Jump to content

Inga mail går fram längre varken till butik eller kund. [Ingen ny order i BO löst]


cecepee

Recommended Posts

Jaha, nu visar sig nästa fel. :-(

Jag loggar in på mitt testkonto och köper en produkt, betalar med banköverföring, och allt ser bra ut för mig som kund.
Dock kommer inget bekräftelse-mail till mig som kund. inte heller kommer det mail till mig som butiksägare om att jag har ny order att hålla reda på.
Tittar jag i BO så finns inte ens ordern där, provade igen, med ett annat testkonto, och valde betalning med check denna gång. Samma sak där, inga bekräftelser, och ingen order i BO.
Jag har sökt på detta i forumet och sett att många flera har haft detta problem, oftast med paypal, men även med bankwire och cod.
Dessvärre så är det inte i någon tråd jag kollat någon som pressenterat en lösning.

Vad säger ni om det, finns det en lösning som jag missat?
Om inte, vad skulle man kunna tänka sig att söka efter och var?

Detta är givetvis mycket viktigt då kunder kan ligga ute med mycket pengar utan att butiksägaren vet om det.

Tack för hjälpen.

Mvh
Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar jag ha fått ordning på att ordrar kommer upp i backoffice.
MEN, det är fortfarande problem med mail, inga mail skickas någonstans längre.
Inga mail vid ny ordrar, inga bekräftelser för kunden, inget mail när man begär nytt lösen osv.
Jag använder då bara php-mailen, har inte lyckats konfa smtp mailen till att fungera.
Det verkar som att många har detta problem men ingen verkar ha hittat någon lösning.

Är det någon av er som haft detta mail problem och löst det så skulle jag vara supertacksam om ni kunde skriva hur ni gjorde.

Tack på förhand.
Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag hade massor av mail-problem med 1.2.5. Slutade med att jag återgick till 1.2.4.

Har du de översatta mallarna i kataogen /mail ?



Jag har en "se" folder i mails innehållandes 51st filer.
Jag vet däremot inte om det är alla filer man skall ha eller om jag saknar några.
Kan det vara problem av denna sort om tex någon fil i mails saknas?

Mvh
Peter
Link to comment
Share on other sites

Jag ser nu även att det inte verkar fungera med statistiken.

Jag lagger med två bilder som visar vad jag menar.
På den ena bilden ser det ut som att inga ordrar eller försäljning har förekommit denna månad.
Och på den andra bilden så visas det absolut motsatta.

Kan detta statistikstrul ha någon påverkan på att mail inte skickas ut längre?

Har dessa mailutskick något som helst att göra med databasen? Kan det vara däri det ligger något fel?

Jag vet snart inte längre vart jag skall leta för att ordna upp detta.

Tack på förhand.
//Peter

17890_8TA6vQ7T8vttG7U7yY4f_t

17891_cneVOg8puR9vDLT8azzV_t

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Detta är lösningen som kom fram i en tråd i engelska forumet (gäller alla oss som har one.com som host)
http://www.prestashop.com/forums/viewthread/42053/P15/#187671


"In BO go to Preferences and then select the email tab
Tick the button for ‘Set my own SMTP Paramaters
Set it up with the following:
SMTP Server: mailout.one.com
SMTP user: [email protected]
SMTP password : LEAVE IT OPEN !!!!!IMPORTANT!!!!
Encryption: None
Port: 25"

Det funkar nu prima för mig.

Mvh
Peter

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha att göra med att det tydligen skall finnas en gräns på max 25 mail i taget, om det gäller per timma, dag eller vad vet jag inte, men det är tydligen en av anledningarna till detta som har nämnts i andra forum.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej,

 

Har detta problemet och får det inte att fungera. Mailen går och lägger sig under mail hanteraren men vägrar att sända det ut från kontot.

 

Är det någon som har ett bra förslag vad som kan vara fel, har ett konto hos Binero och är inga problem men nästa är det hos web10 så går det inte att få fram mailen med samma prestashop 1.4.4 ? allt i övrig ser ut att fungera.

 

Mvh, Stefan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...