Jump to content

En fruktansvärt massa carts


Carltonn

Recommended Posts

Hej alla
På senare tid har det exploderat med antalet carts i min butik, sidvisningarna har även de gått upp i flera tusen, det finns lite trådar om att det är sökrobotar som ställer till det men det verkar inte finnas någon bra(enkel) lösning på det. Finns det någon här som har haft samma problem och löst det? I så fall, hur gjorde ni?

Carltonn

Link to comment
Share on other sites

Hej alla
På senare tid har det exploderat med antalet carts i min butik, sidvisningarna har även de gått upp i flera tusen, det finns lite trådar om att det är sökrobotar som ställer till det men det verkar inte finnas någon bra(enkel) lösning på det. Finns det någon här som har haft samma problem och löst det? I så fall, hur gjorde ni?

Carltonn


Hej. Önska jag kunde hjälpa till här.. men det kan jag tyvärr inte då jag inte stött på problemet.

Ska dock precis börja använda Prestashop för en av mina webbutiker och undrar ifall detta är ett stort problem?

Det är väl bara att ignonera de, eller?
Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl något om Robots.txt där man skriver något i stil med Robots disabled eller not allowed. Såg sånt här förut på Googles hemsida, där man kunde fixa till såna här problem.

Nackdelen med att bots besöker ens sida är att de sätter igång Apache på max, vilket resulterar med att du förlorar resurser till din sida. Hände mig med en annan sida förut där bots näst intill kraschade min server.

Link to comment
Share on other sites

User-agent: *
Disallow: /folder1/

Problemet är att de skiter i detta och kör ändå


Har du använt Generator i Adminspanelen?

1. Du måste skapa en tom robots.txt fil
2. Ladda upp den till din server (rootkatalogen)
3. Sätt filattributen (chmod) på 666 (läsa/skriv på alla grupper)
4. Gå in på Tools > Generator
5. Klicka på Activate för robots.txt
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...