Jump to content

Import Localization Pack


hubbe48

Recommended Posts

Hej hubbe48!

 

Avser du att installera ett språkpaket manuellt eller via webben?

 

Gå till lokalisering / Översättningar och välj där om du vill uppdatera ett språk, eller så väljer du att importera ett språk manuellt här.

 

 

Jag har markerat med en röd ram där du hittar dom. Se bifogad bild

 

Hälsningar

MacRoy

post-413956-0-29734100-1442918588_thumb.jpg

Edited by MacRoy (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hej MacRoy.

Jag har 2st webshop sedan tidigare som har fungerat till 100%.

En har jag vilande och en kör jag för fullt. kentifal.se

Nu har jag tänkt att gå utanför landets gränser med en ny Prestashop med domännamn swedentools.com

Jag har nu under ca tre månader inte kommit någonstans på grund av strul med Crystone mm.

Jag har i dagarna flyttat denna domän till Cloudax men har fortfarande problem.

Ett av problemen är att jag laddat ned två olika combinationsmoduler soim inte hänger med när valutan ändras.

I den gamla Prestashop finns under Lokalisering att man kan importera paket men det är borttaget i 1.6.1.1

Detta innebär att jag inne kan använda SEK som utgångsvaluta som de andra valutorna baseras på automatiskt när jag uppdaterar.

Nästa problem är att jag bara sporadiskt kommer in på backoffice på swedentools.com.

Har du någon lösning så är jag mycket tacksam

Link to comment
Share on other sites

Hej hubbe48!

 

Kan du göra en skärmdump av ditt Back Office och under fliken Lokalisering / Översättningar?

 

Det stämmer nämligen inte att dom har plockat bort möjligheten att importera språkpaket i PS 1.6.1.1!

 

Jag kör själv med PS 1.6.1.1 och jag har inga som helst problem med att importera språkpaket.

 

Har du gjort en ny och ren installation av Prestashop 1.6.1.1 eller har du gjort en uppdatering av din befintliga?

 

Vad avser du med att du sporadiskt kommer in på ditt Back Office?

 

Hälsningar

MacRoy

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej MacRoy

Jag har nu 3:e installationen av Prestashop 1.6.1.1 och på alla så har det saknats Lokalisering pack import.

Jag bifogar skärmdump på kentifal som fungerar och den nya.

Problemet är att jag kan inte få valutorna uppdaterade med SEK som bas (1).

Detta innebär att när jag har en artikel med kombinationer så går det inte att byta valuta.

Bifogar även en bild på detta.

Jag har köpt två kombinationsprogram men inget funkar.

I min gamla shop kentifal så fungerar detta till 100%.

Att sidan fungerar sporadiskt var en kort tid när jag bytte webhotel men det har stabiliserat sig.

Tacksam för all hjälp jag kan få så jag kommer vidare.

Kent Gustavsson

Tyvärr så hittar jag inte var jag skall lägga in bilderna så skicka ett mail till mej så skall jag bifoga dem.  [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Hej MacRoy

Den funktionen finns inte utan jag var tvungen att trycka på more options.

OK

Bifpgar de filer jag skulle gjort till förra inlägget samt bild på att det inte går att uppdatera valutorna fast det går i min gamla shop (kentifal.se).

hubbe48post-1094811-0-02284700-1442980079_thumb.pngpost-1094811-0-00259200-1442980080_thumb.pngpost-1094811-0-14770500-1442980081_thumb.pngpost-1094811-0-21761800-1442980293_thumb.pngpost-1094811-0-30674900-1442980294_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Hej hubbe48!

 

Jag ser att du inte har valt rätt flik!

 

Gå till Lokalisering och gå sedan längst ner till Översättningar, här har du alternativen för import av språkpaket antingen från webben eller från din lokala disk eller PC / Mac

 

Jag ser att du heller inte har valt Svenska som ditt standardspråk, vilket innebär att dom andra sakerna du nämnde inte heller fungerar.

 

 

https://www.prestashop.com/forums/topic/470482-import-localization-pack/#

 

Hälsningar

MacRoy

Link to comment
Share on other sites

Hej MacRoy

Nu förstår jag vad jag har missat.

