Jump to content

Payson Modul


braindead_sw

Recommended Posts

  • Replies 278
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här tycker jag den öser på med error på fakturamodulen, den vanliga för kort verkar ju fungera till synes bra iaf...

Men ser den inte ovanligt meckig ut, hålla på å logga in å greja på payson för att betala, va ju tvungen att avinstallera men kändes som förra modulen bara va en sida där man fyllde i sina uppgifter å körda... med andra ord betydligt smidigare, hur känner ni?

sådana här felmeddelande får jag på fakturamodulen:

Warning: require_once(/storage/content/16/116416/ingetsnack.se/public_html/config/../classes/Tool.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /storage/content/16/116416/ingetsnack.se/public_html/config/config.inc.php on line 23

Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required '/storage/content/16/116416/ingetsnack.se/public_html/config/../classes/Tool.php' (include_path='.:/usr/local/lsws/lsphp5/lib/php') in /storage/content/16/116416/ingetsnack.se/public_html/config/config.inc.php on line 23

Är det ngn hacker out there som har ngn idé så mottages det tacksamt :)

/johannes

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett till några felmeddelanden alls, så nånting måste väl Payson göra på sin sida iom avtalet.

Det enda jag har fått fixa lite med är några bilder som inte vill visa sig som det är tänkt... men det ger ju inga felmeddelanden utan bara ett stort ? när inte butiken hittar någon bild.

Blir spännande att se hur det går för den första kunden.
Men jag kommer så långt själv att jag kan fylla i mitt personnummer och postnummer och kan söka fram mig själv. Så jag tycker att det verkar fungera bra än så länge.

Link to comment
Share on other sites

Gillar du kort-moduldelen i denna då?

Jag tycker den ser mycket krångligare ut för kunden än den jag använde innan (ades hemmasnickrade)
Om det inte är så att man måste använda båda deras för att fakturadelen ska fungera lär det väl bli byta tillbaka till ades för kortbetalning...

/johannes

Link to comment
Share on other sites

Hittade en del buggar i den nästan direkt..

bland annat skulle jag bli förvånad om någon kund som använder den modulen faktiskt får upp tacksidan i Prestashop eftersom i order-conf.php ligger följande kontroll

if ($order->payment != $module->displayName)
   Tools::redirect('history.php');



Vilket inte kommer fungera då deras egna skapa orderfunktion sätter fakturanumret i payment fältet.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur den här modulen fungerar, har man själv makt över om den ska skickas från payson eller inte sålänge man inte skickat iväg något?

Om man tex får ett mail direkt från kunden att de ångrar sig... kan man bara annulera ordern å ta bort den från paysons system då?

johannes

Link to comment
Share on other sites

Gillar du kort-moduldelen i denna då?

Jag tycker den ser mycket krångligare ut för kunden än den jag använde innan (ades hemmasnickrade)
Om det inte är så att man måste använda båda deras för att fakturadelen ska fungera lär det väl bli byta tillbaka till ades för kortbetalning...

/johannes


Nu hade inte jag ades hemmasnickrade Paysonmodul utan en annan. Men jag tycker att den här kortmodulen verkar fungera precis lika bra som den jag hade.
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur den här modulen fungerar, har man själv makt över om den ska skickas från payson eller inte sålänge man inte skickat iväg något?

Om man tex får ett mail direkt från kunden att de ångrar sig... kan man bara annulera ordern å ta bort den från paysons system då?

johannes


Nu har jag inte testat hela systemet hela vägen (ska göra det, men har andra bekymmer med shoppen som har högre prio), men enligt den info jag har fått från Payson så måste du in och aktivera fakturan för att den ska skickas iväg. Och då borde man rimligtvis också kunna ta bort/makulera där också om kunden ändrar sig.
Link to comment
Share on other sites

Jaha.
Nu fungerar inte modulen längre...

Jag blir tillbakaskickad till förstasidan i min butik och det står följande URL:
http://www.kreativadagar.se/index.php?error_message=NoTokenFromPayson

Använder jag deras andra modul kan jag inte välja betalsätt längre utan de vill att jag ska klicka på någon länk för att generera ett lösenord så jag kan logga in!?
Om det ska vara så i den modulen så åker den bort. Har ju min gamla kvar som tur är.

Link to comment
Share on other sites

Jag får inte den att funka.

När jag kommit till steget där jag får välja betalning så spelar det ingen roll om jag väljer betala med faktura eller kort
så kommer jag till en tom sida:

http://www.mindomän.se/modules/paysoninv/redirect.php

Frågan är vad det är som saknas ... Den andra Payson kortbetalningsmodulen jag hade fungerade klockrent.

Och för er som undrar så har jag ett aktivt faktura konto hos Payson sen 4 månader tillbaka..

Förslag och tips på lösning?

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade lite med en på webhotellet jag ska flytta till och det verkar som om det är Payson som har problem just nu.
För när jag först installerade deras modul gick allt bara bra. Jag kom så långt att jag kunde mata in mitt personnummer osv. Nu kommer jag ingenstans :S
Har också haft fakturakonto i 4 månader.

