Jump to content

[Modul] Prestashop Integreret Med Sigma Regnskab


presta-dyr

Recommended Posts

Jeg bruger med stor fornøjelse Sigma Regnskab til at holde styr på firmaet. Men som de fleste ved, er det hammerkedeligt at sidde og taste bilag ind fra PrestaShop, så jeg har længe leget med tanken om at skrive et modul, der kunne eksportere data fra PrestaShop til Sigma Regnskab.

 

Sigma Regnskab er gratis, så for at fortsætte i den gode ånd er her mit integrationsmodul kvit og frit. Modulet bruges ved månedsafslutning og genererer en zip-fil der indeholder CSV-fil og PDF-filerne med fakturaer og kreditnotaer.

 

For at bruge modulet gøres således:

* Installer den modificerede version af Sigma Regnskab. Kan findes på www.dataco.dk.

* Modulet installeres i PrestaShop.

* Notér seneste BilagNr i Sigma Regnskab.

* Gå ind under Ordrer i PrestaShop og find fanebladet Sigma Eksport.

* Vælg måned og skriv BilagNr+1.

* Gem zip-filen og udtræk CSV-filen lokalt.

* Importer nu CSV-filen i Sigma Regnskab.

 

Opdatering 2010-06-09: Udtrækker nu også fakturaer og kreditnotaer.

Opdatering 2010-09-08: Virkede ikke på serveren hos domaindirect.dk.

Opdatering 2010-12-02: Nu med Moneybookers.

Opdatering 2011-02-02: Droppede Moneybookers-support igen. Bruger nu tgz i stedet for zip.

Opdatering 2011-06-02: Mulighed for at opsætte konti for forsendelse m.m.

Opdatering 2011-07-12: Opdateret til PS 1.4. Bruger nu primært zip, sekundært tgz.

Opdatering 2011-08-05: Modulet ligger nu som zip i stedet for tgz (det nye forum kan ikke lide tgz).

Opdatering 2011-11-01: Rettet fejl med carrier tax med PS 1.4.

Opdatering 2012-11-09: Opdateret til at køre med PS 1.5.

Opdatering 2013-03-04: Diverse fejl rettet i forbindelse med PS 1.5.

 

/Kjeld

sigmaexport_0.16.zip

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg havde problemer med at køre modulet på serveren hos domaindirect.dk (godt og billigt webhotel). Det viste sig, at der var en finurlighed med ZipArchive, så jeg skulle bruge OVERWRITE i stedet for CREATE. Jeg opdateret modulet i første indlæg i tråden.

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hej Kjeld.

Har du mulighed for at sende et dump af hvordan csv filen kommer til at se ud (uden data selvfølgelig, men med felter)? Jeg kunne godt tænke mig at lave lignende importtil til en anden type shop.

Hvad med kunder - skal de ikke oprettes manuelt inden eller hvordan klarer du det, når
du indlæser faktuaer?

På forhånd tak
Venlig hilsen Kristian

Link to comment
Share on other sites

Hej Kjeld.

Min shop kører i asp og er ikke en prestashop (endnu :-)). Jeg har forsøgt at lave et udtræk, men
det spiller ikke helt i importen af det system jeg har lavet, så derfor var jeg lidt interesseret i at se
hvordan din csv fil så ud, samt hvordan du klarer problematikken med at kunderne ikke er oprettet
på forhånd.

Mvh. Kristian

Link to comment
Share on other sites

Nu er det her jo et PrestaShop-forum, så jeg vil da på det varmeste anbefale dig at prøve at installere PrestaShop på din server.

Jeg eksporterer ikke fakturer, varer, kunder m.m. til CSV. Fakturaerne eksporteres som PDF-filer, så de kan bruges som bilag. I CSV-filen står blot de posteringer, der skal bruges i kassekladden.

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Kjeld,

Vi har skrevet sammen over mail og jeg har nu fået sigma regnskab installeret, og er så småt igang med at sætte mig ind i det. Jeg skal have møde med min revisor i morgen, så jeg håber jeg kan nå at få lavet regnskabet færdigt.. Kommer nok til at kræve lidt kaffe.. :)

Jeg har downloadet sigmaexport_0.5, uploadet og installeret det. Det ser ud til at installere fint, men så da jeg forsøger at trykke eksporter for en tilfældig måned, så får jeg en http error 500:
HTTP-fejl 500 (Internal Server Error): An unexpected condition was encountered while the server was attempting to fulfill the request.

