Jump to content
  • 0
renezo

[SOLVED] Noindex nofollow

Question

De vraag komt in meedere talen op het forum voor maar helaas allemaal zonder een antwoord.

Ik zou graag de  onderstaande regel in mij (sub) categorie pagina's aangepast hebben

<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

naar

<meta name="robots" content="index,follow" />

nu kan ik dit wel aanpassen in header.tpl maar dan is het gelijk voor alle pagina's veranderd.

Versienummer 1.6.1.18 Thema: blackhawk3.2

Groet,

René

Edited by renezo

7 answers to this question

Recommended Posts

• 1

Beste Impressed,

Dank je wel voor je tijd en energie en ik ga zeker aan de gang met je tips om de site seo vriendelijker te maken.

Voor wat betreft het noindex probleem bleek na lang zoeken de oplossing veel simpeler dat gedacht. Er stonden in de module gelaagde navigatie wat instellingen op off die op on moesten staan, probleem opgelost.

Groet,

René

• 0

Hoi René,

Bekijk eens de category.tpl file. Staat daar:

<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

Verwijder deze dan gewoon. De robots.txt file regelt namelijk welke pagina's wel en niet gecrawled en geïndexeerd moeten worden. Deze file vind je in root van je domein. Indien wenselijk of nodig kun je die ook zelf aanpassen.

De reden dat dit is gehardcode in je thema heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je een gratis versie van het thema gebruikt. Mocht die er zijn kun je de betaalde versie nemen. En anders een professioneel thema kopen. De oplossing van mark-app is weliswaar goed, maar voor een paar tientjes meer heb je een professioneel thema. Zoek ook naar kortingscodes. Dit is wel niet altijd een fijne oplossing. Zeker niet als je je huidige thema flink hebt aangepast.

Als het goed is overruled robots.txt de meta tag. Dus je zou alle pagina's die niet geïndexeerd worden op Allow kunnen zetten.

Vb. Allow: /categoriepagina

Je kunt overigens ook elke pagina/url handmatig toevoegen aan Google. https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html.

Dan weet je zeker dat deze wordt geïndexeerd. Zelfs als die op noindex, nofollow staat. Voor degene die het niet geloven probeer het maar eens.

Verder zou ik in google search console kijken welke pagina's zijn geïndexeerd. Ook kun je gewoon in google zoeken op site:www.jewebsite.nl. Dan krijg je ook alle pagina's van je website te zien die geïndexeerd zijn. Als je Google search console niet hebt zou ik die wel aanmaken. Door te fetchen kun je namelijk het indexeringsproces versnellen. Let wel op dat indexeren van "nieuwe" pagina's enige tijd kan duren.

Groet.

• 0

Beste Robert en Peter,

Dank je wel voor jullie reacties, het is helaas niet hardcoded in de template.

Ik heb geen behoefte aan een ander thema. Nog even een paar dagen puzzelen en anders voor de module die het op zeker oplost.

Groet,

René

• 0

Beste impressed,

voor de duidelijkheid niet het hele thema is noindex. De productpagina’s zijn gewoon goed, het gaat mij alleen om de het wijzigen van de instelling van de categorie pagina’s.

Gr

rene

• 0

De oplossing in beeld

Zie foto van de module "gelaagd navigatie blok" hierin de 4 onderste schuiven van nee naar ja verplaatst

oplossing.png

• 0
On 24-6-2018 at 10:19 PM, impressed1979 said:

Let wel op dat je de tekst niet doet verbergen met een meer lezen functie, want Google ziet deze tekst wel, maar die weegt nauwelijks mee. Dit is een veel voorkomende fout. Webshops doen tekst vaak verbergen om de bezoeker niet te overloaden met lappen tekst. Webshops die het wel snappen plaatsen de tekst onder de productlijst of aan de zijkant. Verder opletten dat je teksten niet over optimaliseert voor een bepaald zoekwoord.

Met de nieuwe Mobile First aanpak van Google is dit wel niet meer helemaal zo. Ze herkennen nu de "lees meer" tekst. 

Interessant experiment hierover: https://www.rebootonline.com/blog/hidden-text-experiment/

@renezo, bedankt voor de oplossing te posten, zat met hetzelfde probleem en heb dit pas vandaag gemerkt. De uitleg die bij die buttons staan vind ik niet echt duidelijk.