Man får nog vänta till imorgon för på Payson jobbar man bara på kontorstider....

Link to comment
Share on other sites

Det error-meddelande jag ser hittade jag i redirect.php.

$dbp->Execute($q5);
        //uppdate table payson_paytrans
       $q6 = " UPDATE ".$table_name_paytrans." SET curl_ack = '".$badResponse['ack']."',
                                    curl_timestamp = '".$badResponse['timestamp']."',
                                curl_correlationId = '".$badResponse['correlationId']."',
                                curl_errorId       = '".$badResponse['errorId']."',
                                curl_message       = '".$badResponse['message']."'
                                  WHERE trackingId = ".$trackingId;
        $dbp->Execute($q6);
       $error_message = "NoTokenFromPayson";          
       Tools::redirect('index.php?error_message='.$error_message);
   }



Nästan längst ner i koden hittar jag just NoTokenFromPayson som det står i URLen när jag försöker använda modulen. Tyvärr vet jag inte vad allt det ovanför betyder så det hjälper inte mig så mycket... Någon som kan förklara?

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog att använda den gamla payson modulen för min del ett tag till. Fakturamodulen verkar inte fungera för mig heller. Jag provade att göra ett testköp hela vägen och allt såg precis ut som att det fungerade. Kom ända till sista sidan "Beställning Genomförd". Tröck på knappen tillbaka till butiken men då fick jag upp:
Hack attempt (Address -> firstname = TEST, SARA)

Även om man inte kan komma tillbaka till butiken så ser det precis ut som att beställningen gick igenom men i back office kommer inte min beställning in. Inga mail heller. Däremot kommer ordern upp i mitt payson konto och jag kan välja att avbryta eller skicka ordern.

Hoppas dom fixar det snart.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog att använda den gamla payson modulen för min del ett tag till. Fakturamodulen verkar inte fungera för mig heller. Jag provade att göra ett testköp hela vägen och allt såg precis ut som att det fungerade. Kom ända till sista sidan "Beställning Genomförd". Tröck på knappen tillbaka till butiken men då fick jag upp:
Hack attempt (Address -> firstname = TEST, SARA)

Även om man inte kan komma tillbaka till butiken så ser det precis ut som att beställningen gick igenom men i back office kommer inte min beställning in. Inga mail heller. Däremot kommer ordern upp i mitt payson konto och jag kan välja att avbryta eller skicka ordern.

Hoppas dom fixar det snart.

Förresten kan inte det problemet bero på att du inte använde det namn som står i folkbokföringen? Har du testat med rätt namn? Jag antar att ordet "test" i hack attempt är en del i det namn som ditt testkonto har, eller har jag fel?
Link to comment
Share on other sites

Testade en gång till med alla mina riktitga uppgifter men det blev samma sak. Men jag får iaf bekräftelsemail till min kundmail på att jag har gjort köpet. Men fortfarande inget för mig som säljare, får varken mail till min butiksmail eller någon ny order i beställningsfliken i BO.

Dessutom såg jag nu att när jag går tillbaka till min butik så ligger varorna kvar i kundvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Mailade igen och har nu fått följande svar:

Vi tror att vi har hittat felet och anledningen till att det så mystiskt fungerade ena dagen men plötsligt inte den andra. Det beror på en förändring som Microsoft har släppt genom Windows Update som påverkar hur tal avrundas. Förhoppningsvis laddar vi upp en ny version under dagen.


Inte för att jag tror att det hjälper för de problem som Nuttis har, men vi kan ju hoppas...
Link to comment
Share on other sites

Nu har de gjort en uppdatering på servern och nu funkar det för mig iallafall.
Bortsett från fakturaavgiften. På fakturan står det rätt, men i backoffice får jag fakturaavgiften exkl. moms!
Någon som har en gissning på varför det blir så?

EDIT:
Fick för mig att kolla om det låg som en produkt och det gjorde det! Gick in och ändrade i den så blev det rätt. Gjorde två mellanslag som produktnamn så att den rutan kunde fortsätta vara "tom".
Dock får jag fel i lagersaldona när jag makulerar en beställning. Men det är ju inget jätteproblem.
Nu ser det faktiskt ut som om man kan använda den här modulen! :-)

Link to comment
Share on other sites

@nuttis

Modulen funkar bara för PS version 1.3.6 ..

Jag ska själv uppgradera min andra shop t ill denna version och se om det funkar bättre..

Det svar jag har fått från Payson var att dem hade fixat till en grej på server vilket orsakade en del problem tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har senaste (eller näst senaste) versionen av Prestashop och då fungerar Paysonmodulen bra.
Tror att det kan vara problem om man har en annan version av Prestashop.

Vad jag vet har inte Payson uppdaterat själva modulen utan det var något med servrarna som strulade och det är där som uppdateringar har gjorts.

Link to comment
Share on other sites

Säkra på att det bara fungerar till 1.3.6?

Kör själv 1.3.2 och har tyckt det ser ut att fungera bra... dock inte toktestat, så segt göra massa testordrar själv ju... hur uppenbarar sig felet om det skulle vara så att det inte fungerar?