Siden den opstår på hedder:
http://www.xn--diodepre-o0a.dk/bosspanel/admin_sigmaexport.php?token=

Derfor forsøgte jeg mig med den fix du har vedhæftet et post her i tråden, men det ændrede desværre ingenting. Synes det kunne være super lækkert hvis jeg kunne få dit modul til at virke, så håber du kan hjælpe mig.

Mvh
Thomas Schmidt
www.diodepære.dk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg opdagede, det var et problem, hvis serveren ikke understøttede ZipArchive. Jeg har ændret modulet, så det i stedet er en gzip'et tar-fil der returneres.

Jeg har også fjernet supporten for Moneybookers-gebyrer (kan nemt kommenteres ind igen), da jeg i stedet bruger CSV-filen fra Moneybookers til at generere et bilag til brug for mit regnskab. Det er stadig ikke halvt så godt, som hvis man fik en brugbar oversigt fra Moneybookers selv, men sådan er det bare ikke.

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Har surftown og de understøtter ikke zipArchive, men efter at have downloadet version 0.7, uploadet og installeret med ét enkelt klik, så spiller det bare.

Tusind tak for hjælpen Kjeld.

Til alle der skal forsøge sig med at lave regnskab med sin webshop har Kjeld også lavet denne side der giver nogle super tips, kan varmt anbefales:
http://www.dataco.dk/?p=1

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner måske en lille forklaring til begreberne "nummer på første bilag" og "nummer på første post". Nummer på første bilag, er det nummeret i sigma som man er kommet til i bogføringskladden? Hvis man altså har 50 posteringer på kladden i forvejen skal man udfylde denne boks med 51? Det andet nummer skal være nummeret på det første bilag for den pågældende måned, altså det nummer der står oppe i hjørnet på den første pdf.

Hvis du vil have feedback kunne en feature hvor man selv kunne indtaste kontonumre for gebyrer og selve salget være smart. Desuden kunne det også være fint at kunne indtaste modkontoen. Men det er bare forslag, sætter pris på modulet uden disse features.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg er nu kommet over på Prestashop - det spiller. Jeg får dog følgende når jeg kører modulet:

Fatal error: Class 'Archive_Tar' not found in /var/www/....

i den seneste version 0.10 udgave - jeg har webhotel hos unoeuro.

Findes der en let måde at evt. deaktivere noget i scriptet, så det funker?

Jeg kan evt. undvære pdf filer af invoices.

Version 0.5 virker, men der er ikke så mange indstillinger på konti der skal bogføres på.


Hilsen Kristian

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opdateret modulet, så det nu primært anvender ZIP og sekundært (hvis ZIP ikke understøttes) anvender TGZ. Problemet er, at PrestaShop 1.4 har klassen Archive_Tar liggende et andet stedet end de tidligere versioner.

Jeg har lagt en opdateret version af Sigma Regnskab på http://www.dataco.dk/, så man kan indlæse CSV-filen i kassekladden.

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Det virker perfekt. Tak for det.! Fungerer glimrende sammen med den opdaterede version af sigma.

Et hurtigt spørgsmål. Kan det passe at der ikke længere er mulighed for at angive kladdeID? Jeg kan kun vælge måned
og nummer for første bilag, samt konti for posteringer. Den kan vel ikke selv styre kladdeid eller?

På forhånd tak
Kristian

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Der kan man bare se. Jeg lavede det netop om, fordi en del servere ikke understøtter ZIP. Jeg vender tilbage, på et tidspunkt, med en løsning.<br/><br/>/Kjeld

 

 

Hej Kjeld!

 

Hvordan virker det hvis en kunde, på en bankoverførsel ikke indbetaler, kommer ordren så ikke med i regnskabet?

 

Og hvordan løser man så det?

 

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Nej, kun ordrer der er blevet betalt bliver overført.

 

/Kjeld

 

 

Hvordan så med kundens faktura.

 

Prestas indre PDF-faktura, kan vel ikke bruges regnskabsmæssigt. (fortløbende numre)

 

Hvordan udsender man i den sammenhæng løbende fakturaer til kunderne?

 

 

P.s. Bruger ikke pt. Prestashop, og alt det med regnskab, kundefaktura osv. er noget af det der giver mig sved på panden. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jo da. De PDF-fakturaer du får fra PrestaShop er fortløbende nummereret. Du har lov at have flere serier af fakturanumre, hvis du f.eks. har andre shops. Jeg sørger dog for, at mine bilagsnumre er fortløbende, og jeg har kun en serie af bilagsnumre. Men selv her er det vist tilladt at have flere nummerserier.

