Jump to content

Hindra underåriga att lägga order, hur ?


cecepee

Recommended Posts

Ciao

En sak som jag totalt glömt att implementera något för är lagen som säger att det ej är tillåtet att sälja produkter till barn under 18 utan målsmans tillåtelse. (lagen säger att barn under 18 ej får ingå ekonomiska avtal)
Nu har jag till slut fått en order från underårig som vill köpa en telefon för 890:- plus frakt.
Jag kan i detta läge bara ringa upp och be att få prata med föräldrarna, seriöst givetvis, men inte effektivt.

Hur löser ni detta, finns det nån kryssruta som kan användas? det finns inget tvång att lägga in p-nummer vid registrering så man kan inte kolla det säkert heller. Men man vill ju vara säker.

I praktiken kan det vara så att personen som är 15 köper en dyr produkt. Efter ett halvår så går den sönder efter att ha tappat den i golvet. Personens föräldrar kan då med lagen i ryggen begära att vi häver köpet och betalar tillbaka pengarna.

Just vad gäller konsumentköplagen och distanshandelslagen så har jag full koll, jag har hållit föredrag i ämnet och har jobbat på olika säljföretag i nära samarbete med konsumentombudsmän för att säkra att handel och service går rätt till

Finns det någon modul där vi kan säkra oss mot detta?

Mvh.
Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är tillräckligt.
När jag tänker på det så har jag sett på ett flertal sajter att det brukar finnas nån kryssruta där det står typ "jag har målsmans medgivande" vad som sen händer när dom kryssar i vet jag inte, om det tex kommer upp fler fält där man skriver föräldrars kontaktinfo så att man som butik kan dubbelkolla.

Jag gjorde så att jag skickade mail till kunden och bad henne ge mailet till en målsman som i sin tur svarar oss och ger medgivande till köpet samt lämnar sina kontaktdetaljer som mail och telefon. Då kan jag spara det mailet för framtida problem och om jag vill även ringa tillbaka och dubbelkolla.
Men det är som sagt inte optimalt. nån funktion som kan ordnas vid orderläggningen skulle vara allra smidigast.
För många är detta säkert inget problem tex om man har varor som ej attraherar barn, men i mitt fall så är det väldigt många ungdomar som är intresserade av varorna. vore skönt att ha ryggen fri när man gör affärer i Sverker-Landet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...