Jump to content

OPEGELOST!!!Back UP op server terugplaatsen


Bijou-bijou

Recommended Posts

Hallo! Ik zit met een probleem; nadat ik een kopie van de prestashop van de server heb gehaald, deze van de server heb gedelete en de backup weer via de ftp heb teruggeplaatst is wel de back office zichtbaar, maar de quick acces naar my shop geeft een lege pagina, ook dircet op internet inloggen geeft een lege pagina. Wie kan mij hiervoor een oplossing geven????

Link to comment
Share on other sites

Op zich merkt Presta er niks van als je de boel d/l, wist en weer u/l.

Wat heb je tussen het down- en uploaden gedaan? Je zult een reden hebben gehad om de boel te wissen en weer te uppen, wat was het probleem?

Link to comment
Share on other sites

Hai bedankt voor je reactie... Ik heb het gedaan om de www.mijn shop.fr/shop/ het /shop/ gedeelte weg te halen. Ik dcaht dat ik alles van de server op mijn computer kon zetten, alles te deleten en weer terug te plaatsen maar dan zonder de ma /shop....wat dus niet werkt tot mijn grote frustrattie. Bestaat er een mogelijkheid om alle producten met SEO, plaatjes ect terugtevinden in de backup, zodat ik dat tenminste niet opnieuw hoef te doen????

Link to comment
Share on other sites

Tip: als je om hulp vraag, omschrijf dan het probleem ;) Zoals je het in je 1e post beschreef is er niks aan de hand, dus zul je ook niet snel een reactie krijgen. Nu pas vertel je wat je echt gedaan hebt :)

Maar goed, een oplossing. Je kunt 2 dingen doen:

Het makkelijkste (naar mijn mening): Presta gewoon in /shop laten staan en door een simpel regeltje in de .htaccess (in de root van je site) zorgen voor de doorverwijzing. Iedereen die dan "jouwsite.nl" intikt komt dan pardoes uit op "jouwsite.nl/shop". Geen centje pijn, en je root blijft overzichtelijk omdat Presta in het mapje shop staat. (Ik doe het standaard zo, ik wil de root schoon houden en installeer alles in subdirectories).

De iets minder makkelijke manier: Presta op de hoogte stellen van de verhuizing. Nu heb je alles gewoon ergens anders neer gezet, maar dat weet dat script niet. Presta denkt nog steeds in /shop te wonen, en alle instellingen en URL's staan op /shop. Dat moet je dus aanpassen (handmatig).
Je zou ook Presta opnieuw kunnen installeren in je root en dan de boel via export/import overzetten, maar dat is ook alweer veel meer gedoe dan een .htaccess aanmaken.

Als je alles weer netjes terug zet in /shop en een .htaccess aanmaakt met deze regel:

RewriteEngine on
RedirectMatch ^/$ /shop/



en die in de root zet dan werkt alles weer naar behoren en komen bezoekers keurig in je shop terecht.

Link to comment
Share on other sites

Wat een geweldige tip! Maar nog een balangrijke vraag: waar precies moet ik de .htaccess plaatsen, hoe maak ik die aan? In Filezille? Nieuwe map en dan de regel erin zetten? Ik ben een beginneling....Dank je wel en alvast een goed weekend!

Link to comment
Share on other sites

Je maakt gewoon een nieuw bestand met bijvoorbeeld 'Kladblok' (van Windows). Daarin zet je de 2 regels die hier boven staan.
Dat bestand sla je op met de bestandsnaam .htaccess (let op het puntje en de dubbele c & s!) en dat zet je via FTP in de root van je site - waarschijnlijk heet dat public_html. Géén aparte map voor aanmaken, rechtstreeks in de root zetten anders werkt-ie niet.

In de map public_html staat dan je nieuwe .htaccess én de map shop.
In de map shop zit je prestashop installatie (met een eigen .htaccess, daar moet je verder af blijven :))

Fijn weekend!

Link to comment
Share on other sites

Dat was 'tip 2', de .htaccess was 'tip 1' ;)

Vind dit persoonlijk prettiger, je root blijft netjes schoon en de klant merkt er niks van.
En het is net iets minder werk :P


Waarom moet je root schoon blijven?
Als je alleen een shop draait is het logischer dat je deze in je root zet.
Link to comment
Share on other sites

"Moet" niet, ik vind dat prettiger, dat schrijf ik ook.
Wat is het probleem?

Ik geef de opties aan, en het lijkt mij persoonlijk niet zo heel handig om een beginner de settings in te sturen. Bovendien is TS tevreden met de oplossing. Het is ook een prima en veel gebruikte oplossing.

Snap niet waarom ik me nu moet 'verantwoorden'? Zijn er bepaalde regels verbonden aan het helpen van mensen hier die ik gemist heb?

Ik dacht dat het de bedoeling was van een forum om hulp te geven als je kunt, niet alleen maar hulp vragen. Maar blijkbaar ligt het niet zo eenvoudig hier. Zal niet meer voor mijn beurt reageren en eerst eens lezen tot ik de ongeschreven regels hier door heb. Mea culpa.

Link to comment
Share on other sites

Precies de reden die ik al gaf, en ik schreef ook al dat het een persoonlijke voorkeur is en er meerdere manieren zijn.

Maar inderdaad, dit biedt een aantal voordelen, bv. met upgraden, als je ooit een andere voorpagina wil (gewoon een .html'letje in je root zetten) enz., en zo'n schone root vind ik persoonlijk wel prettig.

Hmm, mijn reactie was een beetje boos zie ik, sorry. Was een beetje chagerijnig toen ik dat schreef *bloos*

Link to comment
Share on other sites

Ik sta op het punt om mijn shop online te plaatsen, en vroeg me af of ik alle data best in de rootdirectory plaats of in een subdirectory. Zoals hierboven aangehaald lijkt een subdirectory praktischer voor updates enzo. Maar ik vraag me af of dit invloed heeft op de indexatie van mijn shop door Google. Ik meen ergens gelezen te hebben dat doorverwijspagina's niet erg bevorderlijk zijn voor de indexatie van je website...

Link to comment
Share on other sites

Als je bv. een index.html in je root zet met zo'n javascript dat doorverwijst dan kan ik me daar wat bij voorstellen.

Met een goede .htaccess heeft het geen effect. Voor meer info kun je o.a. bij Google zelf terecht, die hebben er veel info over on-line staan. Maar je kunt ook alles naar de root verhuizen als je je daar prettiger bij voelt ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...