Jump to content

vreemde dingen na upgrade van 1.4.9.0 naar 1.7.2.4


Recommended Posts

Ik ben gebonnen met het vernieuwen van mijn webshop van versie 1.4.9.0. naar de nieuwste versie 1.7.2.4.

Ik heb de nieuwe versie in test folder geinstalleerd.

Allereerst onderzocht of de database om te zetten was naar de nieuwe versie.

Heb daarvoor de module "MigrationPro: PrestaShop to PrestaShop Migration Tool" aangeschaft. Dat werkt prima (alleen de nieuwe versie logt na een bepaalde tijd uit waardoor de database conversie blijft hangen/pauzeert wat ik eerst niet door had).

Producten, orders etc werden goed overgenomen vanuit de oude database en goed getoond. Ben daarna verder gegaan met de theme keuze en heb een nieuwe theme aangeschaft. Ben daarna veel tijd kwijt geweest in het aanpassen en inregelen van de nieuwe theme (is toch wel veel veranderd sinds wat v 1.4 kon en wat v. 1.7 kan qua sliders en instellingen van themes).

Op zich was ik wel klaar om de upgrade volledig te gaan doorvoeren (de normale shop was nog werkend online en de test shop was om te zien of alles goed te upgraden was voordat ik dat met de werkelijk shop zou doen).

Bij een laatste test waarbij ik het volledige bestel proces nog eens wou doorlopen bleek er iets niet goed te zijn:

Mijn theme laat op de foto's op de home page en category page een add to cart knop zien waarbij je een kortere weg hebt om deze te bestellen. Daarnaast kan je op de foto klikken om op de product pagina te komen waar alle opties van het artikel te zien zijn (maat-kleur) met ook een add to cart knop.

Ik kan nu geen artikelen aan het winkelmandje toevoegen. De knop op de product pagina werkt niet (niet aan te klikken - <button class="btn btn-primary add-to-cart" data-button-action="add-to-cart" type="submit" disabled="">). 

Toevallig vond ik bij een van mijn artikelen in één specifieke maat dat deze wel te bestellen was maar alle andere maten niet...   Vreemd genoeg werk de knop op de foto in de home page en category page wel maar dan kan je geen maten kiezen dus dat help ook niet.

Ik vroeg mij af of er iets in de database conversie niet goed is gegaan (ergens een setting van een product) of dat er iets aan de theme mankeert.

Als ik naar de basic theme terug ga werkt het bij hetzelfde product wel goed (dan zou je denken het ligt aan de theme)

Als ik in de aangekochte theme een product toevoeg werkt ook alles na behoren (dan zou je denken dat het aan de database ligt)

Staat er misschien los van maar misschien ook niet: ik krijg op één module die bij de aangekochte theme hoort een foutmelding bij het opslaan van de wijzigingen (slider - foto - tekst - instellingen): "Ajax Error!!!! error".  Ik kan mij van de oude versie herinneren dat cart ook iets met Ajax te maken had maar in de nieuwe versie kan ik daar niets over vinden (help werkt ook niet goed in de nieuwe versie).

Opmerking: De instelling "Toon de knop "voeg toe aan winkelwagen" als het product attributen heeft " staat op NEE maar de theme houdt daar kennelijk geen rekening mee (of alleen vanwege het niet juiste werken van het geheel).

Vreemd genoeg valt me nu net pas op dat als je op de Quick View knop klik hij het product laat zien maar laat bij de afbeelding een soort slide show zien van allerlei andere producten in dezelfde category.....

Voorraadbeheer staat overigens UIT. Was ook zo in oude webshop/versie.

Iemand een idee waar dit alles aan kan liggen?  Iedere hulp is welkom aangezien ik nu niet meer weet waar ik moet zoeken en wie van de twee ik hierop kan aanspreken  (de theme maker of de migration module maker).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Beste Frevab,

Ik heb inmiddels ook ervaren dat het wel eens mis gaat met de data van PrestaShop oudere versies naar 1.7. Dit heeft vaak ook te maken dat sommige informatie die inmiddels wel in de PrestaShop 1.7 database nodig is niet in de PrestaShop versie van daarvoor bestond. Je kan bijvoorbeeld beginnen met handmatig een test product aan te maken en na te gaan of alles met dat product wel goed werkt. Dan zou ik daarna nagaan met de Migratie module bouwer om na te gaan of alle data wel goed gemigreerd is en vragen of zij de problemen voor je kunnen verhelpen. Mochten daar nog problemen uit komen dan zullen zij je vervolgens waarschijnlijk verwijzen naar de template bouwer. Dan zal je waarschijnlijk met beide samen tot een oplossing komen.

Ik heb voor sommige problemen zelf ook wat eigen SQL queries moeten schrijven om de data in kolommen te verrijken d.m.v. handmatige migratie.

Het is niet onmogelijk meer het is helaas soms niet zo eenvoudig proces dus het kan best even duren en wat energie kosten voordat alles in orde is.

Succes in ieder geval.

 

Succes in ieder geval met je migratie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het eerste waar ik bij dit verhaal aan denk is je modules. Er hoeft er maar één bij te zitten die niet 1.7 compatibel is en je hebt een probleem.

Check voor javascript errors en kijk in je php error log om te zien of je iets vindt wat een clue geeft. Prestashop bevat veel ajax en dat is niet altijd even makkelijk te debuggen, dus de php error log is vaak de makkelijkste plaats om te vinden wat er mis gaat.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...