Jump to content

[SOLVED] B2B (zakelijk) & particulier BTW instellen, voor B2B is op het einde nog steeds met BTW


Recommended Posts

Goedendag,

 

Op moment heb ik een webshop draaien voor internationale verkoop en qua BTW is alles goed geregeld voor de particuliere klanten.

Nu gaat er ook aan zakelijke klanten verkocht worden en hier loop ik tegen issues aan. Ik heb ook een demo webshop versie draaien, waar ik gewoon alles op kan uit proberen zonder consequenties, maar het lukt niet om het goed te krijgen voor beide zakelijk en particulier tegelijk, bijvoorbeeld een B2B klant in Nederland, dan is dit het resultaat:

2017-09-25_181247.PNG

 

 

Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat het de BTW van het land erop aan het doen is:

- Localisatie / Btw-regels / Land / Nederland / NL Standard Rate (21%) 

 

De volgende modules heb ik niet in gebruik op de lopende webshop:

- Europees btw nummer

- Europa BTW Generator

- Geavanceerde naleving van EU-regels

 

Deze heb ik wel in de demoshop aangehad, maar maakt geen verschil.

 

 

Is hier een oplossing voor dat het eindtotaal correct is, zonder dat het effect heeft op de particuliere klanten?

 

Met vriendelijke groet,

Alexander.

Edited by coMegaWebMaster (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

We zien deze vraag best vaak voorbij komen op het forum, maar het maakt het was lastiger als je beide wilt gebruiken.

Kijk anders eens bij B2B op de presta addons store: https://addons.prestashop.com/nl/434-b2b

Hoogstwaarschijnlijk zit er een module voor tussen die jou vraag mogelijk maakt.

 

Groetjes Devi

Edited by Wallgrind.nl (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hi Devi,

 

Bedankt voor je antwoord, ik zag inderdaad dat deze vraag in een andere vorm werd gesteld, maar niks direct zo al dit, vandaar.

Het is jammer dat de B2B optie in PrestaShop zelf niet helemaal werkt zo als het hoort, het enigste wat het nog mist is het ex-BTW maken van landen. Het is nog maar een kleine stap dat gedaan moet worden en het is jammer dar daarvoor weer een module van moet zijn. Ik kan zelf ook wel de code aanpassen, maar ik had gehoopt dat ik nog iets had gemist toen de B2B was aangezet.
Op http://doc.prestashop.com/display/PS16/Klanten+instellen staat wel:
Schakel B2B-modus in. De B2B-modus biedt een handvol nieuwe mogelijkheden voor uw winkel. Klanten worden niet langer beschouwd als slechts particulieren, maar ook als bedrijven en hierdoor verschijnen er nieuwe opties:

  • Het klantprofiel heeft nu nieuwe velden geschikt voor zakelijke informatie (Duns-nummers in de VS, SIRET-nummers in Frankrijk, CNPJ-nummers in Brazilië, KvK-nummers in Nederland, etc.)
  • Prijzen kunnen beperkt worden tot specifieke groepen,
  • Prijzen kunnen per klant beheerd worden voor de gehele catalogus of per categorie,
  • Facturen kunnen handmatig gegenereerd worden,
  • etc.

 

Maar verder zie ik alleen dat http://doc.prestashop.com/display/PS16/Openstaand+bedrag "Openstaand bedrag" erbij is gekomen en de extra registratie opties. Maar zelf daar zit een fout in want de KvK-nummer staat niet vermeld als je registreer. Ook dat ect. is wel leuk, je zou bijna denken dat het iets is wat nog niet afgemaakt is.
Eigenlijk vindt ik wel dat het gewoon zou moeten werken waar het bedoelt voor is, ik zie zoveel "normale" module die gewoon standaard al in PrestaShop zitten met een paar opties aan te zetten, maar sommige gaan niet zo diep en kopen dat liever iets dat het voor je het doet.

 

Misschien is dit wel iets dat ik bij de Forge moet neerleggen, Ik hoor graag reactie.

 

 

Met vriendelijke groet,

Alexander.

