Jump to content

Guide til opætning af multi store med 2 forskellige domæner søges.


Recommended Posts

Hej :-)

 

Jeg har prøvet at opsætte en test multi store med 2 forskellige domæner (brygkunst.dk og klubpro.dk).

 

For klubpro.dk har jeg oprettet en A-record og et CNAME hos GRATISDNS.

 

På webhotellet, hvor jeg hoster brygkunst.dk, har jeg oprettet et domæne alias så klubpro.dk peger på brygkunst.dk.

 

Det ser også ud til at virke fint :-)

 

Problemet er nok hvordan PrestaShop sættes op? Jeg har sat det op som vist i vedhæftede billede:

 

post-17498-0-14184700-1475252229_thumb.jpg

 

Jeg har også regeneret .htaccess-filen, men klubpro.dk bliver ved med at blive omstillet til brygkunst.dk.

 

Så hvad er det jeg lige overser, for at shop 2 bliver vist som klubpro.dk?

 

Jeg har læst forskellige guides på nettet, men synes ikke at nogen af dem er komplette, så hvis du kender en god guide, er du velkommen til poste et link her.

Link to comment
Share on other sites

Det viste sig at jeg havde fået sat et flueben for "Redirect with HTTP 301 code" under opsætningen for domæne aliaset i Plesk.

Da det blev fjernet, virker det således at shop 2 bliver vist som www.klubpro.dk.

 

Eneste problem jeg nu har er at det ikke virker for klubpro.dk (altså uden www).

Jeg synes ikke lige at opsætningen i GRATISDNS kan være anderledes,

hvor jeg har oprettet en A-record for klubpro.dk samt et CNAME for *.klubpro.dk.

Fjerner jeg A-recorden virker klubpro.dk slet ikke - www.klubpro.dk virker stadig.

Man kan åbenbart ikke oprette et CNAME for klubpro.dk (altså foruden CNAME for *.klubpro.dk).

 

Nogen der har en idé til at løse det sidste problem?

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Var egentlig i gang med en lang teknisk udredning - og kom så i tvivl: Hvad skal være dit hoveddomæne på shoppen (altså skal folk sendes til klubpro.dk eller www.klubpro.dk?) Det kan jeg nemlig ikke helt lure ud fra ovenstående og de ting, du har prøvet.

 

Det kan også tænkes jeg bare er træt:-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej :-)

 

I eksemplet er det er fint med www.klubpro.dk som hoveddomæne.

 

Det ser IKKE ud til, at man kan lave et domain alias for et "naked domain" (altså et domænenavn uden www).

 

Men jeg fandt faktisk en brugbar løsning i går. Man kan bruge denne gratis løsning: http://wwwizer.com/naked-domain-redirect.

 

Jeg har således sat A-recorden hos GRATISDNS til at pege på IP-adressen 174.129.25.170, og det virker faktsik :-)

 

Har du en bedre løsning, hører jeg gerne herom.

 

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Det er jo fint, hvis det virker. Dog ser det ud til, at du nu har en CNAME der peger på brygkunst.dk? Virker det så, når shoppen er aktiveret?

 

Jeg har ikke opsat en multistore, hvor domænet lå hos Gratisdns, så har været lykkeligt forskånet for selv at skulle tage stilling til DNS-indstillinger, da man på webhoteller jo blot kan vælge "Parked domain" og så sker resten næsten af sig selv - med visse undtagelser selvfølgelig;-)

 

Hvis jeg skulle gribe det an, ville jeg lave en A-record på www.klubpro.dk der peger på IP adressen. Dernæst ville jeg lave en URL forward, der peger klubpro.dk på www.klubpro.dk - samme sted som du vælger A-record

 

Hvis der er nødt til at være en CNAME ville jeg gøre det omvendt:

A-record på klubpro.dk til IP-adressen og derudover en CNAME-record  hvor host = www.klubpro.dk (ikke wildcard, det kan give andre udfordringer) og CNAME: klubpro.dk.

Evt. skal CNAME værdien være navnet på webserveren - det har jeg på et tidspunkt været nødt til at lave på jojoba.dk - kan bare ikke huske hvorfor :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at CNAME peger på brygkunst.dk, men samtidig er der lavet et domæne-alias www.klubpro.dk for domænet brygkunst.dk i Plesk hos DomainDirect.dk.

I Plesk kan man ikke lave et "Parked Domain" - der laver man i stedet et Domain Alias.

 

Jeg mener det skal være en CNAME, men vil dog lige prøve dit første forslag af.

 

Dit andet forslag har jeg næsten haft sat op. Jeg havde en A-record på klubpro.dk til IP-adressen for mit web-hotel (brygkunst m.fl.).

Og så en CNAME-record, hvor host = *.klubpro.dk. I det tilfælde blev klubpro.dk omdirigeret til www.brygkunst.dk og ikke www.klubpro.dk.

Så kan wildcard'en virkelig gøre den forskel?

Link to comment
Share on other sites

Og så en CNAME-record, hvor host = *.klubpro.dk. I det tilfælde blev klubpro.dk omdirigeret til www.brygkunst.dk og ikke www.klubpro.dk.

Så kan wildcard'en virkelig gøre den forskel?

Ja, det mener jeg, fordi du så ikke specifikt har defineret at det skal være subdomænet www

Link to comment
Share on other sites

Ja, det mener jeg, fordi du så ikke specifikt har defineret at det skal være subdomænet www

Det hjalp så ikke noget i mit tilfælde - altså at sætte www foran i stedet for *

 

Men dit første løsningsforslag med en A-record og en URL forward ser ud til at virke fint, så det kører jeg videre med :-)

 

Mange tak for hjælpen :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...