Jump to content

Döpa om butik


happypaint

Recommended Posts

Hej.

Hur gör jag för att byta namn på min butik. Har ändrat mig och vill inte att den skall heta så som jag valt från början. Har precis installerat och arbetar nu i backoffice med att installera moduler och lägga in produkter mm...

Är litet frustrerad, går det inte att byta namn på den?? Hur göra?? Måste jag installera om allt o göra allt fr början igen (verkar sjukt jobbigt, alltså, man MÅSTE ju kunna få ångra sitt namnval och kunna döpa om butiken, eller)???????

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag använder prestashop 1.7.2.4

Hittar inte "inställningar" och butikskontakter hur och var jag än letar??? Är jag blind eller???

Kontrollpanelen? Det jag egentligen önskar göra är att ändra butikens URL så att det blir samma URL som butiken heter i dag...Hur ändrar jag URL??

Har provat med att döpa om subdomänen i filemanager så att subdomänen (där hela min prestashop ligger) får samma namn som butiken heter...men kan inte få upp den på nätet sedan efter att jag döpt om subdomänen...misstänker att jag måste ändra URL någon annan stans oxo?? 

Sedan har jag en gammal prestashop (1,5) där jag har en massa produkter inlagda. Skulle vara underbart om man kunde bara föra över dom till den nya...Hur göra? Har provat med att generera CSV-fil via PHPmyadmin (databasen) och faktiskt lyckats överföra hela kundregistret samt adresser! :-) Men inte produkterna...:-( Ps_produkter (i databasen) gick inte att överföra till en csv fil...knepigt. Har du något tips...är litet jobbigt att lägga in alla produkter manuellt när dom redan finns s a s...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
On 12/30/2017 at 3:23 PM, happypaint said:

Hmm, jag använder prestashop 1.7.2.4

Hittar inte "inställningar" och butikskontakter hur och var jag än letar??? Är jag blind eller???

Kontrollpanelen? Det jag egentligen önskar göra är att ändra butikens URL så att det blir samma URL som butiken heter i dag...Hur ändrar jag URL??

Har provat med att döpa om subdomänen i filemanager så att subdomänen (där hela min prestashop ligger) får samma namn som butiken heter...men kan inte få upp den på nätet sedan efter att jag döpt om subdomänen...misstänker att jag måste ändra URL någon annan stans oxo?? 

Sedan har jag en gammal prestashop (1,5) där jag har en massa produkter inlagda. Skulle vara underbart om man kunde bara föra över dom till den nya...Hur göra? Har provat med att generera CSV-fil via PHPmyadmin (databasen) och faktiskt lyckats överföra hela kundregistret samt adresser! :-) Men inte produkterna...:-( Ps_produkter (i databasen) gick inte att överföra till en csv fil...knepigt. Har du något tips...är litet jobbigt att lägga in alla produkter manuellt när dom redan finns s a s...

 

Blind är du inte för inställningar heter Butiksparametrar.

 

Back Office >> Butiksparametrar >> Kontakt
i flikarna där uppe, klicka på Butiker & viola, Butiksnamn (som t.ex. syns i footer vid skapandet av en faktura eller följesedel) :D

 

sen om du vill ändra namnet på hemsidan (aka Sidrubrik) och beskrivning som syns i t.ex. sökmotorer så är det i

Back Office >> Butiksparametrar >> Trafik och SEO 
i fliken "SEO och URLs", hitta och redigera "index".
"Sidrubrik" är rubriken på hemsidan som syns i sökmotorer och webbläsarens flik samt
"Meta-Beskrivning" är beskrivningen under det ovannämnda rubriken i sökmotorn.

 

Spara och vänta några tills google har uppdaterat sina cache filer och då ser du ändringarna du gjorde "för några dagar sen" :D:D

 

Have fun xD xD xD

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 12/30/2017 at 3:23 PM, happypaint said:

Hmm, jag använder prestashop 1.7.2.4

Hittar inte "inställningar" och butikskontakter hur och var jag än letar??? Är jag blind eller???

Kontrollpanelen? Det jag egentligen önskar göra är att ändra butikens URL så att det blir samma URL som butiken heter i dag...Hur ändrar jag URL??

Har provat med att döpa om subdomänen i filemanager så att subdomänen (där hela min prestashop ligger) får samma namn som butiken heter...men kan inte få upp den på nätet sedan efter att jag döpt om subdomänen...misstänker att jag måste ändra URL någon annan stans oxo?? 

Sedan har jag en gammal prestashop (1,5) där jag har en massa produkter inlagda. Skulle vara underbart om man kunde bara föra över dom till den nya...Hur göra? Har provat med att generera CSV-fil via PHPmyadmin (databasen) och faktiskt lyckats överföra hela kundregistret samt adresser! :-) Men inte produkterna...:-( Ps_produkter (i databasen) gick inte att överföra till en csv fil...knepigt. Har du något tips...är litet jobbigt att lägga in alla produkter manuellt när dom redan finns s a s...

Ja har ju Binero där min  webshoppen ligger så har tagit kontakt med dom. laddar ner alla filer och laddar sen upp dom på min nya url.

Har sharespine som sköter kopplingen  mellan shoppen och fortnox så när jag bytt url så kontaktar jag dom så ändrar dom kopplingen åt mig.
Ber om ursäkt för lite klen förklaring men är inte datakunnig själv utan har andra som hjälper mig med detta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...