Jump to content

Kategorier och åtkomst, generell fråga


gemmo

Recommended Posts

Jag fastnade för presta för att det såg bra ut och hade potential, men min entusiasm börjar blekna en aning. Ett exempel är det här med grupptilldelning och kategorier. Det är inte logiskt att om man har tilldelat en kategori som endast en särskild grupp kan komma åt, varför skall den synas på sitemap då (även om användaren utan accessrättigheter inte får tillgång till den så är det lite irriterande att dessa kategorier syns för ej utvalda)?

Hur fixar jag så att grupperna utöver default inte behöver dras med kategorierna som inte grupperna är avsedda för? Visst kan man nodda bort t.ex. node.id 44 i berörda tpl-filer men har man många fler kategorier som inte skall synas då blir det lite rörigt...

Och om man har inaktiverat en kategori borde väl inte dessa produkter synas/vara tillgängliga i systemet i övrigt, t.ex. nya produkter? Vill man göra en översyn över en hel kategori skall man väl inte behöva inaktivera alla produkterna i denna?

Ber inte om färdig kod, men en hjälp i rätt riktning hur jag skall tänka för att t.ex. ta bort åtkomst till default satta kategorier (grupp 1) när t.ex. grupp 2 är inloggad. Det känns som om arbetet skall göras i själva kärnan, att när data plockas ut ur tabellerna i databasen skall denna sortering äga rum. T.ex. när man drar ur kategorierna från databasen så görs en avstämning mot id_customer och vilka grupprättigheter denna användare har. Är det en registrerad användare (privatperson som tilldelas grupp 1 automatiskt) så laddas bara dessa kategorier in och produkterna kopplade till dessa. Har användaren en annan grupptillhörighet(-er) så visas bara dessa och INTE default.

Help anyone?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...