Jag har försökt och importera modulen för Svenska men misslyckas däremot har jag fått in modulen för Engelska.

Den inbyggda uppladdningen fungerar inte och när jag försöker importera manuell med modul ftån Prestashop så får jag ett felmedelande.

Går jag in i översättningen på Prestashop så ser jag att jag inte lyckats med att infoga översättning till Svenska.

Jag har även försökt att ladda upp modul från annan leverantör men även där misslyckats.

Har du något förslag till mej?.

Bifogar en skärmbild.

Hubbe48

post-1094811-0-40954700-1443036769_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Hej MacRoy och tack för ditt engagemang.

 

Jag har valt engelska som standardspråk eftersom denna sida kommer att köras på engelska.

Förvalt land Sverige och standardvaluta krona.

Problemet nu är vad jag förstår att programmet inte känner av standardvalutan så att de andra valutorna kan växlas i förhållande till kronan.

Fast jag ställer alla valutor på 1 så anpassas inte valutorna till kronan, SEK.

Kan problemet vara att jag inte kan infoga standardöversättningen så det ligger någon bug i den översättning jag infogat?

Bifogar lite bilder.

Tack än en gång

Hubbe48

 

 

 

post-1094811-0-36469900-1443101720_thumb.png

post-1094811-0-88130400-1443101728_thumb.png

post-1094811-0-35176100-1443101737_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Hej hubbe48!

 

Troligast är det en bugg i PS 1.6.1.1 som orsakar valutaproblemet som du har.

 

Det har kommit en ny version av PS 1.6.1.2 RC1 som jag nu provar och den verkar mycket lovande. Men det är inte någon version som man skall använda i dagsläget för produktion (Live) körning! Men om du har möjlighet så tycker jag att du skall göra en ny ren installation av denna för att se om det löser dina problem.

 

Den skarpa versionen kommer förmodligen om ett par veckor eller möjligen tre veckor.

 

Du hittar den här: https://www.prestashop.com/en/developers-versions

 

Hälsningar

MacRoy

Edited by MacRoy (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik

Jag har provat med det och det hjälper inte.

Jag tror att det är jag som gjort ett stort fel som inte laddat ner någon språkmodul på svenska från början.

Prestashop är inställt på engelska som grundspråk eftersom jag tänker arbeta internationellt med webshoppen.

Jag ställde in svenska som andraspråk och krona SEK som valuta men hade inte laddat ned svensk språkmodul.

Jag tror det finns en koppling mellan valuta och språkmodul som jag har tappat.

Hubbe48

Link to comment
Share on other sites

Tack Patrik.

Tack vare dej så är uppdateringen av valutan fixad.

Jag kontaktade webhotellet och de förklarade hur jag skall göra.

Nu återstår bara ett problem, kombinationsmodulen.

Som jag skrivit tidigare har jag en kombinationsmodul i min andra webshop, www.kentifal.se , och den fungerar till 100%

men på den nya sidan som har Prestashop 1.6.1.1 fungerar den inte.

Priset ändras inte på alla ställen när jag byter valuta.

Bifogar bild.

post-1094811-0-40679300-1443162231_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik.

Jag har två nya moduler av olika fabrikat eftersom denna funktion är viktig för mej men ingen fungerar.

Jag har kontaktat båda leverantörerna och bifogar svaren:
 

more than 300 customers for this add-on and I have never encountered this type of problem... see the attachment, my module displays good prices (which are in the category page) but the prices displayed on your shop on the product pages are not good.
Hi, 

You are using the basic theme?
have you enabled caches? Smarty, SQL, your server cache?
Can disable you all these caches?

 

hello
i cant find there combinations tab
im affraid that it's not related to the combinations matrix - this section where the price and add to cart button appear is related to theme that you use - combinations table cant affect this section, it can only hide it.

Hubbe48

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Problemet kvarstår men enligt de prov jag gjort så ligger felet i Prestashop.

Jag hittade på forumet en användare som tydligen löst problemet.

Vad tror ni, vägar man ändra php filer?

Bifogar skärmbild.

Tacksam för svar

Hubbe-48

post-1094811-0-59358800-1444667995_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...