Jump to content

[LØST] Bogføring af Moneybookers gebyrer


Prestafan1234

Recommended Posts

Hej

Jeg har nu brugt Moneybookers i tre dage, og det er et hit:-) Mit spørgsmål er nok lidt Off topic, da det ikke handler om modulet, men jeg håber på hjælp alligevel.

Jeg kommet i tvivl om, hvad jeg stiller op med de gebyrer jeg bliver opkrævet af Moneybookers. De skal ligesom mine Dankort gebyrer ikke pålægges kunden. Men i modsætning til min epay/Nets aftale, får jeg jo ikke en regning med gebyrerne, de trækkes jo blot fra den betaling, der er gået ind.

Så mit spørgsmål er: Hvordan bogfører jeg lige det? Jeg bruger e-conomics som regnskabsprogram, så når jeg får en ordre i PS, opretter jeg kunden og laver en faktura, som de får på mail. Her kan jeg jo ikke ret godt anføre nogen gebyrer, de er jo kunden uvedkommende, men omvendt går der ikke ligeså mange penge ind på bankkontoen, da jeg jo får beløbet minus gebyret.
Når jeg får gebyrregning fra PBS/Nets, bogfører jeg blot denne som et finansbilag - og dette er jo helt uafhængigt af mine ordrer og fakturaer.

Hvad gør I andre??

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger Sigma Regnskab, så jeg har rettet mit modul, så gebyrerne fra Moneybookers også bliver posteret.

Men det er desværre ikke nok. Jeg skal jo også bogføre gebyrerne fra tilbageførsler og ved overførsel til min bankkonto. Til dette bruger jeg det lille vedhæftede script (bemærk, dette er ikke et modul). Jeg udtrækker månedens CSV-fil og lægger sammen med scriptet. Jeg printer så dokumentet til PDF og bruger det som bilag i mit regnskab. Du kan måske rette mit script, så du også kan bruge det.

Måske du også kan bruge det, jeg har skrevet om bilag til bogføringen på elektronisk form.

Og så er der lige gebyrerne for de transaktioner der fejler. Ved at skrive til Moneybookers kan man få dem annulleret. Det har jeg skrevet et modul til at håndtere. Det kommer snart i en anden tråd.

/Kjeld

moneyb.zip

Link to comment
Share on other sites

Du må kunne få en faktura / afregning fra moneybookers når de udbetaler dine penge?

Vi bruger PBS til internationale kort, og de udbetaler først pengene efter 26dage, derfor bogfører vi på en konto der hedder PBS-tilgode, det gør vi når de har betalt med disse kort.

Når så PBS udbetaler pengene trækker de også gebyrene, det vi så gør er at lave en overførelse i regnskabet på det fuldbeløb, hvorefter vi bogfører noget af det som en udgift til gebyr, som bogføres på gebyrkontoen.

resten føres ind på bankkontoen, og på den måde stemmer balacen så. Jeg er ikke nogen ørn til debit og kredit, så det vil jeg undlade at kaste mig ud i, heldigvis bruger vi den forsimplet udgave af summasummarum :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar:-)

Jeg har desværre lige et par opklarende spørgsmål mere:-( Mit problem grunder nok mest i, at min bank ikke kommer til at stemme løbende. Jeg prøver lige med et eksempel:

Kunde køber for 200 kr. og betaler via Moneybookers. Lad os sige, at gebyret er 5 kr.
Jeg opretter faktura og bogfører denne (det gør jeg altid inden afsendelsen af varen, så kunden har den på mail inden modtagelse, da jeg så på fakturaen fortæller hvornår varen sendes/er sendt).

Jeg bogfører betalingen af fakturaen fra kunden - og her er jeg lost:
1. pengene står jo ikke på min bankkonto og modpostering på mine fakturaer sker altid til banken (jeg vil være ked af, at skulle rette dette fra gang til gang)
1. der står kun 195 kr. på min konto hos Moneybookers så jeg mangler 5 kr. for at få banken til at stemme
1a. jeg vil mene det giver for meget papirnusseri, hvis man er nødt til at have faktura som et bilag og så et ekstra bilag mere til gebyr
2. med mindre jeg hæver penge fra Moneybookers for hver transaktion og venter med at bogføre betalinger af fakturaer til de figurerer på min bankkonto, vil min bank aldrig stemme.

Ud fra Timpets svar, kan jeg godt se en delvis løsning i at lave en konto der hedder Moneybookers tilgode - her kunne jeg så bogføre de 200 kr. og når betalingen figurer i min bank kunne jeg så postere de 5 kr. på gebyrkontoen.

Men mit største problem er som sagt, at min bank ikke kommer til at stemme i al denne mellemliggende tid, med mindre jeg gør noget anderledes - men hvad??:-(

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke bogfører dem til banken, det er jo forkert når pengene ikke står i banken. Og du skal have et bilag der dokumentere at du betaler et gebyr, sådan er danmark desværre.

Du kan jo hive pengene ud engang om mdn, og så nøjes med 1 udskrift der dokumentere gebyr og overførelse til din bank samtidigt, det skal du nemlig også have et bilag til. Du kan som udgangspunkt ikke bogfører ret meget uden der er bilag til det.

Link to comment
Share on other sites

Tak igen Tim:-)
Jeg tror, jeg vil lave en slags mellemregningskonto og så må jeg vælge denne konto, når folk betaler med MB i stedet for banken - og så som du siger hive pengene hjem fra MB måske hver 14. dag eller en gang om måneden, hvorefter jeg så bogfører dem i banken og på gebyrkontoen, så det kommer til at passe.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen :)

Kan man overhovedet trække en liste over fx 14dages gebyr hos dem? ellers er det jo lidt noget møg, det kan iøvrigt godt være at du er nødtil at bogfører gebyret hver gang det trækkes, ellers kan du jo ikke afstemme din MB konto, men jeg er ikke helt sikker på det regnskabsjuridske idet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Du må kunne få en faktura / afregning fra moneybookers når de udbetaler dine penge?

Vi bruger PBS til internationale kort, og de udbetaler først pengene efter 26dage, derfor bogfører vi på en konto der hedder PBS-tilgode, det gør vi når de har betalt med disse kort.

Når så PBS udbetaler pengene trækker de også gebyrene, det vi så gør er at lave en overførelse i regnskabet på det fuldbeløb, hvorefter vi bogfører noget af det som en udgift til gebyr, som bogføres på gebyrkontoen.

resten føres ind på bankkontoen, og på den måde stemmer balacen så. Jeg er ikke nogen ørn til debit og kredit, så det vil jeg undlade at kaste mig ud i, heldigvis bruger vi den forsimplet udgave af summasummarum :)


Hvor i balancen har du oprettet den konto du kalder PBS-tilgode, er den oprettet under aktiver eller passiver.
Link to comment
Share on other sites

Hej Michael

Det nemmeste er, at oprette en "PBS" konto under dine likvider - f.eks lige under din bankkonto - da du så hele tiden har styr på hvor mange penge du har tilgode hos PBS for varesalg. Når du så får udbetalt penge herfra, så laver du en postering på din bankkonto - så dit tilgodehavende bliver mindre.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...