Jump to content

Virtualisatie Testomgeving


TropischBruin

Recommended Posts

Gisteren en vandaag heb ik al mijn hardwarematige testomgevingen omgezet naar een virtuele.
Dit omdat de 3-tal machines die elk een eigen doel hadden te veel in de weg gingen staan.

Hiervoor heb ik VirtualBox gebruikt.
VirtualBox is een OpenSource project van Sun/Oracle die ik een jaar geleden een keer bekeken heb maar waarvan ik toen niet onder de indruk was.
Afgelopen week zag ik een collega van mij er mee bezig en bleek dat het nu volwassen is.

De hardware die ik gebruik zijn een HP DC7600SFF met een Pentium D en een DC7900SFF met een E8400.
Deze laatste ondersteund virtualisatie waardoor je virtuele XP, Windows 7 of Server 2003/2008 beter draaien op hun host OS.
Op dit moment draai ik alleen op de DC7600sff, de DC7900sff is mijn administratie Pc.
Het plan is wel de DC7900 medio dit jaar te vervangen en in te zetten als host, het overzetten van de virtuele machines is vrij gemakkelijk.

Als host OS gebruik ik Windows 7 Enterprise Engels, de gast-OS'n zijn allemaal Windows XP SP3 Engels.
Ik heb 1 virtuele machine die Apache2Triad heeft geinstalleerd met een vroege MySQL 5 en PHP5, voornamelijk voor mijn huidige osCommerce shop.
Mijn 2de machine heeft een laatste versie XAMMP installatie voor OpenCart, Website Baker en PrestaShop.
Een 3de machine is voor van alles en nogwat, bv. downloaden etc.
Ik kan de machines dus vanuit de host opstarten en weer afsluiten mocht ik iets willen doen, desnoods naast elkaar laten draaien.

Het handige is dat je op je host OS een gedeelde map kan aanmaken die vanuit je virtueele machines te benaderen zijn als een netwerkschijf, hierdoor hoef je eea. maar 1x te downloaden en is het overal beschikbaar.
Ik heb dus ook alleen op mij host een firewall en virsusscan (Comodo) draaien, op mijn virtuele machines niet, die installeren alleen vanuit de shared map.

Heel handig is CloneVDI tool, hiermee hoef je dus maar 1x een gehele Windows XP virtuele machine te installeren en daarna kun je deze met dit tooltje kopieren. Je kopieerd niet echt de machine maar de harddisk, heel handig dus.

Er is na de installatie wel het probleem dat de Windows XP geen autoupdates wil downloaden, hiervoor dien je het volgende uit te voeren op de virtuele machine:

Methode 1: Het bestand Wups2.dll in Windows registreren
Volg de volgende stappen als u het bestand Wups2.dll in Windows wilt registreren:

Stop de functie Automatische updates. Volg hiertoe de volgende stappen:
Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ cmd en klik op OK.

Typ de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en druk op Enter:
net stop wuauserv

Registreer het bestand Wups2.dll. Volg hiertoe de volgende stappen:
Typ de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en druk op Enter:
regsvr32 %windir%\system32\wups2.dll

Opmerking Bij een computer waarop Windows XP Professional x64 Edition wordt uitgevoerd, typt u de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en drukt u op Enter:
regsvr32 %windir%\syswow64\wups2.dll

Klik in elk bevestigingsbericht dat wordt weergegeven op OK.

Start de functie Automatische updates. Hiertoe typt u de volgende opdracht bij de opdrachtprompt en vervolgens drukt u op Enter:
net start wuauserv
Sluit de opdrachtprompt af. U doet dit door exit te typen en op Enter te drukken.



Ook kun je van je machine een snap-shot maken, dit als je bv. iets wil uitproberen maar snel terug wil naar de oude situatie mocht het fout gaan.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...