Link to comment
Share on other sites

@ johannesw

Vilken fin sida du har. Är det en egen template?

La precis en beställning. Perfekt till min man som fyller snart. :)

Men det kom upp ett felmeddelande när jag tröck på Tillbaka till butiken (betalade med kontokort):

Notice: Trying to get property of non-object in /storage/content/16/116416/ingetsnack.se/public_html/classes/Product.php on line 2326

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /storage/content/16/116416/ingetsnack.se/public_html/classes/Product.php:2326) in /storage/content/16/116416/ingetsnack.se/public_html/classes/Tools.php on line 55

Link to comment
Share on other sites

Ujuj!

Tack och bock först, jo jag har gjort själva temat själv eller så.

Satt precis och funderade på vad dom hänt för det hade kommit in en order men det stod "fel vid betalning" på den.
Men verkade det som att du betalade?

Det kanske just är detta som är problemet med att inte ha senaste stable-versionen då... hm.

Någon som vet om det är såhär det beter sig då?

Link to comment
Share on other sites

Ja det kanske är så. Har mailat Payson för att få klarhet i från vilken version man kan använda modulen.

Hoppas också att dom kommer att fixa till ps 1.4.



Dem skriver att den funkar från 1.3.6 och uppåt.. Funkade inte i en av mina butiker som körde med 1.3.2 så fick uppgradera och då funkade modulen.
Link to comment
Share on other sites

Jag har fortfarande problem med det som har tagits upp här innan, när kunden ska skickas tillbaka till butiken för "tacksidan" / när infon från payson ska skickas till backoffice och flagga ordern rätt blir det något fel, så ordern får "fel vid betalning" och kunden får mail om att det blev fel osv.

Är det någon annan som har detta problemet?

Sen så stämmer ju inte summan på ordern i backoffice och med summan som payson har på sin faktura, för fakturaavgiften är inte med på ordern i backoffice, det hade ju varit lite bra om den va med där kanske?

Link to comment
Share on other sites

Hittade en del buggar i den nästan direkt..

bland annat skulle jag bli förvånad om någon kund som använder den modulen faktiskt får upp tacksidan i Prestashop eftersom i order-conf.php ligger följande kontroll
if ($order->payment != $module->displayName)
   Tools::redirect('history.php');



Vilket inte kommer fungera då deras egna skapa orderfunktion sätter fakturanumret i payment fältet.



Fick äntligen modulen att fungera efter att ha upptäckt att funktionen if ($local_data['currencyCode'] != $currencyCode_val) genererade fel hos mig, visade sig att min butik hade "sek" och jämförde mot paysons "SEK" vilket sket sig vid exakt stringmatch. Så då va det problemet klart.

Men blir som du säger redirectad till history.php eftersom man fastnar i den if-satsen i order-confirmation.php, vet inte om jag bara ska fulhacka den koden eller om man kan snygga till det på ngt sätt. Av samma anledning står det "Payson Invoice RefNr: 4536989" som betalsätt ist för "Payson Faktura" som det kanske borde stå, så blir lite dubbelfel på grund av det där,

kanske rent av är någon som har modulen fungerande som löst det?

mvh
johannes
Link to comment
Share on other sites

Hittade en del buggar i den nästan direkt..

bland annat skulle jag bli förvånad om någon kund som använder den modulen faktiskt får upp tacksidan i Prestashop eftersom i order-conf.php ligger följande kontroll
if ($order->payment != $module->displayName)
   Tools::redirect('history.php');



Vilket inte kommer fungera då deras egna skapa orderfunktion sätter fakturanumret i payment fältet.



Fick äntligen modulen att fungera efter att ha upptäckt att funktionen if ($local_data['currencyCode'] != $currencyCode_val) genererade fel hos mig, visade sig att min butik hade "sek" och jämförde mot paysons "SEK" vilket sket sig vid exakt stringmatch. Så då va det problemet klart.

Men blir som du säger redirectad till history.php eftersom man fastnar i den if-satsen i order-confirmation.php, vet inte om jag bara ska fulhacka den koden eller om man kan snygga till det på ngt sätt. Av samma anledning står det "Payson Invoice RefNr: 4536989" som betalsätt ist för "Payson Faktura" som det kanske borde stå, så blir lite dubbelfel på grund av det där,

kanske rent av är någon som har modulen fungerande som löst det?

mvh
johannes


Tror det bästa är att ange SEK i valutans isokod istället för sek så löser sig problemet.
Link to comment
Share on other sites

Vi på Prestaworks håller på med en Payson modul nu till 1.4, det kändes som den bästa lösningen då det är så mycket problem med den modulen som finns ute nu.

Jag är lite intresserad att komma i kontakt med butiksägare som experimenterar lite med 1.4 för att få hjälp med testning och alternativa användarfall.

skicka ett mejl till mig på daniel.westerberg (snabel-a) prestaworks.se så kan vi gå vidare med några intresserade "beta-testare".

Link to comment
Share on other sites

Jag vill börja med att be om ursäkt för alla problem som uppstått med modulen för faktura.

