Jump to content

City Network + Prestashop = INTE fungerar pga "Path is not the same between your browser and..."


Miss K

Recommended Posts

För ett par dagar sedan installerade jag Prestashop (v. 1.3.3 och 1.4 beta) på mitt nya konto på City Network. Innan dessa hade jag 3 stycken Prestashops butiker på Bineros konto. Som bekant är Binero mega segt nuförtiden och med laddningstid på 16 sekunder på webshopens startsidan bestämde jag mig för att leta efter nytt webhotell för att hosta mina webshopar (notera att det rör sig om små nystartade nischade butiker med ca 15 produkter som drivs på hobby-basis).

Tyvärr har City Networks support och system stupat innan mållinjen. Installationen av Prestashop gick bra MEN jag KAN INTE LOGGA IN på Prestashops admin (back-office) då Prestashop klagar på den URL den får från City Networks server. Prestashopen är installerad på en temporär domän, men samma fel dyker upp även när jag har gjort installation på en aktiv domän. Både Prestashop 1.3.3. och 1.4 ger samma fel, dvs man inte kan logga in på back-office.

Front-end av butiken funkar, man se produkter, handla MEN man kan inte logga in på Back-office, vilket gör att man inte kan driva butiken.

****************************************
Felmeddelande:

Path is not the same between your browser and you server :

- Server:
storage/content/04/100304/cn133.xxx.se/public_html/admin123/login.php

- Browser:
~100304/cn133.xxx.se/public_html/admin123/login.php

************************************************

Jag har kontaktat CN support och sagt varför får detta fel när identiska installationer fungerar på Binero som har samma leverantör till deras webhotell admin panel. I mina ögon tyder det på någon inställning i deras panelen som gör att pathen-isntällningar ställer till och gör att inloggningen inte funkar.

Till svar fick jag bla. att jag skall byta till Windows miljö (men hallå jag gör ju phpbaserad system!!) eller gå in i Prestashop core filer (index.php) och bortkommentera felet... ja alltså inte så konstruktiva lösningar förstår ni :(

Letade efter svar på Prestashop forum men där finns inte heller bra lösningar förutom att byta webhotell till någon som returerer korrekt URL istället.
Jag vill helst stanna hos City Network då jag märkte att deras servrar är snabbare, starsidan laddas på hela 5 sekunder jämgört med 16 på Binero.

Min fråga är om någon av er har en Prestashop installerad på City Network, och om har råkat för samma fel och hur har så fall löst det.

All hjälp uppskattas! Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Alltså är det verkligen INGEN som har Prestashop installerad på City Network, de är ju ett av Sveriges största webbhotell...

Snälla, hör av dig om du har liknade problem som jag beskriver ovan och har hittat en bra lösning på det.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Enligt CN finns det flera Presta butiker hos dem, så de bör veta hur de andra löst felet?


@nobynator kan du skicka mig länken till det ställe (sajt, forum etc) där City Network nämner att de har flera Prestashop butiker installerade hos sig?

CN har sagt att de inte ha någon lösning på "Path is not the same"-problemet och att de har kontaktat PS för feedback men få inte tag på någon på PS som kan hjälpa de.

Dvs ganska så jobbig situation för mig som sitter mitt i smeten utan att ha en fungerade admin till butiker som jag försöker få up and running innan jul... :( bli glad om får nåt svar innan mitten januari vilket är försent och få istället ha en megaseg nuvarande lösning på Binero :(
Link to comment
Share on other sites

Enligt CN finns det flera Presta butiker hos dem, så de bör veta hur de andra löst felet?


@nobynator kan du skicka mig länken till det ställe (sajt, forum etc) där City Network nämner att de har flera Prestashop butiker installerade hos sig?

CN har sagt att de inte ha någon lösning på "Path is not the same"-problemet och att de har kontaktat PS för feedback men få inte tag på någon på PS som kan hjälpa de.

Dvs ganska så jobbig situation för mig som sitter mitt i smeten utan att ha en fungerade admin till butiker som jag försöker få up and running innan jul... :( bli glad om får nåt svar innan mitten januari vilket är försent och få istället ha en megaseg nuvarande lösning på Binero :(


Hur seg är din presta hos binero?
Link to comment
Share on other sites

Det tar ca 16-18 sekunder att ladda startsidan. Undersidorna ibland hänger sig helt, ibland tar det 6-10 sekunder, beror på om minnet är cashad eller inte. Det är väldigt segt och därför har jag letat efter ett nytt webbhotell. CN har fått bra omdöme på WN.se och tänkte testa de... tills jag blev stoppad av inloggningsfelet :(

Har du någon link till CN kommentarer ang Prstashop?

Var hostar du din shop?

Link to comment
Share on other sites

@sebastiann Tack för erbjuden hjälp men jag vill inte släppa länken till vår dev-butik då är den fortfarande under utvecklingsfasen. Jag har mätt laddningstider med en default PS istallation med standard PS tema, även då går det segt, ca 10 sek på startsidan (testade på 3 olika uppkopplingar och olika bredband leverantör)

Jag driver en webbyrå och vi har använd Binero till både våra egna sajter samt kunders. Tyvärr deras servrar har blivit långsammare sista året även för enkla sidor utan CMS bakom de. Så du skall skratta dig lycklig fall din butik laddas snabbt!
Och kollar man tex på wn.se så märker man att jag är inte den enda som klagar på hastighet på Bineros servrar.