Link to comment
Share on other sites

Ha Alexander

 

Je zou een supercheckout module kunnen aanschaffen, hier kan je zelf deze velden toevoegen en klanten verplichten deze te gebruiken. (KvK)

Natuurlijk zit niet alles verwerkt in prestashop,. En natuurlijk zou je de nodige modules in overweging moeten gaan aanschaffen wat je shop/ onderneming uiteindelijk alleen maar beter maakt en dit naarmate de servicegraad zal verhogen.

 

Prestashop is open source maar je moet natuurlijk niet verwachten dat alles er in zit verwerkt, anders zou prestashop toch geen geld verdienen als je er geen betaalde modules voor zijn. Je installeerd prestashop toch ook gewoon gratis en je maakt er gebruik van.

 

Je moet je afvragen of je dit wel op Forge moet neerleggen. Natuurlijk is niet altijd alles gratis

 

Succes, en alvast een fijne dag gewenst

 

Groetjes Devi

Link to comment
Share on other sites

Hi Devi,

 

Ik snap heel goed wat je zegt en ik wil ook daarover niks verkeerd zeggen, natuurlijk moet er een verdienmodel zijn, maar ik had het meer over de module in omloop die gewoon al doen wat PrestaShop standaard kan.

Ik vindt het zelf erg prettig dat het een opensource is en de flexibility ervan, maar sommige dingen zouden gewoon moeten werken, zoals de B2B. De hele opzet van B2B is dat er geen BTW wordt gerekend.

Maar goed, misschien is het wel zo gemaakt met opzet, ik zal de modules doornemen en kijken welke de beste is, deze zal ik dan ook hier posten voor de gene die het zoeken.

Want de juiste module te vinden is ook een uitdaging.

 

Misschien komt er nog een andere reactie van iemand, de post is nog jong.

 

 

Met vriendelijke groet,

Alexander.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 types klanten, zakelijk en particulier. Ik heb de functie B2B uitgeschakeld maar wel de module eurpoees btwnummer ingeschakeld. Hierdoor kan een zakelijke klant tijdens het uitchecken zijn bedrijfsnaam en plaats en btw nummer invoeren. Dit nummer wordt direct gecontroleerd door het VIES systeem, klopt dit dan vervalt de btw tijdens het uitchecken.

 

Ik heb de b2b optie niet aanstaan omdat klanten toch direct moeten afrekenen en de prijzen gelijk zijn voor alle types klanten.

 

Dit systeem werkt prima. Simpeler kan het niet volgens mij.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/1/2017 at 1:43 PM, Curious said:

Ik heb 2 types klanten, zakelijk en particulier. Ik heb de functie B2B uitgeschakeld maar wel de module eurpoees btwnummer ingeschakeld. Hierdoor kan een zakelijke klant tijdens het uitchecken zijn bedrijfsnaam en plaats en btw nummer invoeren. Dit nummer wordt direct gecontroleerd door het VIES systeem, klopt dit dan vervalt de btw tijdens het uitchecken.

Ik heb de b2b optie niet aanstaan omdat klanten toch direct moeten afrekenen en de prijzen gelijk zijn voor alle types klanten.

Dit systeem werkt prima. Simpeler kan het niet volgens mij.

 

Ik heb het geprobeerd op mijn test site, maar de resultaat is hetzelfde, hier is wat ik heb gedaan:

 

2017-10-09_121746.png

 

 

2017-10-09_121409.png

 

 

2017-10-09_122011.png

 

 

2017-10-09_122321.png

 

Resultaat hetzelfde, nog steeds BTW op het einde zoals mijn eerste plaatje in dit topic.

 

 

Misschien bedoelde je een andere module? Ik had deze gevonden:

https://addons.prestashop.com/nl/boekhouding-fakturatie/27158-european-vat-number.html

 

Miscchien zou het die zijn geweest, maar ik heb deze module gepakt:

https://addons.prestashop.com/nl/b2b/18149-tax-invoice-elimination-for-b2b.html

 

Deze module doet precies waar ik op zoek naar was, een groep aanmaken (in mijn geval noem ik het B2B), module installeren en de groep selecteren die geen BTW hoeft te betalen en klaar.

