Jump to content

Prisjakt forts..


Recommended Posts

Hej!

 

Jag fortsätter från tråden:

https://www.prestashop.com/forums/topic/309670-prisjakt-modul-f%C3%B6r-presta-156/?hl=%2Bprisjakt&do=findComment&comment=1886602

 

Jag har denna modul men jag förstår verkligen inte hur inställningarna ska göras för prisjakt inställningarna.

 

Hur har ni ställt in det med CSV-filen? 
Något ni kan hjälpa till med? 

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag använder samma som jag har till t.ex Google Merchant Center / Shoppning osv.

Klicka på aktuell feed (i exemplet nedan "Google") sen redigera.

 

post-271362-0-80070100-1424095159_thumb.jpg

 

Min XML-template ser hur såhär:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<feed xmlns="http://www.w3.org/2005/Atom" xmlns:g="http://base.google.com/ns/1.0">
  <title>{shop_name}</title>
  <link rel="self" href="{shop_url}" />
  <entry ps_block="product">
    <title>{name}</title>
    <g:id>pcsv-{id}</g:id>
    <link href="{url}" />
    <description><![CDATA[{description}]]></description>
    <g:google_product_category></g:google_product_category>
    <g:product_type>{categories}</g:product_type>
    <g:image_link>{img_url}</g:image_link>
    <g:price>{price_vat_iso}</g:price>
    <g:condition>{condition: "new,used,refurbished"}</g:condition>
    <g:mpn>{reference}</g:mpn>
    <g:brand>{manufacturer}</g:brand>
    <g:availability>{availability: "in stock, available for order, out of stock"}</g:availability>
  </entry>
</feed>

OBS!! Ändra till <g:id>{id}</g:id> istället, då den ovan är "utanför" standard.

Currency osv ska ju vara krona, svenska ...

 

Sen sparar du och går tillbaka till modulens "startsida". Kryssa i feeden och välj massåtgärder, create XML. Då får du en XML-fil som ska kunna läsas av bl.a Prisjakt. Du skickar helt enkelt länken till dem och skulle det vara några problem lär de hojta till.

 

post-271362-0-79027200-1424095386_thumb.jpg

 

Notera att den fria varianten av denna modul har begränsningar i antal rader som kan skrivas osv. Så har du väldigt många produkter lär det inte fungera optimalt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej och väldigt mycket tack för hjälpen.

 

Jag vet inte om jag lyckats eller ej...

Jag kopierade texten du lade in. 

Ändrade även det du sa jag skulle ändra. 

 

Jag fick en färdig fil, dock kan jag inte ladda ner den utan bara öppna den i ett fönster.

Se bild när jag trycker på filen:

1.jpg

 

 

 

Bilden/sidan ovan kommer upp när jag trycker på filen som du ser på bilden nedan:

1.jpg

 

 

 

Är det såhär det ska vara? =)

 

Tackar!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog den ser bra ut (har inte hårdgranskat den förvisso). Men om du högerklickar på "google-sv-sek.xml" (se: din andra bild) så kan du välja att spara ner xml-filen lokalt om du vill kika närmare på den.

Länken som du sen ska skicka till t.ex Prisjakt är http://lifeofdiamonds.se/xml/google-sv-sek.xml . De kommer såklart dubbelkolla så den matchar deras kriterier, men bör inte vara några problem.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

 

Tack så jättemycket.

 

Sitter på Mac,, så det kanske ser annorlunda ut på pc. Tänkte på högerklickningen. testade på en PC, då fungerade det direkt.

 

Jag skickade filen till min kontakt på prisjakt precis. Hoppas den fungerar!

 

Du ska banne mig ha ett stort tack om detta äntligen fungerar!!

 

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Lungt :) Men sen när de kikat på filen så är det viktigt att de istället använder din länk. Ditt sortiment/lager ändras ju hela tiden så då är det lättare om de synkar mot en URL istället för att du manuellt ska skicka filen. Kom ihåg även att uppdatera (massåtgärder -> create XML) då och då så att filen iaf veckovis är up to date.

Med betalversionen av modulen kan man skapa ett cron-job för att slippa allt manuellt arbete (har dock inte själv testat detta).

 

Samma fil som du skapat kan du även använda i Google Merchant Center, om du sen är intresserad av att köra Google Shopping och framför allt remarketing (om du inte redan gör detta).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...