Vi underskattade helt enkelt hur mycket som behövde testas innan modulen kunde släppas. Vi har nu försökt lösa de problem som ni rapporterat och lagt upp en ny version av modulen på vår hemsida.

https://www.payson.se/api/moduler

Denna ska gå att installerad direkt från admin. Glöm inte bort att avinstallera den gamla modulen för säkerhets skull. :)

Testa den gärna. Vi har även uppdaterat modulen för vanliga Paysonbetalningar. Vad gäller 1.4 så håller vi på att testa detta just nu.

Tack för ert tålamod!

/Pouria, CTO Payson AB

Link to comment
Share on other sites

Jag vill börja med att be om ursäkt för alla problem som uppstått med modulen för faktura.

Vi underskattade helt enkelt hur mycket som behövde testas innan modulen kunde släppas. Vi har nu försökt lösa de problem som ni rapporterat och lagt upp en ny version av modulen på vår hemsida.

https://www.payson.se/sites/all/files/modules/payson_prestashop_1.2.zip


Jag har laddat ner och installerat version 1.3.7 av prestashop och även installerat den senaste payson modulen.

Men nu är det så att ingeting funkar. Varken direkt- eller faktura betalning. När man väljer ett av Paysons betalningsmetoder, så skall man ju skickas vidare till paysons hemsida. Men jag skickas bara tillbaka till startsidan för min webbutik.

Får upp följande i adressfältet för direktbetalning: error_message=The total amount specified for recivers does not match the total amount specified by the order items., parameter: orderItemList


Någon som har en lösning till detta?
Link to comment
Share on other sites

Jag har också laddat ner och uppgr. till 1.3.7, installerat nya Payson enligt länk... Min direkt betalning verkar fungera, men faktura delen gör inte det.
jag kommer bara tillbaka till min sida när jag klickar på betala med faktura.

i adressfältet står det

http://www.myshop.se/index.php?error=amountToLow

vad händer Payson?


Detta felmeddelande kommer fram när orderns värde understiger 30 kr. Prova gärna med en lite dyrare order och se vad som händer. Ska uppdatera texter och kod så att betalmetoden inte visas i dessa fall.
Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt angående modulen:

Vi upptäckte under våra tester igår att php avrundar decimaler olika beroende på vilken version av php som är installerat på ens webhotell samt om man kör windows eller linux. :( Detta verkar vara en stor anledning till att många har fått problem med modulen. Jag hoppas att vår uppdatering idag (på våra servrar) ska lösa detta fel för de flesta av er.

Så testa gärna igen och återkom med feedback.

Tack!

/Pouria, CTO Payson AB

Link to comment
Share on other sites

Jag har också laddat ner och uppgr. till 1.3.7, installerat nya Payson enligt länk... Min direkt betalning verkar fungera, men faktura delen gör inte det.
jag kommer bara tillbaka till min sida när jag klickar på betala med faktura.

i adressfältet står det

http://www.myshop.se/index.php?error=amountToLow

vad händer Payson?


Detta felmeddelande kommer fram när orderns värde understiger 30 kr. Prova gärna med en lite dyrare order och se vad som händer. Ska uppdatera texter och kod så att betalmetoden inte visas i dessa fall.


Mina varukorgar har varit på lägst 6 000 kr och fått detta fel. har läst runt lite i PHP, kan det vara så att formatet på amount påverkar? och då menar jag mer i redirect.php där det står

$amount = number_format($cost_std,2,'.',',' );

för efter denna så står det attt "om fel" så ge error = amounttolow

//Eddan
Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt angående modulen:

Vi upptäckte under våra tester igår att php avrundar decimaler olika beroende på vilken version av php som är installerat på ens webhotell samt om man kör windows eller linux. :( Detta verkar vara en stor anledning till att många har fått problem med modulen. Jag hoppas att vår uppdatering idag (på våra servrar) ska lösa detta fel för de flesta av er.

Så testa gärna igen och återkom med feedback.

Tack!

/Pouria, CTO Payson AB


Hej Pouria

Menar du att ni har gjort ändringar på er sida, eller att jag måste ladda ner en uppdatering av modulen?
Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt angående modulen:

Vi upptäckte under våra tester igår att php avrundar decimaler olika beroende på vilken version av php som är installerat på ens webhotell samt om man kör windows eller linux. :( Detta verkar vara en stor anledning till att många har fått problem med modulen. Jag hoppas att vår uppdatering idag (på våra servrar) ska lösa detta fel för de flesta av er.

Så testa gärna igen och återkom med feedback.

Tack!

