Jump to content

[LØST] CSV-import


Danacord

Recommended Posts

Under Advanced Parameters > CSV Import kan jeg downloade eksempelfiler, ligesom der er en oversigt over tilgængelige felter. For en nybegynder, der ikke er fortrolig med strukturen i Prestashop, er dette temmelig uoverskueligt.

 

De tilgængelige felter er angiveligt følgende:

  • ID
  • Active (0/1)
  • Name
  • Parent category
  • Root category (0/1) - kun ved multistore
  • Description
  • Meta title
  • Meta keywords
  • Meta description
  • URL rewritten
  • Image URL
  • ID / Name of shop - kun ved multistore

Når jeg downloader Sample Products file, så indeholder den imidlertid ikke mindre end 55 felter. Mange af dem er rimeligt selvforklarende (f.eks. On sale (0/1), men hvad med et felt som Unity eller Feature(Name:Value:Position)?

 

Hvor og hvordan danner jeg mig et overblik over de forskellige felters indhold?

Link to comment
Share on other sites

Oki skal jeg komme med et forslag.

Hent et udtræk af en række produkter i din shop (med de ting du bruger mest) og se hvilke felter du behøver at bruge.

Selvom der er 55 behøver man ikke bruge dem allesammen, og er det ikke en funktion su normalt bruger er der jo ikke nogen grund til at bruge den på import.

 

Link to comment
Share on other sites

Hent et udtræk af en række produkter i din shop (med de ting du bruger mest) og se hvilke felter du behøver at bruge.

 

Jeg har jo ikke p.t. mine produkter i en Prestashop, så at downloade for at kigge er lissom ikk' rigtig en mulighed.

 

Jeg har (som tidligere nævnt) en rasende masse data i en offline-database (Filemaker Pro), hvor fra jeg vil kunne udtrække næsten hvad som helst. Det store spørgsmål er imidlertid hvilke data der skal importeres til hvilke felter i Presta og her savner jeg altså en beskrivelse af hvad/hvilke data de enkelte feltet skal indeholde.

Edited by Danacord (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo ikke p.t. mine produkter i en Prestashop, så at downloade for at kigge er lissom ikk' rigtig en mulighed.

 

Jeg har (som tidligere nævnt) en rasende masse data i en offline-database (Filemaker Pro), hvor fra jeg vil kunne udtrække næsten hvad som helst. Det store spørgsmål er imidlertid hvilke data der skal importeres til hvilke felter i Presta og her savner jeg altså en beskrivelse af hvad/hvilke data de enkelte feltet skal indeholde.

 

Prøv at eksportere nogle af demovarerne fra PrestaShop og se indholdet i filen (måske var det også det Mostlyharmless mente).

Link to comment
Share on other sites

Prøv at eksportere nogle af demovarerne fra PrestaShop og se indholdet i filen (måske var det også det Mostlyharmless mente).

Lidt ja, det jeg tænkte var dog at oprette 1 produkt med "all the bells and whistles" og exportere den, på den måde burde informationen komme ud med alle de felter man ønsker brugt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oprettet et produkt med alle piber og trommer og foretaget en export fra "Catalog > Products". Uanset hvor mange felter jeg har udfyldt, så indeholder CSV-filen kun disse felter:

  • ID
  • Image
  • Name
  • Reference
  • Category
  • Base price
  • Final price
  • Quantity
  • Status

- og det bliver jeg jo ikke meget klogere af.

 

Jeg skal åbenbart enten købe et modul eller i gang med en SQL-query? Begge dele synes jeg er lidt overkill, da jeg kun skal bruge det denne ene gang. Er der ikke en hurtig og nem løsning?

Edited by Danacord (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Denne tråd er kørt af sporet og det er sikkert min egen skyld ;-)

 

At eksportere demovarer (samt en brugerdefineret vare med alle felter udfyldt) giver mig ikke noget jeg kan bruge til at blive klogere på hvordan jeg kan lave en CSV-fil til import af varer fra min lokale database.

 

Af de tilgængelige eksempelfiler - og ved at kigge i Prestashops database i phpMyAdmin - kan jeg se, at det er tabellerne "product" og "product_lang" jeg skal have fat i. Dem har jeg nu tilrettet således at jeg tilføjer et nyt produkt med et fortløbende ID-nummer. Problemet er bare, at under "Advanced parameters" > "CSV Import" ikke er noget der hedder "product_lang".

 

Suk :-(

Link to comment
Share on other sites

Findes der virkelig ikke et modul (eller en anden løsning) hvor man kan masseoprette varer? Jeg har (som tidligere nævnt) mulighed for at eksportere næsten hvad som helst fra vores offline-database, men hvordan afgør jeg hvilke data der skal indlæses i hvilke felter i Prestashop?

Link to comment
Share on other sites

Jadda, det har jeg, men som jeg beskrev tidligere:

 

Af de tilgængelige eksempelfiler - og ved at kigge i Prestashops database i phpMyAdmin - kan jeg se, at det er tabellerne "product" og "product_lang" jeg skal have fat i. Dem har jeg nu tilrettet således at jeg tilføjer et nyt produkt med et fortløbende ID-nummer. Problemet er bare, at under "Advanced parameters" > "CSV Import" ikke er noget der hedder "product_lang".

