Jump to content

Prestashop fungerar inte längre med CHMOD 777


robincox

Recommended Posts

För att kunna installera Prestashop så måste man sätta CHMOD 777 på vissa mappar och ibland även dess innehåll. Nu visar det sig att många webbhotell bland annat mitt har börjat förbjuda mappar och filer med CHMOD 777. Man får ett error 500 som säger att den och den filen/mappen har skrivaraccess.

Felet verkar försvinna om jag fsätter CHMOD 755 på mappen modules och dess innehåll. Kommer detta att funka nu eller är Prestashop 1.3 "trasigt" från och med nu?

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara lite olika från webbhotell till webbhotell, det viktiga är ju att php/apache kan skriva till filerna och katalogerna som ska ha 777 normalt, vissa har jag sett kör 755 på katalogerna och 644 på filerna, då brukar det fungera. Men då detta är olika från webbhotell till webbhotell bör du faktiskt mejla supporten och fråga hur rättigheterna ska vara för att det ska fungera att skriva till filerna i katalogen och även kunna skapa nya filer i dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ett tips är att Loopia fungerar prima med PrestaShop gällande just rättigheter. Jag har haft problem hos andra webbhotell med rättigheter likt detta men hos Loopia har detta problem inte utspelat sig. Dock är Loopia inte speciellt bra på annat :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...