 

/Kjeld

Link to comment
Share on other sites

Jo da. De PDF-fakturaer du får fra PrestaShop er fortløbende nummereret. Du har lov at have flere serier af fakturanumre, hvis du f.eks. har andre shops. Jeg sørger dog for, at mine bilagsnumre er fortløbende, og jeg har kun en serie af bilagsnumre. Men selv her er det vist tilladt at have flere nummerserier.

 

/Kjeld

 

Det var fordi jeg fejlagtigt troede, at Presta brugte ordrenummeret som fakturanummer.

 

Så det jeg var bange for var, at alle mulige ordre ville få et fakturanummer selv om de ikke blev gennemført.

 

Men det er jo først når man vælger "betaling accepteret", at fakturanummer kommer på.

 

Men tak for besvarelsen!

 

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hejså,

 

Jeg har lige downloadet den modificerede Sigma samt modul til PS 1.4. Ved den første import af .csv fil får jeg et fejl #3021 meddelelse. Hvad skall stå på første kladdeID kolonne? ingenting? 1.000.000.000? kan nogen hjælpe??

 

Tak i vorvejen

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Ja der skal stå 1.000.000.000. Årsagen er at den funktion i Access der bruges til at læse datafilen ind ikke blot kan tage nogle af værdierne i filen. Den læser hele datafilen ind i en tabel i Access på én gang og overskriver data der måtte befinde sig der i forvejen. Derfor er det vigtigt at den starter med et tal der er større end antallet af posteringer. Da jeg lavede importfunktionen i sigma valgte jeg tallet 1.000.000.000. Efter import kigger den på posteringer relativt til placeringen 1.000.000.000 og giver dem kladdeId fortløbende fra den sidste postering i tabellen. F.eks. hvis der var 82 posteringer i kladden, så ville import af en række med kladdeID 1.000.000.000, få nummeret 83, og 1.000.000.001 nummer 84, etc. Det kunne laves pænere, indrømmer jeg, men hvis man blot sørger for altid at eksportere hvor kladdeID starter fra 1.000.000.000 finder importfunktionen selv ud af resten.

 

Håber det hjalp.

Link to comment
Share on other sites

Hej Merco,

 

Tak for dit hurtigt svar. Det hjælper ikke alligevel. Jeg har prøvet alt: forsøgte med en 1.000.000.000, forlod den tom, forlod den oprindelige 1E+09. Jeg får den samme "fejl # 3021". Jeg kører Office 2003 på XP maskine, og jeg er hjælpeløs

Link to comment
Share on other sites

Det kan evt. skyldes at du har forsøgt at importere tidligere hvor der er opstået en fejl. Trykker du på F11 i Access får du adgang til objekterne. Prøv om du kan finde en tabel der hedder "Kladde", og verificer indholdet. Kan være der er nogle "halve" rækker med data?

 

Hej Merco,

 

Tak for dit hurtigt svar. Det hjælper ikke alligevel. Jeg har prøvet alt: forsøgte med en 1.000.000.000, forlod den tom, forlod den oprindelige 1E+09. Jeg får den samme "fejl # 3021". Jeg kører Office 2003 på XP maskine, og jeg er hjælpeløs

Link to comment
Share on other sites

Ja fejlen kan opstå når den forsøger at kopiere noget data fra et sted hvor der ikke er noget. Vil du ikke poste den fil du forsøger at importere i sigma? Husk at slette følsomt data! Hvis jeg får samme fejl er det noget nemmere at debugge, hvis ikke jeg får den kan det skyldes versionen af Access eller af Sigma, og i så fald bedes du downloade sigma igen.

 

Hej Merco,

 

Der er ingenting i db objecter fordi access har endnu importeret ikke noget. Den her er den fejl meddel. jeg får, det ser ud som Sigmas fejl?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik samme fejl. For mig skyldtes det at de kontonumre du havde defineret for dine konto'er til "Paypal Gebyr" og "Porto Post Danmark" hhv. 1251 og 1004 ikke eksisterede i kontoplanen. Fejlmeddelelsen opstår når den forsøger at finde de tilhørende værdier for disse numre i kontoplanen. Den søger efter dem og da de ikke eksisterer svarer den "No Current Record". Prøv at check om du har skrevet de rigtige kontonumre ind i sigma export modulet i prestashop.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har prøvet modulet på en prestashop ver. 1.4.51. Modulet kører fint på min lokale server, men når jeg installerer modulet på mit hotel hos Domaindirect bliver det installeret med fejl og når jeg prøver at eksportere data fra shoppen springer skidtet til FO og jeg får en fejl 404. Hvad hulen kan der være gået skævt ved installationen hos Domaindirect (jeg har prøvet at uploade modulet manuelt. Det virker heller ikke).