/Pouria, CTO Payson AB


Nu updpaterade jag modulen med den som fanns på Payson (daterat 2011-03-15) men får fortfarande error=AmountTolow, Fast varuvärdet var över 10 000 kr

40343_x5PdJUARdO64Q3eE2KBd_t

Link to comment
Share on other sites


Nu updpaterade jag modulen med den som fanns på Payson (daterat 2011-03-15) men får fortfarande error=AmountTolow, Fast varuvärdet var över 10 000 kr


Prova att ladda ner den igen (fortfarande v1.2), hittade ett fel i hur tal över 1000 kr behandlas vilket ledde till ett fel. Sakta men säkert. :)

/Pouria
Link to comment
Share on other sites


Nu updpaterade jag modulen med den som fanns på Payson (daterat 2011-03-15) men får fortfarande error=AmountTolow, Fast varuvärdet var över 10 000 kr


Prova att ladda ner den igen (fortfarande v1.2), hittade ett fel i hur tal över 1000 kr behandlas vilket ledde till ett fel. Sakta men säkert. :)

/Pouria


Hej Puoria

Nu uppdaterade jag och nu hände något annat, nu fick jag inte amountTolow error, däremot kom jag ite vidare till er helelr utan i adressfältet står det nu istället

http://www.myshop.se/index.php?error_message=The receiver is not allowed to receive invoices., parameter: fundingConstraint, Invoice payments are not available to this merchant, parameter: fundingConstraint
Link to comment
Share on other sites


Nu updpaterade jag modulen med den som fanns på Payson (daterat 2011-03-15) men får fortfarande error=AmountTolow, Fast varuvärdet var över 10 000 kr


Prova att ladda ner den igen (fortfarande v1.2), hittade ett fel i hur tal över 1000 kr behandlas vilket ledde till ett fel. Sakta men säkert. :)

/Pouria


Hej igen Pouria

Varför använder ni localeCode = SV när standard ISOkoden är SE.

Kan detta påverka? då många använder ISOkoden SE i sina konfigurationer..
Link to comment
Share on other sites


Hej Puoria

Nu uppdaterade jag och nu hände något annat, nu fick jag inte amountTolow error, däremot kom jag ite vidare till er helelr utan i adressfältet står det nu istället

http://www.myshop.se/index.php?error_message=The receiver is not allowed to receive invoices., parameter: fundingConstraint, Invoice payments are not available to this merchant, parameter: fundingConstraint


När man signar på för faktura så gör man det med ett specifikt paysonkonto och det är endast det kontot som är giltigt som mottagare av fakturor. Är du säker på att du skrivit in rätt paysonkonto som mottagare i modulen?
Link to comment
Share on other sites

Eddan:

Det beror på vilken version av PrestaShop man har. De allra första versionerna använde prefixet "se", men i senare versioner har man ändrat detta till "sv".

Det bör inte ha någon inverkan i problemen som uppstår med Payson's modul.

Bästa hälsningar

Link to comment
Share on other sites


Hej igen Pouria

Varför använder ni localeCode = SV när standard ISOkoden är SE.

Kan detta påverka? då många använder ISOkoden SE i sina konfigurationer..


Locale koden för Svenska är faktiskt SV, ISO koden för Sverige däremot är SE. :)

Är det något som inte funkar som det ska?

/Pouria
Link to comment
Share on other sites


Hej igen Pouria

Varför använder ni localeCode = SV när standard ISOkoden är SE.

Kan detta påverka? då många använder ISOkoden SE i sina konfigurationer..


Locale koden för Svenska är faktiskt SV, ISO koden för Sverige däremot är SE. :)

Är det något som inte funkar som det ska?

/Pouria


Hej Pouria

Då vet vi att det inte är det som är fel :-)

Igår uppdaterade jag modulen enligt din uppmaning, och nu får vi inte felet amountTolow längre, men vi kommer inte vidare till Payson sidan utan i adress fältet efter att tryckt på "Betala med faktura" så står det i adressfältet

index.php?error_message=The receiver is not allowed to receive invoices., parameter: fundingConstraint, Invoice payments are not available to this merchant, parameter: fundingConstraint
Link to comment
Share on other sites


Hej Puoria

Nu uppdaterade jag och nu hände något annat, nu fick jag inte amountTolow error, däremot kom jag ite vidare till er helelr utan i adressfältet står det nu istället

http://www.myshop.se/index.php?error_message=The receiver is not allowed to receive invoices., parameter: fundingConstraint, Invoice payments are not available to this merchant, parameter: fundingConstraint


När man signar på för faktura så gör man det med ett specifikt paysonkonto och det är endast det kontot som är giltigt som mottagare av fakturor. Är du säker på att du skrivit in rätt paysonkonto som mottagare i modulen?


Jag har ett konto hos Payson med en mailadress, denna adress tillsammans med MD5 nyckeln och id anger jag i modulinställningarna i BO.
Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt angående modulen:

Vi upptäckte under våra tester igår att php avrundar decimaler olika beroende på vilken version av php som är installerat på ens webhotell samt om man kör windows eller linux. :( Detta verkar vara en stor anledning till att många har fått problem med modulen. Jag hoppas att vår uppdatering idag (på våra servrar) ska lösa detta fel för de flesta av er.

Så testa gärna igen och återkom med feedback.

Tack!

