Jump to content

Från hyrd plattform till "egen"


Jimpa

Recommended Posts

Hej alla Prestashop´s!

Jag sitter idag på en hyrplattform (ej prestashop) men funderar på att byta då deras mobilvariant inte riktigt håller måttet. Har länge funderat på Prestashop men känner en viss oro att kliva från en hyrplattform där jag ändå haft möjlighet att kontakta support de få gånger jag behövt hjälp med något. Och det är den bollen jag tänkte höra med er andra om. Använder ni externa konsulter ibland eller löser det mesta sig med hjälp av att exempelvis att kasta ut en fråga här? När det gäller programmering är det ju oftast inget akut, utan snarare någon ändring eller funktion man vill ha och det gör ju inget om det tar lite tid att komma fram till mål om man inte fixar det själv direkt.

Men det är snarare vid akuta problem jag oroar mig lite. Har ni varit med om någon krasch eller annat som orsakat stora störningar i webbutiken och hur har ni löst det då?

 

För min del lutar det åt att lägga butiken hos Oderland, dels för att jag läst om flera som varit nöjda med hastighet/prestanda när man kör Prestashop hos dem men också för att deras support finns tillgänglig stora delar av dygnet samt helger. Jag bollade lite med dem vad som händer om något allvarligt händer med butiken och fick svar att man ju alltid kan använda en backup för att "återställa" butiken så den blir som den var dagen innan problem uppstod. Att jag kan göra det själv i kontrollpanelen men om det gäller fel i databas måste de återskapa från backup men att det inte är något problem.

 

Det låter ju väldigt bra att alltid kunna återskapa vad som än händer. Eller missar jag något? Är det så enkelt?
Vad har du själv för erfarenhet när det gäller att stå där utan support om något händer?

 

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Share on other sites

Hej Jimpa!

 

Jag förstår att det kan vara lite klurigt med att ständigt vara orolig om eller snarare "när" någonting allvarligt händer och man själv inte vet eller kan ta hand om det. Då kan det vara bra med att ha ett webbhotell som sköter det åt en. Om det är så i ditt fall så rekommenderar jag dig till att ta det alternativet.

 

Du slipper att oroa dig och kan lägga all din energi på din butik istället, och det kan behövas. Det fordrar väldigt mycket tid att driva en butik som du förmodligen redan vet.

 

Lycka till

MacRoy

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...