om man registrerar sitt företag hos Payson... för det behöver man registreringsbevis så dom kan se att man är ett företag osv osv, har man en hobbeverksamhet kanske man inte är registrerad som ett normalt företag och kan således heller inte använda denna Paysonmodul.

Till Cubecart finns nåt som heter Payson Betallänk som man installerar i shoppen och vips när man ska betala så väljer man payson och sen slussas man vidare till payson med ordernummer, summa... osv.. denna modul funkar klockrent till alla typer av verksamheter och det är en sån jag skulle ha haft tag på till Prestashop.

Jag har installerat Prestashop nu och testat lite, det är ett mycket avancerat system och har man tidigare bara erfarenhet av tex Cubecart så är det lite knepigt att komma igång med prestashop. Utan Payson som betalningsalternativ i form av Betallänk i Prestashop kommer jag inte att gå över till Prestashop...

Om alla dessa moduler hade varit billigare till Prestashop skulle det vara fler som är villiga att göra nya moduler och utveckla befintliga moduler, men så länge man först måste betala en ofantlig summa pengar för olika moduler för att ens få en inblick i hur man kan göra om dom eller utveckla nya... så tror jag att prestashop kommer att stå helt still i utveckligen och väldigt få kommer att välja prestashop framför tex Cubecart eller OsCommerce.

Om alla hjälps åt att utveckla nya grejer så är det ju självklart att det ska vara gratis eller fantastiskt billigt, annars är det ju inget kul att hålla på. Blir bättre att dela saker med varandra som tex tankar, idéer och liknande istället för att skapa ett monopol på grejer som man tänkt sälja för ofantliga summor, säger ju sig självt, finns ingen som vill lägga näsan i blöt i nåt sånt och därmed kommer det inte att gå så mycket framåt i utveckligen som det skulle kunna ha gjort om man släpper lös dessa moduler och liknande gratis... så alla ha chansen att kolla vad det är och hur man kan bygga om/Utveckla/bygga nya....

Detta är ju bara min åsikt... finns säkert många som har helt andra åsikter om detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittade det här i en annan tråd när jag letade efter betalningslösningar:

Ni kan se priser och beställa ett testkonto här:
http://www.epay.dk/products/new_prices_se.asp
ePay-betalningsmodulen för Prestashop kan laddas ner här:
http://www.epay.dk/support/moduls.asp#PrestaShop


Som jag förstått det är det en gratismodul till epay, som låter kunder betala via bland annat Visa.
Har beställt ett 'testkonto' hos dem så kan återkomma när jag provat det.

Är helt ny med prestashop, men jag tycker det verkar lite underligt att det inte finns fler betallösningar/moduler som _inte_ kostar skjortan. Butiken jag sätter är upp är snarare på hobbynivå och har inte råd betala tusenlappar först till nått företag som gör en modul, och sedan ytterligare pengar till ett annat företag för att man ska kunna använda modulen (typ dibs.se).

Som det tidigare föreslagits är jag helt klart med på att gå ihop med andra för att lägga en mindre summa och få en modul byggd som sen kan släppas fri
Link to comment
Share on other sites

Jag var sugen på att testa SveaWebPay men när man ska ladda ner deras betalmodul hänvisar dom till sin "partner" Prestaworks. Blir man inte kund hos dom så vill dom ha drygt 5000 kr för att sälja modulen till mig.

För att klargöra detta: Man betalar fortfarande anslutningsavgifter och löpande kostnader hos Svea och sen har dom mage att be mig köpa deras modul för 5000 kr.

Nu bryr jag mig inte om Prestaworks har gjort modulen och vill få betalt (5000 kr) är fortfarande sjukt mycket med tanke på att man får en helt egendesignad butik för 7000-8000 kr.

Poängen är att Svea skulle kunna hyra en programmerare från getafreelancer som skulle kunna ta fram en liknande modul för 5000 kr.

Snålt, tråkigt för prestashop när det blir så här.

Link to comment
Share on other sites

Hittade det här i en annan tråd när jag letade efter betalningslösningar:



Som det tidigare föreslagits är jag helt klart med på att gå ihop med andra för att lägga en mindre summa och få en modul byggd som sen kan släppas fri


Ja visst kan vi gå ihop men när betalföretagen tar tusenlappar i anslutningsavgifter hävdar jag att då ska dom f*n också se till att hjälpa hos med det tekniska(=betalmodul)...

Det är ungefär som att man skulle betala avgift för internetbank och sedan behöva betala 5000 kr för att köpa en säkerhetsdosa för att kunna använda den....

Eller betala avgift för Visakort och sedan betala 5000 kr för att få hem pinkoden.

Har jag fel eller?
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...