/Pouria, CTO Payson AB


Hej Pouria

Det verkar som att paysondirect inte fungerar ihop med rabattkoder. jag lade en testorder på min sida där jag även angav en rabattkod som skulle minska totala priset med 500 kr, valde att använda mig av Payson (ej faktura, utan direktbetalning) men då studsade jag tillbaka till min sida och error felet som visas i fältet är

error_message=The total amount specified for recivers does not match the total amount specified by the order items., parameter: orderItemList

Vad ska jag göra för att få detta att fungera med rabattkoder?
Link to comment
Share on other sites

En bekant gjorde en beställning på vår shop där ordervärdet var på 3375, han valde Payson direct, allt gick bra tills det att han blev tillbakad skickad till butiken.

1. Pengar drogs från hans konto
2. Pengar kom in på vår Payson konto

fel:
När han tittar på hans orderhistorik så står det "fel på betalningen" (alltså error_payment_template)

När jag tittar i backoffice, så har jag meddelandet "The Payson transaction could not be VERIFIED."

Samt att det står att kunden inte betalat något (se bild), fast jag faktiskt kan se på vårt payson konto att det kommit in pengar...

kan någon ha en ide om varför det blev såhär...

jag funderar på att skippa Payson och ta en annan betalmodul, verkar vara massa strul med den. har någon nån bra tips på modul med faktura & direktbetalning?

40427_Qh1VqlxnxrY4KvibpDQr_t

Link to comment
Share on other sites

För direktbetalning kör jag ade's payson-modul för att jag inte gillar mecket med stegen payson har i sin egna, denna funkar kanon tycker jag. Det kan vara värt att kolla upp, jag har postat den tidigare i denna tråden men finns på fler ställen i forumet.

Något annat förslat på fakturamodul vet jag inte, för mig ser payson ut att fungera rätt bra. Ordrar nollas inte i BO när man avbryter dem, det är väl ung det felet jag har nu, i övrigt ser det bra ut.

mvh
johannes

Link to comment
Share on other sites

En bekant gjorde en beställning på vår shop där ordervärdet var på 3375, han valde Payson direct, allt gick bra tills det att han blev tillbakad skickad till butiken.

1. Pengar drogs från hans konto
2. Pengar kom in på vår Payson konto

fel:
När han tittar på hans orderhistorik så står det "fel på betalningen" (alltså error_payment_template)

När jag tittar i backoffice, så har jag meddelandet "The Payson transaction could not be VERIFIED."

Samt att det står att kunden inte betalat något (se bild), fast jag faktiskt kan se på vårt payson konto att det kommit in pengar...

kan någon ha en ide om varför det blev såhär...

jag funderar på att skippa Payson och ta en annan betalmodul, verkar vara massa strul med den. har någon nån bra tips på modul med faktura & direktbetalning?


Då ska det vara fixat, ledsen för strulet. Testa gärna igen med version 1.3 som finns på http://www.payson.se/api/moduler
Link to comment
Share on other sites

Nu efter jag installerat 1.2 visserligen, så upptäckte jag att det låg en faktura i erat GUI, men ingen order eller någonting skapat hos mig.

Är detta något som någon mer haft problem med? Något som hänt i 1.3 vad det gäller fakturamodulen, eller bara direktbetalning?

Tittar inte så ofta in i erat system så va ju bara tur att man hittade den fakturan där och förhoppningsvis kan återskapa ordern på ngt sätt.

/johannes

Link to comment
Share on other sites

Nu efter jag installerat 1.2 visserligen, så upptäckte jag att det låg en faktura i erat GUI, men ingen order eller någonting skapat hos mig.

Är detta något som någon mer haft problem med? Något som hänt i 1.3 vad det gäller fakturamodulen, eller bara direktbetalning?

Tittar inte så ofta in i erat system så va ju bara tur att man hittade den fakturan där och förhoppningsvis kan återskapa ordern på ngt sätt.

/johannes


1.3 är mest direktbetalningar samt lite städning i koden bara. Hur länge sedan var det din faktura skapades? I alla fall jag stött på så skapas ordern i admin men markeras som payment error?
Link to comment
Share on other sites

En bekant gjorde en beställning på vår shop där ordervärdet var på 3375, han valde Payson direct, allt gick bra tills det att han blev tillbakad skickad till butiken.

1. Pengar drogs från hans konto
2. Pengar kom in på vår Payson konto

fel:
När han tittar på hans orderhistorik så står det "fel på betalningen" (alltså error_payment_template)

När jag tittar i backoffice, så har jag meddelandet "The Payson transaction could not be VERIFIED."

Samt att det står att kunden inte betalat något (se bild), fast jag faktiskt kan se på vårt payson konto att det kommit in pengar...

kan någon ha en ide om varför det blev såhär...

jag funderar på att skippa Payson och ta en annan betalmodul, verkar vara massa strul med den. har någon nån bra tips på modul med faktura & direktbetalning?


Då ska det vara fixat, ledsen för strulet. Testa gärna igen med version 1.3 som finns på http://www.payson.se/api/moduler


Är även rabattkoder fixat i 1.3, alltså att när man använder sig av rabattkoder i varukorgen att inte P-direct säger ufrån
Link to comment
Share on other sites

Nu efter jag installerat 1.2 visserligen, så upptäckte jag att det låg en faktura i erat GUI, men ingen order eller någonting skapat hos mig.

