Jump to content

Multishop og e-conomic lagerstyring


boghsteren

Recommended Posts

Hej alle,

 

Jeg er pt. ved at lægge sidste hånd på en Prestashop implementering som skal afløse en eksisterende webshop. I den forbindelse ville jeg høre om nogen havde erfaringer eller input omkring nedenstående setup:

 

Der skal sælges i en lang række lande i forskellige valutaer og med landespecifikke priser. Derfor opsætter vi flere shops, alle med samme produkter og alle trækker på samme lager. Der laves lagerstyring i e-conomic og skal installeres et integrations-modul til både bogføring og to-vejs lagerstyring.

 

----

 

Spørgsmål 1: Skal e-conomic to vej lager styring aktiveres for alle shops eller kun for en shop, som derefter deler lagerbeholdning med alle andre shops? Det føles som om der potentielt kan være nogle faldgruber her, hvor vi risikerer at lagerstyringen går i cirkler? Nogen tips eller erfaringer?

 

  • Skal shops dele varelager og allesammen have to vejs lagerstyring til e-conomic?
  • Skal shops dele varelager og kun have en af dem have to-vejs lagerstyring til e-conomic?
  • Skal shops ikke dele varelager og allesammen have to vejs lagerstyring to e-conomic?

 

----

 

Spørgsmål 2: En hel del af varerne i butikken er varianter (forskellige størrelser eksempelvis). Disse har egne varenumre i e-conomic og de varenumre er indlæst på variant niveau i Prestashop. Jeg formoder at varianter af samme vare håndteres forskelligt i e-conomic og Prestashop. Er der nogen udfordringer man skal være opmærksom på her?

 

----

 

Spørgsmål 3: Findes der en integration med Linklog som fragtleverandør? Det er pt. dem som bruges, men hvis der ikke findes et integrationsmodul bliver det endnu et søm i kisten og yderligere grund til at kigge efter en ny fragtleverandør. Nogle forslag til alternativer?

 

På forhånd tak for input!

 

-Jakob

Link to comment
Share on other sites

Lagermodul i e-conomic og Prestashop snakker ikke godt sammen, hvis der er varianter. Hvorfor lader I ikke shoppen lave lagerstyringen?

 

 

Tak for svaret.

 

Størstedelen af salget foregår via forhandlere og derfor går de fleste bestillinger ikke via hjemmesiden. Det er ambitionen at flytte forretningen til en langt højere grad af B2C og online salg, men pt er forhandlerdistributionen den største del af omsætningen.

 

Kan du uddybe hvad udfordringerne er ved varianterne og lagermodulet? 

Link to comment
Share on other sites

Det er nogle år siden, jeg sidst kiggede på det, så jeg ved ikke, om e-conomic's API stadig fungerer på samme måde. Det kan Kjeld nok svare på.

Men dengang var udfordringen, at e-conomic opretter varer med varianter (som en del af varen), mens PrestaShop opretter varianten som et nyt varenummer i e-conomic. Dvs. når man kører lagerstyringen i e-conomic, så får man ikke lagerstaus korrekt tilbage i shoppen og lagerantal bliver derfor ikke korrekt opdateret.

 

Jeg havde fat i flere udviklere hos e-conomic, og meldingen var dengang, at det ikke ville blive ændret = man kunne reelt ikke bruge deres lagerstyring med en PrestaShop. Jeg har derefter i flere shops brugt PrestaShop som lagerstyring og afmeldt e-conomics lagermodul (det koster i øvrigt et fast månedligt gebyr)

 

Så undersøg det først:-)

Link to comment
Share on other sites

Takker - super input. Jeg har en mistanke om at klienten faktisk har oprettet alle varianter som individuelle varer i E-conomic og aldrig brugt "variant" funktionaliteten i lagermodulet "rigtigt". Men det vil jeg få undersøgt.

 

Har du nogen erfaringer med multistore, delt lager og integration til E-conomics lagermodul?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at E-conomics lagermodul mangler diverse funktioner i API'et. Derfor har jeg måttet lave det på den måde, at varianterne fra PrestaShop får hver sin vare i E-conomic.

 

Du kan godt køre med flere shops mod den samme E-conomic-instans. Via webhooks kan du så sikre dig, at lageret bliver ajourført i de tilknyttede PrestaShops.

 

 

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at E-conomics lagermodul mangler diverse funktioner i API'et. Derfor har jeg måttet lave det på den måde, at varianterne fra PrestaShop får hver sin vare i E-conomic.

 

Du kan godt køre med flere shops mod den samme E-conomic-instans. Via webhooks kan du så sikre dig, at lageret bliver ajourført i de tilknyttede PrestaShops.

 

 

/Kjeld

 

Hej Kjeld, mange tak for svaret. 

 

Hvis varerne allerede nu ligger som hver sin vare i E-conomic og er oprettet som varianter i Prestashop, så burde det altså virke? Jeg mangler stadig at få adgang til den pågældende E-conomic konto, men tror det er sådan virkeligheden ser ud.

 

Hvis alle shops skal dele lager 100% (alt sendes fra samme sted og multishops bruges primært til prissætning i forskellige valutaer), skal man så opsætte dem til IKKE at dele varelager i Prestashop og så synkronisere via webhooks fra E-conomic?

Link to comment
Share on other sites

Udfordringen er, at få identifikationen af varerne til at virke. Mit E-conomic-modul kan enten bruge varens ID (evt. efterfulgt af variantens ID) eller referencen (der både findes for selve varen og varianterne).

 

Det kan fungere uanset om de enkelte shops deler lager eller ej.

 

 

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...