Jump to content

[Opgelost] BTW berekening onjuist


KidzBrand

Recommended Posts

voorbeeld;

 

product            € 39,99

verzendkosten € 3,95

btw                  € 6.94

 

dit is wat hij aan btw doorrekend naar klanten, inclusief de verzendkosten zou dit € 9,23 btw moeten zijn en zonder verzendkosten zou dit € 8,40 btw moeten zijn.

 

Ik heb aan de boekhouder nog nagevraagd of er btw over de verzendkosten gerekend moeten worden naar de klant toe. Hij zij dat dit niet helemaal duidelijk is en de meningen hierover verdeeld zijn. Het zou dan wel moeten zijn dat op de factuur eerst de btw vermeld moet worden en daarna de verzendkosten. Bij ons op de factuur staat de btw vermelding onder de verzendkosten, dus dit moet dan misschien ook aangepast worden.

 

De instellingen die ik heb gedaan zijn;

- manier van afronden; afronden naar boven als dit over de helft is (aanbevolen)

- afronden op 6 decimaal.

- alle overige belastingen uitgezet.

- alleen de 21% staat aan.

Factuur.JPG

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is er niet zo heel veel mis. Je hebt namelijk voor zover ik kan nagaan de btw op de verzendkosten uitgezet. Dit kan je aanpassen bij je vervoersinstellingen. Klopt dus wel, tenzij je de producten in je shop excl. BTW hebt staan, maar dan staan er ergens anders wat instellingen niet goed.

6,94 is namelijk 21% btw over het bedrag van 39,99 excl. btw= 33,05

33,05 + 6,94 (=21%) = 39,99

Nu alleen de btw op je verzendkosten nog inschakelen. Als je bedrijfsmatig paketten verzend zit hier altijd btw op. Sommige poststukken zijn idd zonder btw, maar je kan het jezelf ook moeilijk maken door daar een splitsing in aan te brengen. Als je via een portaal als bv Sendcloud of Myparcel verzend wordt er gewoon btw over verzendkosten geheven.

 

btw.png

Link to comment
Share on other sites

Een kleine edit..

Je bent VERPLICHT btw over je verzendkosten te berekenen, aangezien dit gewoon inkomsten is.
Hoe dan ook, of het nu wel of niet btw vrijgesteld is, of je het nu wel of niet berekent, JIJ draagt gewoon 21% af.



Wat ontzettend vreemd dat je boekhouder dit niet weet en aangeeft dat het niet duidelijk is..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...