Jump to content

Product toevoegen / wijzigen traag


Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb de laatste tijd last van dat tijdens het wijzigen of aanmaken van een product het opslaan vrij lang duurt ( ongeveer 3 min ) dit doe ik handmatig dus niet via een import.

 

Als ik dan kijk bij mijn server krijg ik een waarschuwing dat de processorgebruik van mysql hoog is.

Verder werkt de webwinkel wel goed en reageert snel alleen het product aanpassen of toevoegen blijft een probleem.

 

Iemand een idee?

 

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Beste Marcel,

 

Heb je de caching geactiveerd in je webshop? Dat zorgt in ieder geval al voor een mindere load op je mysql database.

 

Te vinden onder Geadvanceerde instellingen => Prestaties. Dan bij Smarty kiezen voor "Hercompileer templates als de files zijn bijgewerkt" en Cache op ja.  Vervolgens bij Cachen Gebruik cache op ja en dan even nagaan welk systeem er te gebruiken is op je hosting pakket en die kiezen en alles opslaan.

 

Met vriendelijk groet,

 

MARK-APP

Link to comment
Share on other sites

Beste Marcel,

 

Met zo een groot aantal producten zal je waarschijnlijk tegen de beperkingen aanlopen van je hosting pakket. Ik zou bij je hosting partij voorleggen dat je zo een vertraging hebt en of ze daar wat aan kunnen doen ter optimalisatie. Het zou kunnen dat je er een groter hosting pakket of zelf een eigen virtual server voor nodig hebt om dat voor mekaar te krijgen.

 

De meeste klanten van mij zitten met zo een groot aantal producten zeker snel aan een eigen virtual server. Als je wat meer bezoekers krijgt is dat dan ook zeker aan te raden om je website een beetje snel te houden.

 

Mocht ik verder nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik het graag.

 

Met vriendelijk groet,

 

MARK-APP

Link to comment
Share on other sites

Mark.

 

Daar ik eerder ook tegen problemen aanliep heb ik een eigen dedicated server onder linux gehuurd.

 

nu zie ik wel het volgende:

 

Geheugengebruik
Totaal
Gebruikt
Vrij
Gedeeld
Buffer
Opgeslagen in cache
Gebruik
7.61 GB
7.33 GB
287.34 MB
0 B
966.36 MB
3.51 GB
50.17%
 

Kan dit ook een oorzaak zijn?
Link to comment
Share on other sites

Beste Marcel,

 

Helaas is hier niet zoveel aan te zien.

 

Ik denk dan dat het verstandig dat je je hosting partij er naar laat kijken. Die beheren immers je server.

 

Waarschijnlijk moet mysql geoptimaliseerd worden en kan je eventueel wat PrestaShop modules die je niet gebruikt/nodig hebt uit zetten om zo meer uit je webshop te halen. Echter is dit per webshop verschillend en vereist dit maat werk.

 

Mocht ik verder nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik het graag.

 

Met vriendelijk groet,

 

MARK-APP

Edited by MARK-APP (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dag Marcel,

 

Het geheugen van je server geraakt vol. Welke proces(sen) vergen het meeste geheugen?

8GB RAM is niet bijster veel, zeker in functie van het aantal producten die je Prestashop runt. En waarschijnlijk de bijkomende traffic die je webshop genereert.

 

Vriendelijke groet,

Wouter | Prestaking

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...