Jump to content

Affärssystem, rma-system, osv. hur gör ni?


cecepee

Recommended Posts

Hej.

Vi börjar få det lite körigt nu, trycket på sidan ökar, vilket vi är glada för. Men vi märker nu att vissa saker fungerar inte så bra längre. T.ex. alla dessa post-it lappar som sitter över hela kontoret börjar bli för många, likaså med alla "specialare" man ofta blir tvungen att göra blir svåra att hålla reda på. Så nu undrar jag lite granna hur ni andra löser vissa saker.

T.ex. en kund har beställt och betalat, men kommer på dan efter att han vill ha något mera. Om man då ännu inte har skickat den ordern, hur gör ni då? Makulerar och gör ny order? Ber kund göra en till order och får betala frakt en gång till? eller ber kund betala till BG och bara lägga med extra varan i paketet med handskrivet kvitto? Osv, ni förstår nog min fråga. hur löser ni detta smartast? Den är även väldigt aktuell om kund även vill byta vara-A till vara-B som kostar 200:- extra innan man hunnit skicka ordern.

RMA/reklamation, hur sköter ni det? Post-it lappar? eller skriver ni in kommentarer i kunds order? mailar er själva med kunduppgifter, felbeskr. osv med uppföljningsflagga för speciella datum? har ni köpt/byggt externt RMAsystem?

slutligen, affärssystem. vad använder ni för att hålla reda på lagersaldon, eller för att hålla reda på olika inköpspriser mellan olika ordrar, hålla reda på in och utbetalningar till tex. kundreturer. m.m. Presta har lite funktioner för detta men är långt ifrån bra. köper ni affärssystem och kan tipsa om ett bra prisvärt sådant som passar för just e-handlare?

Ja, hur gör ni?
All input är tacksamt och intressant.

Mvh.
Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Peter
En liten fråga bara, sköter ni er bokföring själva eller lämnar ni bort den?
Har själv webbshop men har även en en bokföringsbyrå där jag använder mig av Mamut Affärssystem.
Där kan du lägga in alla dina varor och se lagersaldon, skapa fakturor ,skapa rutiner för allt du behöver. Ganska dyrt men i längden är det bättre med ett system som kan göra allt än att ha en massa olika program.

H
Susanne

Link to comment
Share on other sites

Hej Susanne

Jag lämnar bort min bokföring, väldigt smidigt, scannar allt direkt till en dropbox som jag delar med min bokföringsbyrå.
Men som du säger så har jag då inte heller något program för detta, det har ju då bokföringsbyrån istället.
Mammut är dyrt säger du och du använder det för bokföringsbyrån, men finns det ingen "lite" version för oss som kanske inte behöver alla funktioner?
Nått sånt hade förmodligen varit perfekt för min del.

Mvh.
Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter
Låter smidigt.
du skulle kunna maila eller ringa Mamut och höra vad dom skulle rekommendera. Har alltid fått proffsig hjälp från dom även innan jag bestämde mig för vilket program som jag skulle ha. Eftersom jag behövde ha något som skulle passa en bokföringsbyrå fanns det flera aspekter att ta hänsyn till, men i slutändan blev det bra för mig eftersom jag kan använda lagerfunktionen inte bara till mig själv men även mina kunder. Och utan att överdriva kan jag säga att programmet är STORT. Tog en halv vecka bara att gå genom allt, men jag gillar upplägget. Det går alltid att ta hem en fullversioner av alla deras program(om jag inte missminner mig fel) för att se om det passar dig. Postit lappar är inte att rekommendera!
Lycka till och berätta gärna om du hittar något bra program, är alltid intressant att få ta del av andras lösningar.

H
Susanne

Link to comment
Share on other sites

Ja, får kanske kolla på detta.
Jag vet även att i min Linux dist som jag använder finns en del affärssystem som medföljer gratis, iofs på engelska, men kan kanske vara värt att kolla också. Och det glömde jag att säga, Lösningen jag letar efter bör kunna användas i alla OS då vi nästan uteslutande använder Linux här hos oss.
Kanske ett web-interface, java-baserat eller liknande.
Glömde även att frågat var huruvida det finns med något rma-system i detta mammut programmet?
Men hittar jag en fullversion som kan testas så får jag väl snart nog svaret på det.

Tack för tipsen.
Peter

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...