Jump to content

Massor av ej beställda varukorgar


Zoegas

Recommended Posts

Vad är det som gör alla dessa varukorgar som aldrig blir beställda?

I mitt fall är det helt uppenbart att det är random varor som klickas ner i varukorgen.

Har spårat ip-adresser till bl.a. USA.

Kan det vara någon robot som gör det?

Kan man stoppa vissa ip-nummer?

Antar att det försämrar prestandan?

 

Tacksam för hjälp eller råd!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är garanterat botar från höger och vänster som genererat dessa varukorgar.

Upptäckte samma sak i början, men lägger ingen energi på det. Visst, du kan blocka ip-adresser osv i din .htaccess men inte värt besväret. Risken är också att du råkar blockera botar från t.ex Google och det lär göra mer skada än nytta.

 

Tror det ska mycket till för att det ska försämra prestandan, men är det otroliga mängder trafik så kan du höra med ditt webbhotell om de har någon lösning eller tips.

 

För egen del stör jag mig mest på bot-trafik sett ur statistiskt perspektiv. Men i Google Analytics kan du filtrera/sortera bort i stort sett vad du vill och detta verktyget är klasser bättre än Prestashops egna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har noterat samma sak.

När jag tittar i loggen ser jag att det är olika ip-adresser hela tiden.

Det märkliga är dock att det är samma produkt som lägges till i varukorgen och alltid 2 av denna produkt.

Det jag noterade också var att denna produkt låg som nummer ett i listan av produkter i kategorin.

Efter att ha bytt till en annan produkt på förstaplatsen är det två av denna som läggs i varukorgen.

 

Som föregående inlägg konstaterar så är det inget stort problem annat än att det blir en rad varukorgar som inte genererar en order.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...