Jump to content

Fejl ved opgradering


Recommended Posts

Hej Alle

 

Håber nogle her kan give mig et hint til at komme videre..

 

Jeg har forsøgt at opgrade min shop, men får nedenstående fejl når jeg kører domæne/install/upgrade/upgrade.php i min browser

 

Warning: require_once(_PS_SMARTY_DIR_Smarty.class.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/web16/web/config/smarty.config.inc.php on line 3

Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required '_PS_SMARTY_DIR_Smarty.class.php' (include_path='.') in /var/www/web16/web/config/smarty.config.inc.php on line 3

 

På forhånd tak for hjælpen :-)

 

//Jens

Link to comment
Share on other sites

Vi er nødt til at have nogle flere detaljer.

Som du kan se er manuel opgradering ikke længere understøttet.

Hvilken version opgraderer du til? Har du ændret filsystem til billeder undervejs? Osv.

Det er ikke en nem opgave at lave manuel opgradering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi er nødt til at have nogle flere detaljer.

Som du kan se er manuel opgradering ikke længere understøttet.

Hvilken version opgraderer du til? Har du ændret filsystem til billeder undervejs? Osv.

Det er ikke en nem opgave at lave manuel opgradering.

Jeg forsøger direkte til ver. 1.6.1.5... og har lavet gjort som foreskrevet i det link jeg skrev.

 

Downloaded nyeste version og pakken den ud i en folder... taget de foreskrevne mapper/filer og kopieret dem ind i den udpakkede. Hele dette uploader jeg til min server og forsøger at køre domæne/install/upgrade/upgrade.php

 

Her ikke ændret noget andet... så altså ikke filsystem til billeder mm.

 

skal jeg vælge en ældre version (med 1click) og tage det i 2 step ????? kan det anbefales / er det nødvendigt ??

 

På forhånd tak

 

//Jens

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger direkte til ver. 1.6.1.5... og har lavet gjort som foreskrevet i det link jeg skrev.

 

Downloaded nyeste version og pakken den ud i en folder... taget de foreskrevne mapper/filer og kopieret dem ind i den udpakkede. Hele dette uploader jeg til min server og forsøger at køre domæne/install/upgrade/upgrade.php

 

Her ikke ændret noget andet... så altså ikke filsystem til billeder mm.

 

skal jeg vælge en ældre version (med 1click) og tage det i 2 step ????? kan det anbefales / er det nødvendigt ??

 

På forhånd tak

 

//Jens

Det forklarer en del.

 

Du kan ikke opgradere direkte til 1.6.

 

Start med 1.4.11 og sørg for at få skiftet filsystem til billeder. Dernæst bør du kunne opgradere til 1.6 via 1-click (det var først understøttet fra 1.3 så vidt jeg husker). Tag backup efter opgradering til 1.4 så du evt. kan rulle tilbage og opgradere til 1.5 inden 1.6 (det kan være nødvendigt afhængigt af din shop).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det forklarer en del.

 

Du kan ikke opgradere direkte til 1.6.

 

Start med 1.4.11 og sørg for at få skiftet filsystem til billeder. Dernæst bør du kunne opgradere til 1.6 via 1-click (det var først understøttet fra 1.3 så vidt jeg husker). Tag backup efter opgradering til 1.4 så du evt. kan rulle tilbage og opgradere til 1.5 inden 1.6 (det kan være nødvendigt afhængigt af din shop).

 

Jamen det forsøger jeg så .... tak for hintet

 

Hvad betyder  sørg for at få skiftet filsystem til billeder ???? kan jeg finde info om dette noget sted ???

Link to comment
Share on other sites

I version 1.4 blev der introduceret en ny måde at strukturere billeder på. Før lå alle varebilleder i /img/p mappen direkte. Det gjorde shoppen meget tung ved mange billeder. Fra de senere versioner af 1.4 kunne man så flytte billederne til den nye struktur. Se dette link: http://doc.prestashop.com/display/PS14/Understanding+the+Preferences#UnderstandingthePreferences-Image

 

I den nye struktur er billeder splittet op i et hav af undermapper.

 

Hvis man ikke gør det, før opgradering til 1.5 får man en masse "sjov" ud af det:-) Så derfor er mellemtrinnet vigtigt. Jeg ved faktisk ikke, om 1-click upgrade nu tager højde for dette, det gjorde det i hvert fald ikke tidligere.

 

De mange trin i opgraderingerne og ting der skal huskes, er noget af det, der gør at en opgradering fra en meget gammel version hurtigt løber op i mange timer (hvilket kunder der kontakter mig for hjælp ofte har meget svært ved at forstå).

 

Held og lykke:-)

Link to comment
Share on other sites

Takker for info

 

Jeg forsøger nu med 1.4.11.1  ... og har lavet forberedelserne som før... men nu er der ingen upgrade.php fil jeg kan kalde :-( nogen idé hvordan starter opdateringen så ???

Link to comment
Share on other sites

Hej igen...

 

Tænkte lige... er det muligt at starte forfra med en ny shop, og så hente dele af den gamle ind ved at kopiere nogle mapper og database ??? lidt om en omvendt upgrade

 

Kan ikke lave en export/import af eksempelvis produkter, ordre mv... da det desværre ikke kommer ordentligt over... jeg har forsøft

Link to comment
Share on other sites

Det er umuligt at sige, hvad det kommer til at koste uden at have et ret godt kendskab til din shop. Og så kan der stadig være mange ubekendte ting, som man må løse undervejs, fordi man ikke på forhånd kender til alle detaljer. 

 

Hvis der er lavet mange rettelser i kernefiler, kan det være en kæmpe - hvis ikke nærmest umulig opgave. Så selv om jeg efterhånden har lavet mange opgraderinger, har der sjældent været to, der har været ens. Med mindre der har været tale om nyere versioner uden en masse specialtilpasninger.

 

Hvis man når så vidt, at opgraderingen går ok, skal man have opgraderet evt. ikke-standard moduler, installeret nyt theme (og evt. lave rettelser til dette). Sidst men ikke mindst skal der testes virkelig grundigt (noget som mange desværre nedprioriterer, hvorefter en opgraderet shop åbnes med en masse fejl, der først opdages måske længe efter, hvorefter det er for sent at rulle tilbage uden at miste ordrehistorik osv.)

 

Som sagt: Jeg tror ikke, at det er en lille opgave. Som du allerede selv har erfaret, skal første opgradering ske manuelt, og herefter i trin - med behørig backup og test undervejs. Så et vildt gæt vil være, at det ikke er under 20 timer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...