Är detta något som någon mer haft problem med? Något som hänt i 1.3 vad det gäller fakturamodulen, eller bara direktbetalning?

Tittar inte så ofta in i erat system så va ju bara tur att man hittade den fakturan där och förhoppningsvis kan återskapa ordern på ngt sätt.

/johannes


1.3 är mest direktbetalningar samt lite städning i koden bara. Hur länge sedan var det din faktura skapades? I alla fall jag stött på så skapas ordern i admin men markeras som payment error?


Ja precis, så har jag fått felet förrut, att det skapats en order men payment fail, men nu noll. men kanske va tillfällig bugg i prestashop eller något annat konstigt, när jag gjort testbeställningar har det fungerat bra.

/johannes
Link to comment
Share on other sites

Men tack så mycket Payson, när jag skulle installera version 1.3 (på Prestashop 1.3.5.0) så blev det knas så nu kommer jag inte åt några moduler alls (invalid security token). Skötsam som jag var så avinstallerade jag den gamla modulen först. Så här står jag, utan betalningslösning, shoppen offline och kommer inte åt modulerna. Låst läge.

Link to comment
Share on other sites

Puh, det var spännande. När Payson skriver "avisntallera" menar de inte bara avinstallera i administrationsgränssnittet. Det gäller tydligen att verkligen utplåna den gamla Payson-installationen (mapparna alltså). Nu är version 1.3 av Payson-modulen installerad. Hoppas verkligen den fungerar.

Någon som vet om Paysonmodul 1.3 funkar med Prestashop 1.4?

Link to comment
Share on other sites


Är även rabattkoder fixat i 1.3, alltså att när man använder sig av rabattkoder i varukorgen att inte P-direct säger ufrån


Ok, version 1.4 av modulen ligger nu uppe med stöd för rabattkoder. Vi har testat för både fast- och procentuella rabatter. Det ska även fungera med flera samtidiga rabatter.

Som vanligt så hittar ni senaste modulen på https://www.payson.se/api/moduler

Trevlig helg,
Pouria
Link to comment
Share on other sites

Har uppgraderat modulen här eftersom jag hittade en faktura skapad inne hos Payson men som inte har skapats i min butik :ahhh:

Gjorde just en testbeställning och får upp payment error i min butik...
Vad är det som behöver fixas???

Link to comment
Share on other sites

Har uppgraderat modulen här eftersom jag hittade en faktura skapad inne hos Payson men som inte har skapats i min butik :ahhh:

Gjorde just en testbeställning och får upp payment error i min butik...
Vad är det som behöver fixas???


Hur installerade du den nya modulen? Avinstallerade du den gamla innan via admin?
Link to comment
Share on other sites

Har uppgraderat modulen här eftersom jag hittade en faktura skapad inne hos Payson men som inte har skapats i min butik :ahhh:

Gjorde just en testbeställning och får upp payment error i min butik...
Vad är det som behöver fixas???


Ok, nu har jag sökt i våra loggar och kan se att den sida som vi försöker anropa för att sätta rätt status på betalningen inte finns tillgänglig. Därför fungerar inte betalningen helt eftersom vi inte kan tala om för din shop att betalningen har gjorts.

Kan det vara så att modulen inte hamnat riktigt rätt?

Har du möjlighet att se om ipn_payson.php ligger i moduleskatalogen? Den ska nämligen vara tillgänglig under adressen http://www.kreativadagar.se/modules/ipn_payson.php för att det ska fungera som tänkt.
Link to comment
Share on other sites

Jag tog bort invoicemappen via ftp och laddade upp den nya.
Har dock inte uppgraderat direkt-varianten eftersom jag inte gillade upplägget på den...

EDIT: Nej, jag hade inte den filen där utan den låg i root.
Ett tips är ju att skicka med en enkel installationsguide... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tog bort invoicemappen via ftp och laddade upp den nya.
Har dock inte uppgraderat direkt-varianten eftersom jag inte gillade upplägget på den...


Ok, i zip-filen (i rooten) så ligger det en fil som heter ipn_payson.php, denna ska ligga i modules katalogen. Om du inte använder admin för att installera modulen så behöver du kopiera dit filen manuellt.
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare problem:

Modulen FÖRUTSÄTTER att man klickar på knappen "Gå vidare till butiken" när fakturaköpet är godkänt. Gör jag inte det så skapas en faktura hos Payson, men ingen order i mitt back office. Om kunden inte klickar på knappen så har vi genast ett problem.
Jag får anta att det är detta som har hänt för min kund där fakturan är skapad men ingen order finns i backoffice...

Så kan det ju inte vara!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kund på vars webbshop jag installerat den nya modulen(1.4). Dock uppstår problem när jag i betalprocessen väljer att använda Payson. Istället för att skickas till Paysons sida där jag uppmanas fylla i mina kortuppgifter kommer jag till en blank redirect.php sida.

Vad göra? Någon annan med samma problem?

