Jump to content

Hur gör man för att synas på jämförelse-sajter typ kelkoo,prisjakt etc,?


cecepee

Recommended Posts

Det finns en del sajter som håller på med jämförelser, och det finns då fördelar med att finnas med på dessa.
Jag har för länge sedan laddat hem några filer för detta och därefter lagt in dem på butikens server.
Nu när jag vill kolla närmare på detta så ser jag att jag inte får nån träff på min shop hos någon av dessa sajter.

Jag kollar då på t.ex. kelkoo.php för att se hur det fungerar.
Enda instruktionen jag hittar är, "installation- kopiera filen till din presta root-katalog."
Är det verkligen allt man behöver göra??
behöver man inte redigera filen på något sätt? och hur får t.ex. kelkoo reda på att jag har den filen och börja indexera mig?
Finns det egentligen något sätt att testa om man gjort rätt på dessa jämförelse-sajter.
Som det är nu verkar det allafall inte fungera. Hittar inget vettigt i forumet om detta heller.

Någon som kan förklara hur detta fungerar och vad man behöver göra för att det skall funka?
All info tas tacksamt emot.

Mvh
Peter

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat hos Kelkoo respektive Prisjakt? Du måste på något sätt registrera dig för att de ska börja hämta dina filer. Tror inte Kelkoo har något gratisalternativ såsom Prisjakt. Mer info om Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/info.php?t=for_stores_index och Kelkoo: http://www.kelkoo.se/co_4972-visa-dina-produkter-pa-kelkoo.html

Link to comment
Share on other sites

Tack Patrik.

Jag hade inte hunnit tänkt så långt ännu som att man givetvis måste betala pengar för att synas på en del av dessa söktjänster.
Prisjakt verkar dock inte kosta, så dem skall man kontakta. Kan ju iofs falla lite på en punkt där.
"Butiken ska erbjuda svensktalande support". Mig veterligen finns det nästan inga webbshops som har produktsupport, produktsupporten slussas ju alltid vidare till tillverkaren av produkten, och är inte alltid helt gratis. Har t.ex. svårt att se cdon.com ge support på windows7 eller lenovos senaste laptop. den supporten slussar dom säkerligen direkt till tillverkaren.

Skulle vara intressant att veta om någon här faktiskt använder någon av dessa jämförelsetjänster och få veta vad ni anser, är det dyrt, prisvärt, skapar det mer trafik, osv?

Mvh
Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej

Har en fråga om just kelkoo. Är det nån som är listad där?

Dom vill tydligen att man ska lägga in nån kod i Köpbekräftelse sidan. Jag har försökt lägga in den men vet egentligen inte riktigt hur jag ska göra. Fick bara felmeddelande när jag genomförde ett testköp.
Så här ser en testkod ut:

PHP Code Example
Track Back code - Confirmation page:
-----------------------------------------

<?

//Change to organization id provided by TradeDoubler/Kelkoo
$org_id = 222404;

//OrderValue = total including shipping and taxes.
//Cannot consist of, (comma) or spaces. Decimal sign is . (dot)
// Important no thousand separators.
$orderValue = "102.50";

//Change to the unique order number.
$orderNumber = "111";

//event supplied by TradeDoubler/Kelkoo
$event = 1211;

//currency = 3-letter code for currency of ordervalue.
//Correct currency vlue can be forun in the table 'Country, currency and language identification'
$currency = "GBP";

echo "";

?>

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vara försiktigt med Kelkoo. Vi listade oss ett par månader och fick faktura på nästan 10 000. Men vi märkte inte nämnvärd försäljningsökning. Vi integrerade inte alla koder för att se exakta klick och konvertering så vi var på sätt dåligt förberedda när vi ville göra ett litet test med Kelkoo. Man kan säkert göra bra pengar där om man lägger upp det på rätt sätt och kollar vilka sökord man hamnar högt på hos Kelkoo ordentligt och har shoppen väl förberedd för just de träffarna. Vi hafsade kanske lite och det drog iväg då de inte hade något tak.

Testa gärna men tänk på att ha ordentlig koll. Om man är van vid att köra Google ads med exakt summa man vill betala kan Kelkoo vara lite förädiskt.

Link to comment
Share on other sites

@MistrM
Tack för varningen. Jag ska hålla koll på det. Jag är också van vid adwords så.

Just det här med den där koden som dom vill att jag lägger in förstår jag inte riktigt hur den ska kunna skilja på om beställningen kommer från en kelkoo besökare eller inte. Dom vill ju att jag ska lägga in koden på confirmation page så att dom får statistik på alla beställningar verkar det som. Jag är inte expert på det här men jag tycker att det låter ologiskt.

Är det nån mer som har provat på Kelkoo?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...