Jump to content

Export av befintliga produkter och categorier


Recommended Posts

Har nu tillbringat timmar med att läsa allt i manualen om csv, export och import. Jag har satt upp en test shop med några kategorier och underkategorier med lite produkter. Några är med  attribut/variationer och egenskaper.

Har kollat in de test csv som finna att ladda ner under avancerade parametrar och där finns massa trevliga fält att fylla i. För att riktigt förstå vad alla fälten betydde och få en bra överblick skapade jag som sagt lite exempelprodukter. Tanken var att det skulle vara lättare att fylla på en excell-fil när man hade sina "egna" produkter som man har lite koll på.

Men när jag nu exporterar exempelvis produkterna under "catalog"->"products" och den böjda pilen till höger om "Add new" är det bara just de fälten som syns under produkter som kommer med, dvs ID,Image,Name,Reference Category,Base price,Final price,Quantity,Status.

Inga variationer (med deras separata bilder), vikt, beskrivning osv är med. Vet inte om jag gör något fel eller om jag exporterar från "fel ställe".

Vet att det finns en exempel csv som heter "combinations" där man kan göra olika kombinationer. Men måste man först då göra en fil med alla produkter (ca 3000st), importera dem och sedan göra en separat fil för variationerna? Men i den filen ser jag inga så kallade egenskaper (features).

Jag hittar inte heller vart jag kan exportera ut de atributen jag har har skapat i testshoppen.

 

Samma sak gäller för kategorierna. Exporterar jag från sidan kategorier i katalogen får jag bara med huvudkategorierna och inte deras underkategorier.

 

Det jag skulle vilja är ju att kunna få ut en csv för

1) De befintliga kategorierna och vilka underkategorier de har

2) De befintliga produkterna med alla tillhörande fält som finns med i exemplet. Helst vill jag även få med variationerna i samma csv så jag kan skapa produkten och dess variationer samtidigt.

 

I baktanken ligger ju också att när alla produkter är på plats och det är någon "massändring" som ska göras vore det ju smutt att köra ut en fil, ändra allt som ska ändras och köra tillbaka den. Vet redan nu att just fältet "långa beskrivningen" är tomt på de produkter som ska in då kunden inte har fyllt i det i sin (jätte)gamla shop. Det vore guld att ha en lista i excell och bara mata in informationen rad för rad istället för att klicka in sig på varje enskild produkt via admin.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, annars fråga gärna.

Använder PS 1.6.0.13

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...