Jump to content

[SOLVED] Noindex nofollow


Recommended Posts

De vraag komt in meedere talen op het forum voor maar helaas allemaal zonder een antwoord.

Ik zou graag de  onderstaande regel in mij (sub) categorie pagina's aangepast hebben

<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

naar

<meta name="robots" content="index,follow" />

nu kan ik dit wel aanpassen in header.tpl maar dan is het gelijk voor alle pagina's veranderd.

Versienummer 1.6.1.18 Thema: blackhawk3.2

Groet,

René

Edited by renezo (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hoi René,

Bekijk eens de category.tpl file. Staat daar:

<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

Verwijder deze dan gewoon. De robots.txt file regelt namelijk welke pagina's wel en niet gecrawled en geïndexeerd moeten worden. Deze file vind je in root van je domein. Indien wenselijk of nodig kun je die ook zelf aanpassen.

De reden dat dit is gehardcode in je thema heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je een gratis versie van het thema gebruikt. Mocht die er zijn kun je de betaalde versie nemen. En anders een professioneel thema kopen. De oplossing van mark-app is weliswaar goed, maar voor een paar tientjes meer heb je een professioneel thema. Zoek ook naar kortingscodes. Dit is wel niet altijd een fijne oplossing. Zeker niet als je je huidige thema flink hebt aangepast.

Als het goed is overruled robots.txt de meta tag. Dus je zou alle pagina's die niet geïndexeerd worden op Allow kunnen zetten.

Vb. Allow: /categoriepagina

Je kunt overigens ook elke pagina/url handmatig toevoegen aan Google. https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html.

Dan weet je zeker dat deze wordt geïndexeerd. Zelfs als die op noindex, nofollow staat. Voor degene die het niet geloven probeer het maar eens.

Verder zou ik in google search console kijken welke pagina's zijn geïndexeerd. Ook kun je gewoon in google zoeken op site:www.jewebsite.nl. Dan krijg je ook alle pagina's van je website te zien die geïndexeerd zijn. Als je Google search console niet hebt zou ik die wel aanmaken. Door te fetchen kun je namelijk het indexeringsproces versnellen. Let wel op dat indexeren van "nieuwe" pagina's enige tijd kan duren.

Groet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Beste Robert en Peter,

Dank je wel voor jullie reacties, het is helaas niet hardcoded in de template.

Ik heb geen behoefte aan een ander thema. Nog even een paar dagen puzzelen en anders voor de module die het op zeker oplost.

Groet,

René

Link to comment
Share on other sites

Hoi René,

Het moet ergens in het thema zitten. Dat kan bijna niet anders. Ik heb de aanbieder van het thema gevonden. Devilthemes, Het is wel kwalijk dat devilthemes niet duidelijk aangeeft dat de gratis versie noindex is.

https://devilthemes.com/content/7-prestashop-membership-

Het is heel belangrijk om aan te geven dat een thema noindex is. Ook als je een gratis versie weggeeft. Dit is een beetje achterbaks en afgunstig. Ze gunnen mensen niet dat ze succesvol zijn met een gratis theme wat ze aanbieden. Wel willen ze bereik creëren door themes gratis weg te geven. Ook willen ze als Nepalees bedrijf westerse prijzen incasseren.

Ook al wil je geen ander thema, wilde ik het toch nogmaals aangeven. Mijn beste advies koop een theme van een door prestashop goedgekeurde developer of een populair theme via themeforrest. De laatste is meestal nog een stuk goedkoper dan via de prestashop marktplaats. Ook heb je vaak gratis zeer goede support voor 3 tot 6 maanden. Ook kun je voor een paar euro langer support krijgen. Dat scheelt een heleboel tijd.

Je kunt een plugin kopen voor 39,99 euro, maar voor 29 dollar heb je op themeforrest al een professioneel thema met 6 maanden support.

https://themeforest.net/item/biggmall-responsive-prestashop-17-theme/21951676?s_rank=2

 

Gr.

 

Link to comment
Share on other sites

Beste impressed,

voor de duidelijkheid niet het hele thema is noindex. De productpagina’s zijn gewoon goed, het gaat mij alleen om de het wijzigen van de instelling van de categorie pagina’s.

Gr

rene

Link to comment
Share on other sites

Dat is irrelevant voor het probleem. Of dat nou het alle of alleen categorie pagina's zijn. Het zit ergens in de code van het thema. Daar zou je het ergens moeten kunnen vinden.

Sowieso wel belangrijk om dit aan te pakken lijkt me, want de categorie pagina's zijn meestal de belangrijkste (landings) pagina's van je webshop. Deze laat je meestal op generieke zoekwoorden richten. Ik heb jouw webshop bekeken. Tenminste als dat degene is in je profiel. Zoals ik het zie wil je de categoriepagina's zeker geïndexeerd hebben, want je laat enorm veel organische verkeer potentieel liggen. Dus wel goed dat het aanpakt.

Je kunt de pagina's, zoals reeds aangegeven ook op Allow zetten in de robots.txt file. Of geef ze handmatig door aan Google. Uiteindelijk gaat het erom dat de pagina's in Google worden geïndexeerd, toch? Dan kun je daarna rustig voor de formaliteit het probleem zoeken en oplossen.

