Jump to content

Ändra orderstatus till "delivered" märkligt mejl skickas till kund


gemmo

Recommended Posts

Det här känns inte rätt... hur skall ett korrekt delivered mejl se ut?
anv. senaste prestashop (produktion)

FIRMALOGGA
Your account login details

E-mail address: {email}
Password: {passwd}

Safety tips:

Keep your account details safe.
Do not disclose your login details to anyone.
Change your password regularly.
Should you suspect someone is using your account illegally, please notify us immediately.

You can now place orders on our Website: FIRMAN


skicka ett meddelande till kunden i orderhanteringen gick inte heller - bara tomt mejl...

Link to comment
Share on other sites

Angående status delivered så har jag inte min PS konfad att skicka mail då, default så vitt jag vet. Det verkar inte finnas någon template för ett sånt mail heller. Om jag ska gissa så har du råkat välja en template som inte riktigt passar, men vill du verkligen att det ska gå iväg mail efter leveransen?
Kanske bara att skapa en ny template och associera den med order state delivered?

Meddelanden till kund gick finfint här, men slutade att fungera i samband med att all mail dog nu i helgen :-(

/Mats

Link to comment
Share on other sites

nej jag kör med prestashop tema (som du), allt är default, för att försöka lära mig och utforska den här webbshopen... du vet i orderhanteringen kan man ju sätta status på kundens order... jag har provat att sätta status på alla de där variablerna i dropdownmenyn och det är bara "delivered" som kommer som tomt mejl. Vill man skicka ett meddelande på samma sida till kunden (lite längre ned på orderinformationen till vänster) så kommer också ett tomt mejl fram.

Nice shop du har, bra att veta när det blir födelsedagar. :)

Jag har nog ett av sveriges bästa webbhotel med stora friheter vad gäller inställningar och mejl brukar aldrig vara något problem när jag installerar och testar nya shoppar/cms-system... här verkar det som om det är buggar i systemet.

Vet inte riktigt varför det finns status shipment och delivered, känns ju nästan som det är samma sak. Hursomhelst tänkte jag när man lämnar paketen till till posten så räknar jag det som att varan är levererad och tänkte då skicka med kolli-id - då kan kunden spåra sitt paket.

Förresten, jag ser att du har svenska översatt till allt, har du knappat in översättning själv eller packat upp den från gzip-filen? Jag fattar inte hur jag skall packa upp den, vet du om det finns någon vanlig zip-fil med svensk översättning att få tag i?

/Niclas

Link to comment
Share on other sites

Om du kollar Orders och Statuses så ser du vilken template som används för de olika statusarna, tex Delivered.
Templatarna ligger i tex mails/se, det finns en modul för att redigera dem (mail template editor), men man kan också redigera filerna rakt av.

Jag laddade ned nån svensk översättning men den var så kass så skulle jag göra om det nu skulle jag översätta själv från början. Man vill som inte att det ska stå "bank överföring" och liknande, ser riktigt oproffsigt ut...
Såatt jag har översatt om det mesta. Bifogar filen, bör gå att importera rakt av...

/Mats

se.gzip

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...