Link to comment
Share on other sites

@nobynator tack för ditt svar, men jag vet inte hur mycket fel på min shop kan vara när man gör...

1. ladda ner PS 1.3.3
2. installera den
3. ändra rättigheter på mappar enligt PS instuktioner
4. testar hastigheten med YSLow baserat på standard tema, de default produkter som installeras m PS o de standard modulerna

Så har du tips på vad som är fel i min shop är jag en väldigt intresserad öra, jag har kanske missat något.
Vad har du för länk till din butik på Binero, nobynator?

För övrigt så har jag testat samma sak på City Network och där är man uppe i ca 6 sekunder, så är det mycket snabbare.

@sebastiann Om du menar att din butik lilou.se laddas på 1 sekund så stämmer det inte riktigt. Jag sitter nu på 3G uppkoppling (som är lite seg under julhelgen, mycket snö :) och kollar jag på startsidan med rent cache browser tar det definitivt mer än en sek, snarare upp till 18 sekunder. Särskild bilder till animationen, tex den m granen.
Annars får du B betyget från YSlow och sidan väger runt 360K, vilket får man gratulera då är det väldigt bra siffor för PS.

Som sagt det med tid, varierar kraftigt. Uppkoppling, dator, cache... man kan inte ta de bästa värden och förvänta sig att ens besökare ha samma prestanda utan räkna ut nåt mellanvärde.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt jag misstänker att det är något fel antingen med installationen utav din shop eller ditt tema. Det går inte och säga vad som är fel via forumet här om du inte vill uppge länk till din shop utan då får du helt enkelt kontakta respektive webhotell för att försöka få det löst.

Link to comment
Share on other sites

Prestashop har en del riktigt tunga och dåligt optimerade sql frågor.
Några saker som slöar ner rejält i 1.3.x är
många kategorier: kategorirutan slöar ner i detta fallet, vi på Prestaworks har tagit fram en modul som skippar databasfrågan helt för dessa butiker, det finns även en annan modul på addons som kör en cachening på kategoriträdet och förbättrar laddtiden.

Många produkter: sökning i butiken maroderar belastningen mot databasen (indexering av sökord också), presto-changeo har en lösning för detta, vi kör hans lösning på en butik, och söktiden gick från ca 37 sekunder till 1..

Har man många kategorier/produkter så kan även modulen "I samma kategori" på produktsidan slöa ner rejält.

Mycket av dessa problem blir väl lösta i 1.4 som det verkar då det har lagts mycket tid på optimering i den versionen som det verkar.

Så miss K, om du har mycket produkter/kategorier i din butik, så är det nog detta som orsakar att din butik är seg.


till trådskaparen, här finns lite info om hur du kan bli av med felmeddelandet iaf,
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/13769/installing_prestashop/solution_path_is_not_the_same_between_your_browser_and_you_server_dot_
(gammal tråd och prestashop version och ingen lösning på problemet, men men..)

Link to comment
Share on other sites

Prestashop har en del riktigt tunga och dåligt optimerade sql frågor.
Några saker som slöar ner rejält i 1.3.x är
många kategorier: kategorirutan slöar ner i detta fallet, vi på Prestaworks har tagit fram en modul som skippar databasfrågan helt för dessa butiker, det finns även en annan modul på addons som kör en cachening på kategoriträdet och förbättrar laddtiden.

Många produkter: sökning i butiken maroderar belastningen mot databasen (indexering av sökord också), presto-changeo har en lösning för detta, vi kör hans lösning på en butik, och söktiden gick från ca 37 sekunder till 1..



Vilka moduler pratar du om här, du skulle inte kunna länka? För jag känner att jag har exakt dessa problem med min nya prestabutik som jag tänkt lansera inom ett par dagar.
Link to comment
Share on other sites

Prestashop har en del riktigt tunga och dåligt optimerade sql frågor.
Några saker som slöar ner rejält i 1.3.x är
många kategorier: kategorirutan slöar ner i detta fallet, vi på Prestaworks har tagit fram en modul som skippar databasfrågan helt för dessa butiker, det finns även en annan modul på addons som kör en cachening på kategoriträdet och förbättrar laddtiden.

Många produkter: sökning i butiken maroderar belastningen mot databasen (indexering av sökord också), presto-changeo har en lösning för detta, vi kör hans lösning på en butik, och söktiden gick från ca 37 sekunder till 1..



Vilka moduler pratar du om här, du skulle inte kunna länka? För jag känner att jag har exakt dessa problem med min nya prestabutik som jag tänkt lansera inom ett par dagar.


Här finns lite info om kategoriblocket
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/72254/third_party_modules/module_modified_cached_categories__huge_speed_increase

Den modul som vi har gjort kan du alltid kontakta oss (www.prestaworks.se) gällande så kan du få den installerad för en billig slant (om inte den som finns i tråden ovan hjälper tillräckligt).

Presto-changeo har nog inte sin sökfunktion ute på marknaden ännu, men han finns på forumet så du kan alltid PM:a honom, han är väldigt hjälpsam och trevlig.
http://www.prestashop.com/forums/member/20153/tomerg3/
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...