Allow: /12-verbandkoffers-en-tassen

Verder zou ik je website SEO vriendelijker maken. Om te beginnen met clean urls: PIRATED ADDON LINK REMOVED

Link to comment
Share on other sites

Beste Impressed,

Dank je wel voor je tijd en energie en ik ga zeker aan de gang met je tips om de site seo vriendelijker te maken.

Voor wat betreft het noindex probleem bleek na lang zoeken de oplossing veel simpeler dat gedacht. Er stonden in de module gelaagde navigatie wat instellingen op off die op on moesten staan, probleem opgelost.

Groet,

René

Link to comment
Share on other sites

Hoi Renezo,

Wow goed dat je het probleem gevonden hebt. Dit is waardevolle informatie, want de faceted search / layered navigation is een standaard module. Weet jij zo wat de instellingen zijn die je hebt veranderd. Zou een waardevolle toevoeging zijn voor de community.

Als je nog beter gevonden wil worden zou ik van je webshop een semi-informatieve website maken. Dus met veel relevante content die zich richt op zoekwoorden die relevant voor jouw webshop zijn. Zo kun je op een categorie pagina veel relevante content plaatsen die zich richt de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden met die categorie. Hoe meer relevante tekst over bepaalde topics hoe beter. Om dit goed te managen, zonder dat de bezoeker afhaakt kun je een tweede categorie beschrijving toevoegen. Deze plaats je dan onder de productlijst, zodat je niet een hele grote lap tekst boven de productlijst hebt staan. Hieronder twee links. 1 voor zelf handmatig toe te voegen en 2 voor een addon die dit voor je doet. Deze heb ik onlangs aangeschaft, omdat ik nu na 4 jaar een nieuwe shop bouw in 1.7. Deze werkt uitstekend.

https://www.prestashop.com/forums/topic/272602-solved-add-a-second-category-description/

https://addons.prestashop.com/en/page-customization/16778-additional-description-category-new.html

Let wel op dat je de tekst niet doet verbergen met een meer lezen functie, want Google ziet deze tekst wel, maar die weegt nauwelijks mee. Dit is een veel voorkomende fout. Webshops doen tekst vaak verbergen om de bezoeker niet te overloaden met lappen tekst. Webshops die het wel snappen plaatsen de tekst onder de productlijst of aan de zijkant. Verder opletten dat je teksten niet over optimaliseert voor een bepaald zoekwoord.

Ook kun je smartblog toevoegen. Dit is een gratis module, waardoor je een goed functioneerde blog krijgt in je webshop. Hier kun je bloggen over andere gerelateerde onderwerpen. Tip: creëer relevante interne links van je blog artikelen naar je producten, categoriepagina's, overige pagina's en visa versa.

Zeker voor jouw shop kun je extra veel informatie verschaffen. Het mooie is dat jullie ook nog eens expert zijn op dit gebied als ik het goed begrepen heb.

Ook zou ik de title en de meta description seo optimaliseren. De title is het belangrijkst. In de meta description laat je het hoofd-zoekwoord wel terugkomen, maar hier is het belangrijkste dat je de bezoeker die de snippet in Google leest door laat klikken. De meta description is geen rankingfactor, maar wel belangrijk voor de click through rate.

Jullie grootste concurrent ehbo-koffer.nl heeft volgens serpstat.com 85.000 organische bezoekers per maand. Van hun kun je veel leren. Ze hebben maar een relatief korte categoriebeschrijving, maar wel een erg sterk backlink profiel. Veel van deze links krijgen ze van EHBO verenigingen. Slimme & voor de hand liggende tactiek overigens.

Gr.

 

Edited by impressed1979 (see edit history)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessante informatie. Ook al is dit duidelijk in de module zullen er zeker mensen zijn die 1.6 of lager gebruiken die tegen hetzelfde probleem aanlopen. De faceted search in 1.7 is de vervangende module van layered search en heeft deze instellingen niet meer. Dat heb ik zojuist gecontroleerd.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 24-6-2018 at 10:19 PM, impressed1979 said:

Let wel op dat je de tekst niet doet verbergen met een meer lezen functie, want Google ziet deze tekst wel, maar die weegt nauwelijks mee. Dit is een veel voorkomende fout. Webshops doen tekst vaak verbergen om de bezoeker niet te overloaden met lappen tekst. Webshops die het wel snappen plaatsen de tekst onder de productlijst of aan de zijkant. Verder opletten dat je teksten niet over optimaliseert voor een bepaald zoekwoord.

Met de nieuwe Mobile First aanpak van Google is dit wel niet meer helemaal zo. Ze herkennen nu de "lees meer" tekst. 

Interessant experiment hierover: https://www.rebootonline.com/blog/hidden-text-experiment/

 

@renezo, bedankt voor de oplossing te posten, zat met hetzelfde probleem en heb dit pas vandaag gemerkt. De uitleg die bij die buttons staan vind ik niet echt duidelijk.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...