Jump to content

[Ændring] Faktura / gavekort og tilgodebevis understøttelse


Timpet

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er pænt træt af at prestashop ikke understøtter et ordentlig gavekort som kan give en ordentlig faktura, derfor har jeg lavet en lille work around i PDF.php class til fakturaen.

Det er bygget og testet på 1.2.5.

Det kræver dog en ekstra tabel i databasen, som skal hedde [prefix]gavekort (som typisk vil blive ps_gavekort).

Tabellen skal have følgende rækker:
id int primær key
id_order int
id_discount int
value varchar(20)

Det fungere sådan at man laver en voucher som indeholder ordet gavekort eller tilgodebevis, voucheren er så gavekortet eller tilgodebevises. Det har mange sikkert brugt allerede, men det jeg har lavet i fakturaen er at den søger efter de to ord i beskriven og laver om på fakturaen hvis den finder et af dem, samtidigt med at den opdatere den nye tabel, som bruges fremover ved indlæsning af samme faktura, og det er for at sikre infomationerne om gavekortet hvis voucheren slettes. Den fjerner selvfølgelig rabatten som et - i product oversigten.

Der er iøvrigt på almindelige rabat kuponer tilføjet beskrivelsen fra voucheren på fakturaen, den er dog afhængig af at voucheren ikke er slettet.

Det hele er en ændring bygget på prestadyret's ændring af den originale PDF.

Det var lige en kort beskrivelse af funktioner bag det ændret.

Jeg vedhæfter et billede af den ændret faktura hvor der er brugt et gavekort.

Hvorfor så ændringen? Jo fordi ellers oplyser man ikke kunden om momsen på købet, og det skal man, udover det står der at kunden ikke har betalt noget, hvilket også er forkert.

filen skal ligge i /classes/

Husk at tag en backup inden i bruger den.

Update:
27/9-10: Mindre bug rettet hvor rest beløbet ikke blev vidst

28650_gCszDEQJVhoLSWCi9U2O_t

PDF.php

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er jo en nødvendig ændring, hvis fakturaen skal være lovlig, så det er en rigtig god idé. Der har været en del polemik om rabatkuponer og om hvorvidt de var lovlige, så mange afholder sig nok fra at bruge dem.

 

Selv bryder jeg mig ikke om rabatkuponer. Når jeg kommer til betalingen i en shop og så ser, at man kan indløse en rabatkupon, tænker jeg altid: "Øv, alle de andre har sikkert fået en". Det kan endog få mig til at opgive købet.

 

En løsning kunne være, at man kunne indtaste rabatkuponkoden f.eks. under bemærkninger, så det ikke er tydeligt for alle kunder, at der er nogen der får rabat. Men selv da, kan jeg se problemer. Hvis man af og til udsender nyhedsbreve, fødselsdagshilsner eller "vi savner dig"-hilsner med rabatkoder, kan det give bagslag. F.eks. handler jeg så godt som aldrig hos cdon.dk, hvis jeg ikke for nyligt har fået en rabatkode, så jeg kan få gratis forsendelse.

 

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Vi bruger ikke så meget rabatkuponer som egentlig rabat, men som tilgodebeviser og gavekort.

Hvis man skriver dem under kommentar feltet skal man jo lave noget for at få tingene til at passe ;)

Det må iøvrigt være anvendelsen af kuponen der afgør om det er lovligt eller ej :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...