Jump to content

Värt att betala mer för Klarna i stället för SveaWebPay?


Annika

Recommended Posts

Jag tänker lägga till faktura som betalningsalternativ i min butik, princesspotion.se, och har tittat på Klarna och SveaWebPay. Klarna är dyrare än SveaWebPay och båda erbjuder liknande fakturalösning. Å andra sidan kanske Klarna är mer känt, dom gör ju en massa reklam och Klarna-loggan kanske symboliserar trygg e-handel?
Någon som har synpunkter på om det lönar sig att betala mer för att använda Klarna?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Svea tar risken, taget från mitt avtal med Svea.

Vi tar riskerna
Svea tar hela kreditrisken om köpare inte betalar sina fordringar.
Sker försändelse via spårbart kolli eller på annat leveranssätt som kan garantera att rätt person hämtar ut paketet, tar Svea bedrägeririsken.


Om man väljer att skicka med posten brev, så tar inte heller posten något ansvar för produkter som försvinner.
Så här är det SveaWebPay som gäller.

/PA
Link to comment
Share on other sites

Varken Klarna eller Svea tar kreditrisk om du inte har spårbart kolli.

Men man använder inte kreditbolag för att bli av med kreditrisken utan för att spara tid och förbättra sin likviditet (gäller dock inte klarna som håller på pengarna ett tag).

Absolut bäst om du har koll på fakturering är att göra det själv. Om du använder normal kreditkontroll så har du en ungefärlig årlig kreditförlust på 0,5%-0,1% på din försäljning (lite beroende på vilken bransch du har). Omsätter du 1 mio så kostar det dig ca 1000:- - 5000:- om året i förluster jämfört med kanske 25000-30000 i avgifter till kreditbolagen. Plus att du kan stoppa faktureringsvgiften direkt i egen ficka.

Link to comment
Share on other sites

Klarna - tar kreditrisken även om det är ett bedrägeri. Dvs en bedragare beställer i en persons namn och har en målvakt med samma namn som sen hämtar ut paketet.

Svea Ekonomi - tar ej kreditrisken vid bedrägeri. Polisanmäler en kund att någon beställt varor i hans namn och det hämtats ut med en målvakt får du inga pengar. Så tolkar jag deras regler jag fått skickade till mig.

Vi hade några bedrägeriförsök men avslöjade dem allihop och skickade inga varor, det var beställt i "Svensson" och "johansson namn och skulle nog lösts ut med en målvakts hjälp. Tji fick gangsterna :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...