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå problemet att det registreras faktura hos Payson, men ingen order i butiken. Det finns däremot en kundkorg med varorna i fråga. Och på kundens registreringssida i Prestashop finns kundkorgen men inte registrerar som order!
Vad är galet och hur rättar man till detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå problemet att det registreras faktura hos Payson, men ingen order i butiken. Det finns däremot en kundkorg med varorna i fråga. Och på kundens registreringssida i Prestashop finns kundkorgen men inte registrerar som order!
Vad är galet och hur rättar man till detta?


Kunden MÅSTE klicka på knappen "tillbaka till butik" när de fått okej på fakturabetalning. Det är först då som det reggas som en beställning i butiken. Gör inte kunden det, ligger det kvar som en kundkorg och oregistrerad beställning.

Jag har mailat, men tydligen är den som har hand om detta sjuk...
Vet inte hur man löser det :(
Link to comment
Share on other sites

Inte bra alls!!
Kanske vore bra om knappen istället hette "slutför" eller nåt liknande.

Har mailat Payson jag med, hoppas man får ett vettigt svar.
Hittils har jag fått den hjälp jag behöver på ett bra sätt.... Men detta känns lite mer kritiskt...

Link to comment
Share on other sites

Inte bra alls!!
Kanske vore bra om knappen istället hette "slutför" eller nåt liknande.

Har mailat Payson jag med, hoppas man får ett vettigt svar.
Hittils har jag fått den hjälp jag behöver på ett bra sätt.... Men detta känns lite mer kritiskt...


Vi har länge tittat på möjligheten kring att skapa en order i butiken oavsett om kunden återkommer till butiken eller ej. Detta är något som känns som en självklarhet men långt ifrån standard i alla webshoppar. :(

Tyvärr så är det väldigt svårt att bygga en sådan modul utan att förstöra för andra moduler som kanske installerats. De flesta system är helt enkelt byggda kring det faktum att användaren måste återkomma till shoppen för att ordern ska skapas.

Vi har dock inte gett upp ännu och fortsätter leta efter en smart lösning på detta. Tips om andra moduler som fixar detta mottages tacksamt då vi gärna förbättrar våra moduler så mycket det bara går.

Vi har så länge uppdaterat texten på knappen till "Slutför ditt köp och gå vidare till butiken" för tydliggöra vikten av att trycka på knappen.

/Pouria
Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, då sitter man här igen!!!!!! Hel..te!!!
Nu med en beställning på skor. Och eftersom inte Payson löst detta skapades ingen order utan bara en varuvag, och vet ni vad!! Där finns inte skostorlek, färg m.m. dessa uppgifter dyker bara upp om det skapas en order!!!
Inte bara detta: Lagersaldo, försäljningsstatistik stämmer inte heller pga detta!
Fan va jobb jag ser framför mig!!
Orkar inte gräva i detta nu, kundens produkter kan inte skickas förrän imorgon iallafall... så upp tidigt imorgon för att se om det går att hitta nåt i DB!!!
Men det konstiga är att om jag gör testorder så fungerar allt! Alltså gör en beställning som jag sedan hos payson avbryter. Så felet ser ut att vara den där omtalade knappen.........

Link to comment
Share on other sites

Varför kan man inte göra dessa saker, att skapa order i butiken m.m. i näst sista steget i fakturaköpet.
DVS där man bekräftar sitt köp och på sista sidan endast ha en knapp där man skickas tillbaka till butiken?
Köpet bekräftas och genomförs i näst sista steget och borde därför generera en faktura samt omvandla varukorgen i butiken till en order. Som den novis inom området jag är borde detta gå att lösa, vara legalt och under lätta för både Payson och oss vanliga dödliga som river sitt hår i sina försök att få e-butiken att åtminstone gå runt utan större förluster!

Link to comment
Share on other sites

Inte bra alls!!
Kanske vore bra om knappen istället hette "slutför" eller nåt liknande.

Har mailat Payson jag med, hoppas man får ett vettigt svar.
Hittils har jag fått den hjälp jag behöver på ett bra sätt.... Men detta känns lite mer kritiskt...


Vi har länge tittat på möjligheten kring att skapa en order i butiken oavsett om kunden återkommer till butiken eller ej. Detta är något som känns som en självklarhet men långt ifrån standard i alla webshoppar. :(

Tyvärr så är det väldigt svårt att bygga en sådan modul utan att förstöra för andra moduler som kanske installerats. De flesta system är helt enkelt byggda kring det faktum att användaren måste återkomma till shoppen för att ordern ska skapas.

Vi har dock inte gett upp ännu och fortsätter leta efter en smart lösning på detta. Tips om andra moduler som fixar detta mottages tacksamt då vi gärna förbättrar våra moduler så mycket det bara går.

Vi har så länge uppdaterat texten på knappen till "Slutför ditt köp och gå vidare till butiken" för tydliggöra vikten av att trycka på knappen.

/Pouria


Hej Pouria,

Vår modul till Payson api 2.0 som vi byggt för Prestashop 1.4 hanterar detta.
Det ni behöver göra är att skapa ordern på IPN anropet och peka om kunden till tacksidan istället för en sida där ordern skapas.
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...