 

Det er muligt at der er noget jeg ikke har forstået, men så er det jo netop at jeg behøver hjælp ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, PrestaShop Fanatic, jeg kiggede på det, men det er jo til export - ikke til import, som min tråd handler om.

Jeg har nu købt et modul til import.

 

Ideen var jo netop, at du skulle oprette en vare med alle felter udfyldt i PrestaShop og så eksportere den - dermed kunne du se, hvad der var til rådighed af felter og indhold (som du efterspurgte i indlæg #4). Det var derfor jeg foreslog modulet til eksport. Og modulet du nu har købt til import er også godt givet ud under alle omstændigheder, hvis dine varer skal importeres, for som du selv har opdaget er PrestaShops eksempelfil ikke for god - sidst jeg tjekkede i hvert fald.

 

(PrestaShop Fanatic er min status - mit "navn" er Prestafan1234)

Link to comment
Share on other sites

Aha, Prestafan1234, jeg misforstod dig, sorry. Nu har jeg installeret det og så må jeg i gang med at studere den XML-fil der blev eksporteret, men det ser næsten uoverskueligt ud. Der er åbenbart mange felter i Prestashop og mange ting forstår jeg ikke, da jeg er ny med Prestashop.

 

Hvorfor er der f.eks. to forekomster af mange felter, f.eks.

<CATEGORY_NAME_L1>Orchestra</CATEGORY_NAME_L1>

<CATEGORY_NAME_L2>Orchestra</CATEGORY_NAME_L2>

 

Efter at have forladt modulet i admin, ville jeg lidt senere køre det igen, men jeg måtte udføre et større benarbejde for at finde det under "Modules and Services" og filtrere så kun installerede moduler blev vist og derefter klikke på flere grupper i listen, inden jeg endelig fandt det under "Administration". Kan det være rigtigt at man skal klikke så meget for at kunne betjene et modul?

Edited by Danacord (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Dit eksempel med dobbelte poster kræver nok, at vi kan se hhv. varen og filen du trækker ud. Det kunne se ud som om du har en kategori OG en underkategori, der hedder det samme?

 

Man kan søge efter modulnavne og man kan tilføje modulet til favoritter, når man står i oversigten

post-59716-0-35439500-1467795486_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dit eksempel med dobbelte poster kræver nok, at vi kan se hhv. varen og filen du trækker ud. Det kunne se ud som om du har en kategori OG en underkategori, der hedder det samme?

 

Man kan søge efter modulnavne og man kan tilføje modulet til favoritter, når man står i oversigten

 

Jow, fint nok. Nu har jeg markeret modulet som "Favorit", men hvor finder jeg "Favoritter"?

Link to comment
Share on other sites

Under Moduler, hvor der er en favoritliste til venstre

 

Ikke forstået. Når jeg klikker ind på "Modules and Services" får jeg en liste til venstre over alle tilgængelige moduker. Her må jeg så vælge "Installed Modules" og gætte mig frem til hvilken gruppe det pågældende modul hærer til - i dette tilfælde (helt ulogisk) under "Administration".

 

Jeg kan ikke se en favoritliste til venstre. Kan du sende et skærmdump?

Link to comment
Share on other sites

Prestashop er til dato det mest forvirrende shopsystem jeg har oplevget. Det kan sgu ikke være rigtigt at en given funktion skal være afhængigt af hvilket sprog man kører med. "Favoritter" må hedder "Favaorites" på engelsk, ikke? Hvorfor er det så ikke tilgængeligt på den pågældende side???

Link to comment
Share on other sites

Prestashop er til dato det mest forvirrende shopsystem jeg har oplevget. Det kan sgu ikke være rigtigt at en given funktion skal være afhængigt af hvilket sprog man kører med. "Favoritter" må hedder "Favaorites" på engelsk, ikke? Hvorfor er det så ikke tilgængeligt på den pågældende side???

 

Jeg forstår ikke, hvad du mener. Det er da ikke afhængigt af sproget. Det hedder Favoritter, hvis man har dansk back office, eller Favorites, hvis man har engelsk back office. Funktionen er da den samme - jeg tror ikke, du har læst, hvad jeg skrev? :-)

 

Dit skærmdump jo, at du rent faktisk har menupunktet. Du skal tilføje de moduler, du bruger ofte til disse favoritter - hvilket gøres ved at fremsøge modulet og vælge Add to favorites i den drop-down menu der ud for modulet. Efterfølgende kan du så (via menuen til venstre) hurtigt gå til de moduler, du bruger ofte.

Link to comment
Share on other sites

Aha, nu fandt jeg det - ikke som et "menupunkt", men som øverste punkt i modullisten :)

Ja, som jeg skrev i post #26 og #30 ;-)

 

Tråden er efterhånden en sammenblanding af forskellige problemer. Vil du rette den til LØST og så oprette indlæg for hvert specifikt problem fremadrettet? Det gør det nemmere at finde en specifik løsning for andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...