Jump to content

Fel enhetspris vid import av CSV-fil


MatsE

Recommended Posts

Hej!

 

När man importerar en prisfil så blir det fel i ”enhetspriset”. Den importerar inte upp de siffror som finns i den filen man importerar, utan hittar på ett eget pris där priset blir lägre.

 

Men ändrar man i BO ”enhetspris” så sparar och visar den det rätt.

 

Var kan man göra så att det stämmer när man importerar en CSV fil. Det ohållbart  att ändra alla enhetspriser eftersom det uppdateras varje dag?

 

Mvh

Mats

Edited by MatsE (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat vad som felar med fel enhets pris, som jag inte vet hur man löser.

 

Enhets priset räknas ut med "försäljningspriset exkl. moms" men momsen den drar av är 25% inte 20% som det skall vara för att bli rätt när man räknar moms tillbaka (ex. Pris: 11kr*25%=13,75kr enhets pris som PS räknar: 13,75kr-25%=10,3125, den gör inte uträkningen 13,75-20%=11kr).

 

Min fråga är finns det något sätt att inaktivera funktionen att den räknar från inkl. moms och att man kan importera rätt pris istället?

Eller kan man ändra i någon kod att den räknar från exkl. moms istället för inkl. moms eftersom det är fel räknesätt.

​Eller någon helt annat, bara det fungerar.

 

​Frågan är ju också varför det finns en post i produkt importen som heter "Enhets pris" om det nu inte har någon funktion!

 

​Med vänlig hälsning

​Mats

 

 

Link to comment
Share on other sites

PS1.6.1.5 fortfarande fel men mindre fel (klen tröst)?

Ex uträkning se bifogad bild ref!

Uträkningen är ”Försäljningspris inkl. moms” 1594,80kr / ”Enhetspris (exkl moms) 274,999775kr”= 25,08257%

Medan samma uträkning ”Försäljningspris inkl. moms” 1594,80  ” /   ” Försäljningspris exkl. moms 1275,84kr = 25% och då är 1275,84 den summa man importerat.

Så summorna skiljer sig med 1274,999775kr mot rätt pris 1275,84kr. Det blir även så om jag bestämmer inga decimaler i PS.

Finns det verkligen inte en lösning där man importerar in ”Enhets pris” eller en annan lösning som visar antal för pris.

Någon mer än jag säljer väl med enhetspris och haft samma problem i en PS webbshop.

​Finns det något annat ställe man kan få support på inom PS? Har ingen lust att byta.

 

post-1158360-0-34403400-1462279494_thumb.png

Edited by MatsE (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...