HeleneZ Posted December 15, 2014 Share Posted December 15, 2014 Jag undrar om någon vet vilken fil som styr vilka tecken som är tillåtna i formuläret: kundens adressfält vid registreringen.Som det är nu tex är det inte tillåtet att skriva siffror i företagsnamnets fält och inte heller på adressrad 2. Det skulle jag vilja ändra på. Någon som vet var och hur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HeleneZ Posted December 16, 2014 Author Share Posted December 16, 2014 Hittade denna filen: AdminAddressesControllerCore.php Är det i den som man gör ändringarna? { $temp_fields[] = array( 'type' => 'text', 'label' => $this->l('Company'), 'name' => 'company', 'required' => false, 'col' => '4', 'hint' => $this->l('Invalid characters:').' <>;=#{}' ); Någon som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Lindblom Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 Generellt så sker en massa kontroller på olika fält i respektive klass. För adresser sker kontrollerna i classes/Address.php. Exempelvis är fältet address2 definierat som: 'address2' => array('type' => self::TYPE_STRING, 'validate' => 'isAddress', 'size' => 128), Om du tar bort 'validate' => 'isAddress', så sker ingen validering av fältet. Om du ändrar direkt i klassfilen, så kommer dina ändringar att försvinna vid en uppgradering, därför bör sådana ändringar göras i en s.k. override, http://doc.prestashop.com/display/PS16/Overriding+default+behaviors Link to comment Share on other sites More sharing options...
HeleneZ Posted December 25, 2014 Author Share Posted December 25, 2014 Ja då har man läst på lite och letat runt, tror inte jag fattar någonting ändå:i mappen classes ligger Adresses.php, istället för att göra ändringarna direkt i den filen sparar jag om den med ändringarna jag vill göra och lägger den i mappen \override\controllers\front?Eller?I mappen controllers/front ligger det en AddressController.php är det i den som man gör ändringen i? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Lindblom Posted December 25, 2014 Share Posted December 25, 2014 Ta en kopia av filen classes/Address.php och lägg den i override/classes/. Därefter måste du ändra klassnamnet i filen från class AddressCore extends ObjectModel till class Address extends AddressCore Är det bara fältet address2 du vill ändra, så räcker det att låta definitionen av fälten ligga kvar i filen, reste kan du ta bort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts