Jump to content

Hastighed


Genesis10

Recommended Posts

Hej Mit relativt nye PrestaShop kører og har altid kørt ekstremt langsomt i Backoffice - ideer til forbedringer vil være meget velkomne, det tager alt for lang tid at ligge nye varer ind - "den" står og SNORER og SNORER rundt!

 

TAK!

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

 

Uha, uha et spørgsmål du her stiller ;-) For det første er PS en tung sag at håndterer for en server - det er vist almindelig kendt.

Når det så er sagt så skal din BO selvfølgelig ikke trække alt for lange "søm" ud (håber du forstår), så den ikke er til at arbejde med.

Igennem tiden har jeg selv oplevet en langsom BO men det var den server jeg lå på der var alt for belastet, og det blev så ændret.

 

Hertil har jeg selv gjort det at jeg har slettet ALLE de moduler jeg vidste jeg aldrig fik brug for. Væk med alt overflødigt stads så systemet

kun skulle arbejde med dét, det hele handler om (set med mine øjne).

 

Yderligere kommer så de indstillinger som findes i din PS (ved ikke hvilken version du anvender), og som det er vigtigt at du for indstillet

rigtigt - langt hen af vejen er det noget man skal prøve sig frem med.

 

Som jeg startede - det er noget af et spørgsmål, og der findes mange metoder og endnu flere svar til det du efterspørger. Men sikkert er det,

at du ikke her via tekst kan få de vise sten - beklager.

 

Mange har igennem årene stillet ligende spørgsmål også på det engelske forum - men jeg har ALDRIG hørt eller set at en og anden

kunne "trylle" de vise svar frem. Den er og bliver svær............

 

Håber ikke du tager mit svar ilde op, for det er venligt ment, og blot sagt for at henlede din opmærksomhed på ordet "optimering".

 

Mvh

Bjarne

www.pifosmykker.dk

Edited by Bjarne (see edit history)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prestashop er ikke tungere end så mange andre web systemer. Jeg har ikke oplevet væsentlige performanceproblemer på selv ganske svage serverplatforme. MEN!!! der er en enkelt platform Prestashop bare ikke kører hurtigt på: Windows. En WAMP / XAMPP udgave af PS kører ekstremt langsomt - nærmest ubrugelig langsomt, og der er ikke noget at stille op. Vi bruger VMWare (server virtualisering), hvor vi kan skrue op og ned for processorkraften, og selv om vi giver en virtuel windows maskine 100% ressorucer fra vores største server (som til hverdag trækker mellem 25 og 30 virtuelle server af alle slags), så bliver Prestashop stort set ikke hurtigere.

Så: Hvis du kører PS på en Windows platform, så glem det. Flyt til en Linux platform.

 

Hvis du er "alene" i backoffice, og din shop ikke er belastet (af anden end en kunde eller to samtidig), så skal du kunne få svar fra backenden i løbet af milli-sekunder, selv på en simpel server hardware (brug linux og Apache og MySql). 

 

Med hensyn til at fjerne moduler der ikke er i brug: Har 0% indflydelse på ydeevnen. Disablede moduler eksekverer ikke, og belaster derfor 0%.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Genesis10

 

Der er faktisk en udmærker guide, smider lige et link til dig her:

 

https://www.prestashop.com/forums/topic/375707-prestashop-performance-tips-compilation/?do=findComment&comment=2040233

 

Med hensyn til den med at slette moduler, er de ikke helt rigtig at deaktiverede moduler ikke belaster systemet. Troede jeg faktisk heller ikke de gjorde!

Her er det svar jeg fik:

 

"There are values still in the positions table that have to be processed even when a module is disabled. Also it reduces other database overhead."

 

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej Genesis10

 

Der er faktisk en udmærker guide, smider lige et link til dig her:

 

https://www.prestashop.com/forums/topic/375707-prestashop-performance-tips-compilation/?do=findComment&comment=2040233

 

Med hensyn til den med at slette moduler, er de ikke helt rigtig at deaktiverede moduler ikke belaster systemet. Troede jeg faktisk heller ikke de gjorde!

Her er det svar jeg fik:

 

"There are values still in the positions table that have to be processed even when a module is disabled. Also it reduces other database overhead."

 

Mvh Lasse

Det svar er teoretisk set korrekt. Modulpositionerne findes selvfølgelig for alle moduler - aktive som ikke aktive. Men det er kun de aktive som indgår når de fremsøges i SQL databasen. Og det er dermed kun de aktive som giver anledning til at der genereres kode (html) til browseren. Selvfølgelig er det rigtigt, at den SQL query som skal lave indholdet tager marginalt mere tid at udføre, fordi nogle moduler er disablet, men hvis vi er nede på det niveau, så skal man også til at indregne svartiderne ved at der er disablede varer, mange kunder, mange ikke brugte themes osv. Det er selvfølgelig teoretisk fuldstændig korrekt, men da man næppe opfatter en 10 - 50 mS hurtigere svartid fra SQL serveren når resten er mellem 10 og 60 hele sekunder om at reagere, er det temmelig ligegyldigt. 

 

Så det korrekte svar er: Fjernede moduler eksekverer 0%, disablede moduler tilføjer 0,0001 % eller mindre til svartiden.

Edited by TorbenЯune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

14 dage gammel tråd ved det :)

Jeg har løst problemet med en server som jeg har bygget med egne cache således at shoppen faktisk ikke bruger det.
Ud over det kører den med specielle diske som på prestashop giver enorm hastighed.

Blev seriøst træt af andre host.
Hvis du har interesse i at ligge på sådan en server så smid en PM.

Kan godt bygge sådan du får din helt egne plads.

Link to comment
Share on other sites

14 dage gammel tråd ved det :)

 

Jeg har løst problemet med en server som jeg har bygget med egne cache således at shoppen faktisk ikke bruger det.

Ud over det kører den med specielle diske som på prestashop giver enorm hastighed.

 

Blev seriøst træt af andre host.

Hvis du har interesse i at ligge på sådan en server så smid en PM.

 

Kan godt bygge sådan du får din helt egne plads.

 

Kære Firmaconnect.net

Hvis du vil gøre dig nogen som helts håb om at få hjælp i forummet her, må du selv bidrage. Med bidrag menes her en forklaring og løsning på problemer - IKKE at løsningen er at sende dig en PM. Det er der INGEN der bliver klogere af.

 

Jeg har brugt min tid på dig - i en anden tråd har du fået detaljerede oplysninger om stregkodescannere og bonprintere, så jeg forventer at du gør det samme. 

 

Så: Forklar hvad det er for særlige diske, hvad det er for et cache system du bruger osv.

Edited by TorbenЯune (see edit history)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den skal lige forstås?

 

Hvis du kigger rundt i trådene hjælper jeg skam.
Det er ikke vild meget jeg er her men når jeg er gør jeg.

Ved godt at der er meget kamp om det herinde og der er sat nogle regler op som ikke forgår andre steder, desværre er det uskrevne regler og nogle kender dem faktisk ikke.
Ser det kun i det danske forum, heldigvis ikke andre steder.

Serveren handler meget om hardware og cache på den og har kostet mere end 20000 at få op på den måde.
Jeg kommer ikke til at forklare om SSD diske, lightspeed og server indstillinger herinde da forummet ikke handler om det.
Det ville blive en hel roman.

Men du skal ikke være i tvivl om at jeg hjælper hvor jeg kan, også selv om man nogle gange får en på snuden for at være flink.
Som sagt kommer jeg ikke vild meget herinde da (de kloge) hakker vild meget på hinanden.
Hvis du kigger tilbød jeg ham en plads på serveren hvilket ville betyde at jeg skal lave webhosting manager for at han kunne få hans helt egne (en helt anden nørd ting som jeg også kan lide)
Kan så forstå at det var den forkerte hjælp at give i følge forummets regler.

Men en interessant diskussion er jeg frisk på.
Hvem har sat de regler om hvad man må skrive og ikke?
Syntes jeg ser i hver anden tråd at folk får en over snuden for at sige tingene forkert i deres øjne.
Det ødelægger altså forummet og det danske forum er bestemt ikke blevet større af det her, snarer tværtimod.

 

Ved ikke hvad andre syntes men er min helt personlige mening
 

 


 

Link to comment
Share on other sites

"Ved godt at der er meget kamp om det herinde og der er sat nogle regler op som ikke forgår andre steder, desværre er det uskrevne regler og nogle kender dem faktisk ikke.
Ser det kun i det danske forum, heldigvis ikke andre steder."

 

Hvad mener du med ovenstående? Der er ingen kamp om noget - overhovedet. Alle har ret til at tilbyde hjælp mod betaling, når bare det foregår på en ordentlig måde - og med det mener jeg, at man står ved, hvem man er. Det skal (iflg. den holdning jeg har) ikke være således, at man køber og betaler for hjælp og ikke aner, hvem der sidder i den anden ende, eller om vedkommende skifter navn, lukker firma og starter nyt, ikke svarer på henvendelser - osv. som jeg har kunder der har oplevet flere gange.

 

Der kommer nogle folk ind i det danske forum, som ingen aner, hvem er - og de tilbyder hjælp til PrestaShop baseret på deres egne anprisninger, de selv synes lyder som en god deal. Men ved du hvem de er? Jeg ville ikke købe hjælp hos nogen som ikke har en hjemmeside med referencer eller en eller anden form for goodwill nogen steder.

 

Du skriver:

"Syntes jeg ser i hver anden tråd at folk får en over snuden for at sige tingene forkert i deres øjne.
Det ødelægger altså forummet og det danske forum er bestemt ikke blevet større af det her, snarer tværtimod."

 

Det er altså noget vrøvl!

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...