 

Med venlig hilsen

 

Peter Elkjær

Link to comment
Share on other sites

Hos Domaindirect er du nødt til manuelt at kopiere filen admin_sigmaexport.php til dit admin-katalog. Har du gjort det?

 

/Kjeld

Hej Kjeld.

Det havde jeg selv vidst, hvis jeg havde holdt øjnene åbne under installationen af modulet, så lige nu er jeg en smule flov. Nu får jeg så fejlen "ZIP open failed". Er det mig der er dum igen??

 

/Peter Elkjær

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg sidder og kæmper med at få sigma til at virke....( skulle have indgivet moms igår )

 

Jeg har prøvet programmet på en Xp maskine og en med access 2010...men jeg bliver ved med at få samme fejl når jeg prøver at importere månedsafregning fejl #3021

Jeg kunne forstille mig at det er kontoplan numre og de numre jeg trækker ud af shoppen...der ikke passer sammen.

har kigget filen fra shoppen i notepad++ men kan ikke overskue det....er der nogen der kan hjælpe ? vil også gerne betale for det.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 months later...
  • 2 years later...

Hej Kjeld. Jeg får sådan en, når jeg prøver at downloade den forbedrede udgave af Sigma: 
--
Forbidden
 
You do not have permission to access this document.
Web Server at dataco.dk, hvis jeg prøver at downloade.
--
Er det muligt at importere en csv fil fra sin netbank, med din udgave? Jeg har været rundt om Saldi og E-conomic. Men begyndte rigtigt meget at savne Sigma's brugerflade, jeg synes det er langt federe på alle tænkelige måder, undtagen lige den :)

Mvh.

 

Ole.

Link to comment
Share on other sites

 

Hej Kjeld. Jeg får sådan en, når jeg prøver at downloade den forbedrede udgave af Sigma: 

--
Forbidden
 
You do not have permission to access this document.
Web Server at dataco.dk, hvis jeg prøver at downloade.
--
Er det muligt at importere en csv fil fra sin netbank, med din udgave? Jeg har været rundt om Saldi og E-conomic. Men begyndte rigtigt meget at savne Sigma's brugerflade, jeg synes det er langt federe på alle tænkelige måder, undtagen lige den :)

Mvh.

 

Ole.

 

Nu er det jo også en 5 år gammel tråd, du skriver i - så det kan måske tænkes, at det ikke virker til version 1.6. Jeg brugte også Sigma i 2009, men droppede det til fordel for e-conomic. Og jeg hører rigtig godt om BillysBilling også. Tror tiden er løbet fra Sigma, med mindre man virkelig vil det :-)

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger det selv til PrestaShop 1.6. Jeg kan ikke importere direkte fra banken, men jeg bruger et lille script til at konvertere CSV-filen, så den kan importeres.

 

 

/Kjeld

 

Ok, det er måske mere et spørgsmål om formatteringen? Vil i hvertfald afprøve.. 

Link to comment
Share on other sites

DomainDirect havde blokeret for mdb-filer (guderne må vide hvorfor), så det var derfor, du (Ole) ikke kunne hente den tilrettede version af Sigma Regnskab. Det er fikset nu.

 

 

Mvh. Kjeld

Mange tak Kjeld. 

 

Du er en guttermand! Jeg har det nede nu :)

 

Mvh.

 

Ole.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo også en 5 år gammel tråd, du skriver i - så det kan måske tænkes, at det ikke virker til version 1.6. Jeg brugte også Sigma i 2009, men droppede det til fordel for e-conomic. Og jeg hører rigtig godt om BillysBilling også. Tror tiden er løbet fra Sigma, med mindre man virkelig vil det :-)

 

Hmm.. Nej det synes jeg egentlig ikke. Hvis jeg kan få CSV import fra banken til at virke, så kan jeg stadig bedre lide det end e-conomic og Billys Billing. 

 

Mvh.

 

Ole.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...