Jump to content

Algemene vragen over Prestashop

Hachiroku

Recommended Posts

Hallo,

Heb Prestashop 1.6.1.10 geïnstalleerd en nu loop ik tegen aantal zaken aan (ooit al eens eerder gepost, maar kan post niet meer vinden).

1) Als een klant besteld ontvang ik geen melding als eigenaar van de shop dat er een bestelling is geplaatst, aangezien ik niet dagelijks inlog op het admin panel is dit zwaar irritant. Er zal toch een mogelijkheid moeten zijn dat dit wel realiseerbaar is of ben ik de enige die dit toch wel als vereiste van een webshop vraagt? (deels naar vraag 2)

2) Ja er is een module 'mailalerts' (wordt niet ondersteund) die het mogelijk zou moeten maken om meldingen van nieuwe bestellingen te krijgen MAAR helaas deze werkt niet (of ik doe hier iets verkeerd) maar krijg met geen mogelijkheid melding van de bestellingen. Krijg wel mail als ik een testmail vanuit systeem stuur.

3) Nog een vreemd iets is dat als ik de mail (die naar klant) gestuurd wordt wil aanpassen met andere tekst (vertalingen) dan kleurt de achtergrond groen en is de opmaak totaal weg en ook de codes ({SHOP_NAME}, etc) blijven als tekst staan en worden niet omgezet in de code.

Ben benieuwd of jullie hier mij kunnen helpen aan de oplossing...

Server info:

SERVERGEGEVENS

Servergegevens Linux #1 SMP Thu Oct 27 07:16:29 CEST 2016 x86_64

Server softwareversie Apache/2

PHP versie 7.0.5

Geheugenlimiet 128M

Maximale uitvoeringstijd 30

DATABASE INFORMATIE

MySQL versie 10.0.24-MariaDB

MySQL server localhost

MySQL naam pelle66_ps1

MySQL gebruiker pelle66_ps1

Tabellen voorvoegsel ps_

MySQL-engine InnoDB

MySQL-driver DbPDO

WINKEL INFORMATIE

Prestashop versie 1.6.1.10

Winkel-URL http://www.pelletboerke.nl/

Huidig gebruikte thema default-bootstrap

E-MAIL CONFIGURATIE

Mail methode U gebruikt de PHP mail() functie.

UW GEGEVENS

Uw web browser Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/54.0.2840.99 Safari/537.36

CONTROLEER UW CONFIGURATIE

Verplichte parameters Oké

Optionele parameters Oké

Een prestashop webwinkel bestaat uit best veel instellingen die je goed in moet stellen, daarbij zie je al heel snel sommige dingen over het hoofd als je niet volgens een bepaalde structuur de winkel instelt. Wat goed helpt is het volgen van de tutorials die je op Youtube kunt vinden, ook zijn er regelmatig webinars die je hierbij ondersteunen. Als je een webwinkel goed onder de knie wilt krijgen is het belangrijk om hier tijd en aandacht aan te besteden. Zo wordt de software je eigen en neem je heel veel hobbels zelf, anders zul je waarschijnlijk talrijke zaken tegenkomen die de bouw van je webwinkel zullen stagneren.

Wat ervoor zorgt dat je meldingen van bestellingen krijgt is 1. Het instellen van je mailadres, als dat niet ingevuld staat bij(ik doe het even uit mijn hoofd) winkelcontacten, zul je nooit 1 mail krijgen. 2. Het activeren van mailalerts, waarbij klanten en je in kunt stellen welke berichten er verstuurd worden. Deze module werkt dus als het goed is wel.

De tutorials van Nemo hebben mij destijds erg geholpen: https://www.youtube.com/watch?v=p8RQOUogBmQ  11 videos van rond de 25 minuten. Prestashop zelf geeft ook regelmatig webinars waarvan de beginners webinars gratis worden gegeven.