Jump to content

Recommended Posts

Aangezien ik diverse betaalwijzes heb in mijn webshop (bankoverschrijving, ideal), kan het voorkomen dat ik een recentere order eerder moet uitleveren. Hierdoor loopt af en toe de pakbonnummering niet lekker. Dit kan ik dan uiteraard in de database aanpassen, maar ik zoek naar een structurele oplossing. Weet iemand hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat bij elke order, naast het factuurnummer, meteen het pakbonnummer wordt gegenereerd. Desnoods met een stukje extra code?!

Link to comment
Share on other sites

Hallo Simonantonanton,

Ik denk dat je je hier niet druk om hoeft te maken.
Naar mijn bescheiden mening is het 'maar' een nummer. Daarnaast vindt ik dat de nummering een weergave dient te zijn van de chronologische volgorde van handelingen. M.a.w.: een order die eerder uitgeleverd wordt dan een order die later is geplaats 'verdient' een lager nummer.
Wat je hiermee voorkomt is dat er gaten ontstaan in de nummering. Stel dat een klant de betaling waarop je zit te wachten uiteindelijk nooit doet, dan heb je reeds een pakbonnummer gereserveerd voor een levering die nooit plaats vindt. Datzelfde geldt uiteraard ook voor factuurnummers. Dit 'probleem' bestond (vroeger?) ook in Exact en met factuurnummers is het overigens ook nog eens dat je aan de belastingdienst moet kunnen verantwoorden waarom een nummer ontbreekt, maar dat terzijde.

Succes met je ontwikkeling.

Vriendelijke groet,

Frans van Meir

Link to comment
Share on other sites

@Frans van Meir

Bedankt voor je reactie en visie. Onlangs is zelfs de BD bij ons op bezoek geweest en heeft ons gewezen op de plichten van een ondernemer. O.a. dus de factuurnummering. Het viel hem nl. op dat er gaten tussen zaten. Dit betroffen testorders. Wanneer ik deze orders zou bewaren, dan konden ze daar mee leven. Kijk als er aanpassingen zijn in prestashop en/of klanten melden problemen, dan wil je dat toch even reproduceren. Ik weet dat dat eigenlijk verboden is om op de productie te doen, maar je moet wat he om er grip op te krijgen.
Dus gewoon testordertje moet kunnen, wel de testfactuur uitdraaien en archiveren.

Toch vind ik het persoonlijk prettiger dat het ordernummer, factuurnummer en pakbonnummer overeenkomen.
Dan maar voorlopig handmatig corrigeren, indien nodig.

Link to comment
Share on other sites

@Frans van Meir

Bedankt voor je reactie en visie. Onlangs is zelfs de BD bij ons op bezoek geweest en heeft ons gewezen op de plichten van een ondernemer. O.a. dus de factuurnummering. Het viel hem nl. op dat er gaten tussen zaten. Dit betroffen testorders. Wanneer ik deze orders zou bewaren, dan konden ze daar mee leven. Kijk als er aanpassingen zijn in prestashop en/of klanten melden problemen, dan wil je dat toch even reproduceren. Ik weet dat dat eigenlijk verboden is om op de productie te doen, maar je moet wat he om er grip op te krijgen.
Dus gewoon testordertje moet kunnen, wel de testfactuur uitdraaien en archiveren.

Toch vind ik het persoonlijk prettiger dat het ordernummer, factuurnummer en pakbonnummer overeenkomen.
Dan maar voorlopig handmatig corrigeren, indien nodig.


Als je PS goed inregeld kun je bestellingen plaatsen zonder dat je meteen een factuur aanmaakt.
Link to comment
Share on other sites

Goedenavond mijnheer tropischbruin,

Dat weet ik, dat schrijf ik ook, maar ik gaf enkel mijn visie hierop.

Met vriendelijke groet,

Frans van Meir


Ik heb geen idee waarom mijn naam hier nou ineens moet worden neergezet.
Graag weghalen s.v.p.


Geachte heer,

Neemt u mij niet kwalijk.

Ik meende dat wanneer u uw naam in de signature vermeld dat u ermee er geen probleem mee hebt als deze gebruikt wordt wanneer men op uw posts reageert.
Ik ben er zelf voorstander van dat wanneer mensen elkaar niet kennen of wanneer er niet aangegeven wordt dat men elkaar mag tutoyeren er enige beleefdheid in acht wordt genomen.

Ken u wellicht de SIRE reclame campagne 'Hoe gaan we om met aardige mensen'?