(Tip, via klanten wijzig hoef je alleen in de Groepstoegang die nieuwe groep te selecteren, in mijn geval B2B, en de groep klant kan aangevinkt blijven. Dan alleen nog de Standaard klantengroep op die nieuwe groep zetten en deze klanten zullen alle producten zien geen BTW meer extra hebben.)

2017-10-09_135656.png

 

Er staat geen BTW meer op het eindresultaat en het werkt met andere module, zoals one-page en pdf-factuur modules, in iedere gevel in mijn tests.

 

Hopelijk help dit ook andere die hierna opzoek zijn, dit was in iedere geval het meest gemakkelijkste oplossing die ik kon vinden voor een bredere markt.

Bedankt voor jullie hulp in iedere geval  :)

 

Met vriendelijke groet,

Alexander.

Edited by coMegaWebMaster
Font size is too big after the update of the forum. (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Misschien zie ik het niet goed, maar het is toch logisch als je een nederlands adres invoert dat de btw zichtbaar blijft? Alleen buitenlandse klanten, dus als er een adres bv in belgie wordt ingegeven is dan excl. btw.

 

Maar goed, je hebt het met een andere module gefixed, en het resultaat is zoals je graag wou. Ik vraag me alleen af of de werking echt veel anders is, en het risico nu aanwezig is dat nederlandse klanten geen btw hoeven te betalen, wat uiteraard wel zou moeten.

Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2017 at 7:36 PM, Curious said:

Misschien zie ik het niet goed, maar het is toch logisch als je een nederlands adres invoert dat de btw zichtbaar blijft? Alleen buitenlandse klanten, dus als er een adres bv in belgie wordt ingegeven is dan excl. btw.

Maar goed, je hebt het met een andere module gefixed, en het resultaat is zoals je graag wou. Ik vraag me alleen af of de werking echt veel anders is, en het risico nu aanwezig is dat nederlandse klanten geen btw hoeven te betalen, wat uiteraard wel zou moeten.

 

De bedoeling was om beide functies te hebben, dus zowel met en zonder BTW, klanten in de "klant" groep hebben BTW (wat de PrestaShop "BTW regels" aanhoud) en iedere zakelijke klant die je zelf in de "B2B" groep zet heeft geen BTW op het einde.

Daarom dat ik het jammer vond dat de B2B functie in PrestaShop zelf niet goed werkte, want zonder de module heb je nog steed BTW op het einde, wat dus eigenlijk uit de "BTW regels" komt. Maar nu is het goed en de module werkt zo als het hoort, het was wel even zoeken en even met de ontwikkelaar overleggen, belangrijkste is het resultaat en dat het niks anders nadelig beïnvloed.

 

Met vriendelijke groet,

Alexander.

Edited by coMegaWebMaster
Font size is too big after the update of the forum. (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoi,

 

Ik hoop niet dat ik inbreek op je post, maar ik krijg het niet voor elkaar :-(

De module europees btw nummer heb ik geinstalleerd. Het land heb ik ingesteld op nederlands.

Als ik nu een account aanmaak, de bedrijfs naam invul en het land van herkomst op bv belgie zet , komt het veld btw nummer niet tevoorschijn.

Ik kan echt totaal niet vinden wat ik fout doe, of vergeten ben.

 

Zijn er behalve het inschakelen van de module nog andere dingen die ik moet aanpassen of veranderen?

 

mvg,

 

Fabian

www.boot-tapijt.nl

Edited by fabfab (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, fabfab said:

Hoi,

 

Ik hoop niet dat ik inbreek op je post, maar ik krijg het niet voor elkaar :-(

De module europees btw nummer heb ik geinstalleerd. Het land heb ik ingesteld op nederlands.

Als ik nu een account aanmaak, de bedrijfs naam invul en het land van herkomst op bv belgie zet , komt het veld btw nummer niet tevoorschijn.

Ik kan echt totaal niet vinden wat ik fout doe, of vergeten ben.

 

Zijn er behalve het inschakelen van de module nog andere dingen die ik moet aanpassen of veranderen?

