Jump to content

Alltför Exakta Priser


Recommended Posts

Efter att butiken blev hackad i början av månaden såg den enklaste vägen ut att vara att uppdatera till senaste versionen 1.6.1.4. Det mesta ser ut att fungera men något verkar ha gått snett med priserna. I butiken visas priser utan ören, en vara kan alltså kosta 11 kronor jämt. Så långt allt väl. Dock skickas helt galet exakta siffror iväg till betallevrantören (Payson) så varan som kostade 11 kronor i butiken kostar plötsligt 10,99 kronor och slutsumman blir något i stil med 428,01 kr vilket ser knasigt ut när vi bara visat hela kronor i butiken. Fakturorna ser också vansinniga ut eftersom de dels bara visar priser exklusive moms (som läggs på allra längst ned) och dels summerar på exakta ören (vilket då ger slutsummor som 428,01 kr när vi egentligen vill ha en slutsumma på 428 kr).

 

Tidigare visades summorna på fakturan som 11,00 kr inklusive moms.

 

Jag har pillat på alla inställningar jag kan hitta men problemet består.

 

Visst jag skulle kunna stänga av decimaler men då får jag dels problemet att fakturorna blir värdelösa ur redovisningssynpunkt och dels att en alltför exakt summa skickas till betalleverantören och kunden ändå får en summa med ören att betala.

 

Hur gör jag för att få heltal både i butiken, på fakturorna och hos betalleverantören?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är inte helt säker, men jag har just gjort lite inställningar i en ny butik jag håller på med, men inte testkört den än. Men under Inställningar -> Allmänt hittar du "Avrundningsläge" har du kollat vad den står på. Och även "Avrundningstyp"

Hur man får fakturorna att visa momsen på varje rad vet jag inte då jag inte kommit så långt med min shop än. Som liten tröst är väl att det inte är helt ovanligt att artikelraderna visar ex moms och momsen redovisas längst ned. Men jag förstår frustrationen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...