Eigenlijk vind ik dat wanneer u denkt dat ik de normen van het forum niet respecteer dat u dat dan ook in een Personal Message kenbaar had kunnen maken in plaats van het via het forum te communiceren. Het heeft immer niets met de onderwerp zelf te maken.
In zekere zin dwingt u mij nu ook om hetzelfde te doen, wat mij ten zeerste spijt.

Met vriendelijke groet,

Frans van Meir.
Link to comment
Share on other sites

Geachte heer,

Neemt u mij niet kwalijk.

Ik meende dat wanneer u uw naam in de signature vermeld dat u ermee er geen probleem mee hebt als deze gebruikt wordt wanneer men op uw posts reageert.
Ik ben er zelf voorstander van dat wanneer mensen elkaar niet kennen of wanneer er niet aangegeven wordt dat men elkaar mag tutoyeren er enige beleefdheid in acht wordt genomen.

Ken u wellicht de SIRE reclame campagne 'Hoe gaan we om met aardige mensen'?

Eigenlijk vind ik dat wanneer u denkt dat ik de normen van het forum niet respecteer dat u dat dan ook in een Personal Message kenbaar had kunnen maken in plaats van het via het forum te communiceren. Het heeft immer niets met de onderwerp zelf te maken.
In zekere zin dwingt u mij nu ook om hetzelfde te doen, wat mij ten zeerste spijt.

Met vriendelijke groet,

Frans van Meir.


Beste Frans,

Over het algmeen spreekt men elkaar op forums aan met zijn/haar voornaam of alias, in mijn geval Norman, TropischBruin of TB.
Ik vindt het aanspreken op een forum met Mijnheer te formeel, wel netjes waarvoor Hulde, maar niet nodig ;-)

Je hebt gelijk als je zegt dat het ook via een PM kan, dat was inderdaad beter geweest.

Je hoeft trouwens ook niet onder elke post Met vriendelijke groeten + naam te zetten.
Op forums gaat men er van uit dat dit automatisch is, dus kun je het gerust achterwegen laten.
Link to comment
Share on other sites

Wat ik wel bijzonder vind is het volgende. Ik stel een vraag en het is altijd min of meer dezelfde persoon die reageert. Met over het algemeen opmerkingen waar je niets mee kunt. Dan reageert iemand met zinvolle info. Dit wordt totaal weggevaagd door de persoon die denkt waardevoller te zijn dan degene die wel zinvolle info heeft geleverd. M.a.w. Norman. Reageer gewoon niet als het niets bijdraagt aan de discussie. Zoals "Als je Prestashop goed hebt ingeregeld." Volgens mij draai je toch nog op OScommerce ofzo omdat Prestashop nog niet aan je behoeften kan voldoen. Je doet vaak alsof je het weet, maar laat meestal de persoon in het ongewisse. Sorry. Dit moest ik even kwijt.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik wel bijzonder vind is het volgende. Ik stel een vraag en het is altijd min of meer dezelfde persoon die reageert. Met over het algemeen opmerkingen waar je niets mee kunt. Dan reageert iemand met zinvolle info. Dit wordt totaal weggevaagd door de persoon die denkt waardevoller te zijn dan degene die wel zinvolle info heeft geleverd. M.a.w. Norman. Reageer gewoon niet als het niets bijdraagt aan de discussie. Zoals "Als je Prestashop goed hebt ingeregeld."


Ik heb mijn eigen reacties hier op het forum eens nagelezen. Persoonlijk vindt ik dat het wel meevalt.
In discussies waaraan ik niets heb toe te voegen neem ik niet deel. Dat ik niet een antwoord kant-en-klaar voorkauw heeft meer te maken met het feit dat ik verwacht dat iemand zelf wat moeite doet, dus geef ik een hint. Als jij vindt dat dit een persoon in het ongewisse laten is, tja.
Tis aan een ieder om daar wat mee te doen of niet.
Vragen staat vrij, antwoorden ook.

Zo ook met "Als je Prestashop goed hebt ingeregeld.". Als je bij de diverse orderstatussen de zaak goed configureerd krijg je alleen bij betaald of bij gelijk welke jij wilt pas een factuur.
Stanaard staat deze optie bij zowat elke status aan, en dat is niet handig/slim.


Volgens mij draai je toch nog op OScommerce ofzo omdat Prestashop nog niet aan je behoeften kan voldoen. Je doet vaak alsof je het weet, maar laat meestal de persoon in het ongewisse. Sorry. Dit moest ik even kwijt.


Klopt, mijn shop draait nog op osCommerce.
Geen idee of dat wat zegt over mijn kennis van PrestaShop en of mijn antwoorden zinnig zin in de ogen van een ander.
Maar daar zullen de meningen vast wel over verdeelt zijn, en dat mag.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...