 

mvg,

 

Fabian

www.boot-tapijt.nl

Hi Fabian,

De enigste module die ik gebruik daarvoor is deze: https://addons.prestashop.com/nl/b2b/18149-tax-invoice-elimination-for-b2b.html

De andere modules die hier worden gezegd, had ik geprobeerd, maar dat lukt niet en ben toen gaan zoeken en uitproberen en de https://addons.prestashop.com/nl/b2b/18149-tax-invoice-elimination-for-b2b.html doet precies waar ik op zoek naar was, een groep aanmaken (in mijn geval noem ik het B2B), module installeren en de groep selecteren die geen BTW hoeft te betalen en klaar.
(Zet wel de B2B aan in PrestaShop als je van die extra functies ook gebruik wil maken, zoals een extra column met bedrijf in de klanten overzicht)
Hopelijk is het duidelijk, mocht er nog vragen zijn, dan gewoon doen, daar is het forum voor :)

Met vriendelijke groet,
Alexander.

Link to comment
Share on other sites

Hoi, 

 

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp moet je met die module waar jij het over hebt, telkens de klant die zich aanmeld aan de groep b2b toevoegen. Dat is ook een optie. 

 

De module europees btw nummer zou alles automatisch moeten doen. De klant vult in dat die uit het buitenland komt en geeft een bedrijfsnaam op. Dan zou er een extra invul veld moeten komen om het vat nummer in te vullen. Als deze dan zou kloppen, krijgt die automatisch een factuur zonder btw. Zonder dat ik daar iets aan hoef te doen of te wijzigen. 

 

Maar dat werkt niet 😕

Het lukt anderen ook, dus zou het mij ook moeten lukken denk ik. Alleen vergeet ik denk ik iets. 

 

Fabian

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, fabfab said:

Hoi, 

 

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp moet je met die module waar jij het over hebt, telkens de klant die zich aanmeld aan de groep b2b toevoegen. Dat is ook een optie. 

 

De module europees btw nummer zou alles automatisch moeten doen. De klant vult in dat die uit het buitenland komt en geeft een bedrijfsnaam op. Dan zou er een extra invul veld moeten komen om het vat nummer in te vullen. Als deze dan zou kloppen, krijgt die automatisch een factuur zonder btw. Zonder dat ik daar iets aan hoef te doen of te wijzigen. 

 

Maar dat werkt niet 😕

Het lukt anderen ook, dus zou het mij ook moeten lukken denk ik. Alleen vergeet ik denk ik iets. 

 

Fabian

Hi Fabian,

Ik denk dat je met hetzelfde zit dat ik ook had, er zijn namelijk 2 modules van die "Europees btw nummer", eentje gratis in PrestaShop zelf die niet werkt waar wij het voor willen gebruiken en eentje waar Davi (Wallgrind.nl) het over had, deze https://addons.prestashop.com/nl/boekhouding-fakturatie/27158-european-vat-number.html.

Ik heb voor voor de https://addons.prestashop.com/nl/b2b/18149-tax-invoice-elimination-for-b2b.html module gekozen omdat het project waar ik mee bezig was voor internationaal gebruik is, niet alleen Europees. De factuur enzo is allemaal correct, je moet inderdaad wel zelf de klant in de gekozen group zetten dat zonder BTW gerekend gaat worden en dat is alles.

Je moet altijd kiezen wat bij jouw past, misschien dat die andere module beter bij jouw past, maar ik heb die (nog) niet gekocht en uitgeprobeerd.
En ook nog een tip is dat je altijd contact met de ontwikkelaar kan maken en om een demo of screenshot kan vragen, zo doe ik het ook altijd, want soms hebben ze wel een demo, maar staat niet op de addon pagina, en vragen kost niks dan alleen geduld ;)

Met vriendelijke groet,
Alexander.

Edited by coMegaWebMaster
Quote text was not good formatted. (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Bedankt weer voor de informatie. Wel raar dat de module gratis in prestashop zit, maar niet werkt en  dat dezelfde betaalde het dan wel doet. 

 

Ik ga in ieder geval kijken voor een demo van de betaalde. Mij lijkt het voordeel van die dat het automatisch gaat met Buitenlandse bedrijven. 

 

Ik laat het hier weten. 

 

Fabian

www.boot-tapijt.nl 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...