Jump to content

Prisjakt - tillverkare i prisfilen


mohsart

Recommended Posts

Jag har laddat ned prisjakt.php från prestaworks och den verkar funka bra, men jag fick följande svar från prisjakt:
"Tack för ditt mail. Vi ser att ni har produkter som passar in i våra kategorier och ser gärna att er butik listas hos oss. För att kunna lägga in era priser på vår sida behöver vi veta tillverkare för produkten. Har ni möjlighet att lägga till detta?"

Nu använder jag tillverkar-fältet till förlag och följaktligen saknas tillverkare i många fall, men inte heller på böckerna (som ju då har ett förlag - tillverkare) finns dessa med i output:en, så vitt jag kan se...

Här http://mohsart.se/prisjakt.php kan man se hur det ser ut.

Tips?

/Mats
PS Jag ska modda modulen så att jag kan använda tillverkare för icke-böcker utan att det sabbar min nuvarande funktionalitet, men det är inte högprioriterat just nu

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ja ISBN nr är lite knepigt då det inte finns fält för detta.. men du kan t.ex. använda tillverkarreferens fältet eller EAN13 fältet (om du enbart säljer böcker) för isbn och sedan bara ändra i prisjakt.php så att SKU som skrivs ut blir ISBN istället i toppen.

När det gäller tillverkare så kan du använda produktens manufacturername för detta, då krävs att du valt en tillverkare för produkten i admin naturligtvis.

som sagt, du har en del fält du kan använda dig av för "extra info"
EAN13, Reference, Supplier reference, supplier (valbart i dropdownlista) och manufacturer (också valbart i dropdownruta).
Så med dessa fält borde du kunna komma fram till en kombination som fungerar. Samtliga fält finns även tillgängliga direkt på produktobjektet så det är relativt enkelt att lägga till dessa i output:en. kika i classes/product.php och se vilka fält som finns, sen kikar du på de andra värdena i prisjakt.php för att se hur du gör för att få något fält att skrivas ut.

Link to comment
Share on other sites

Ok tack.

Tillverkare gick bra att peta in (men jag undrar stilla varför de inte fanns med från början om nu prisjakt kräver dem).

Ang ISBN: Ok, jag är nästan med på banan, bara en sak (mest) angående terminologi, vad betyder SKU? Det första som skrivs ut med omoddade skriptet är produktnamnet, men första raden (rubrikerna) anger SKU innan namnet.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på om det kanske är bättre att använda en feature för ISBN, både reference och suppliers reference har jag användning för redan och även EAN, men hur når jag feature-informationen i prisjakt.php?
Eller om det finns något bättre sätt...

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare feedback från prisjakt: "Det fattas kategorier i prisfilen. Hela trädet ner till produkten måste finnas med"
Koden

$category->name[1]."\t".


måste så vitt jag förstår ändras för att åstadkomma detta, någon som har tips på hur?

Kalasbra att det fanns ett färdigt skript för att generera prisfil till prisjakt, men lite väl många saker som saknas med den, eller?

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Känns lite som en monolog, men...

Jag la ISBN i Location och la alla produkter i huvudkategorierna, så där är jag hemma nu (även om jag tycker att underkategorier borde stödas).

Iaf, en sak är kvar: Skriptet tar default-språk (i mitt fall svenska) på varornas namn, men inte på kategorierna, hur ändrar man det?

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja den där ser bättre ut. Jag tankade ned från prestaworks för att vara säker på att få senaste versionen, jaja.
Ska se om jag kan få till den så att prisjakt accepterar den (produkter som finns i flera kategorier vill de ha listade en gång per förekomst) men det får bli lite senare.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Lånad tråden lite, ni vet inte om det är möjligt att även få ut Produkters olika kombinationer? Eftersom jag har produkter som har olika färger till olika pris, som det är nu kommer ju bara default kombinationen med i prisjakt filen.

Mvh
Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Okej jag har fått in tillverkare i prisfilen men på Prisjakt kräver dom att jag visar tillverkare på produkterna i butiken. Finns ingen sådan funktion så vitt jag vet? Skulle isådana fall vara att döpa om referens till tillverkare. Är det någon som har sin Prestashop butik på Prisjakt?

Link to comment
Share on other sites

Japp, eller alla mina varor försvann efter att sidan var nere några timmar.
Tattarna på prisjakt är inte så kul att ha att göra med imo så vet inte om jag ska orka försöka förmå dem att lägga upp produkterna igen...
Nåväl, denna kod har jag i product.tpl för att visa tillverkare på produktsidan, om det är det de vill att du ska göra

{l s='Manufacturer'}:
getmanufacturerLink($product->id_manufacturer, $product->link_rewrite)|escape:'htmlall':'UTF-8'}" title="{l s='List items made by'} {$product->manufacturer_name|escape:'htmlall':'UTF-8'}">{$product->manufacturer_name|escape:'htmlall':'UTF-8'}


den ligger alldeles efter

<!-- left infos-->


och i ett



/Mats




Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 4 months later...

Jag får inte rätt på koden som ska utesluta produktkategorier.

Skriver enligt följande:

        switch (utf8_decode($categoryname)) {
           case "Kategori 1": break;
           case "Kategori 2": break;            
           default:



Där Kategori 1 och 2 är namnen på de kategorier vars produkter jag vill utesluta ur filen.

Produkterna i dessa kategorier fortsätter att listas.

Gör jag något fel?

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att du missat closing brackets, } ? Isf borde du få ett felmeddelande...
Annars, prova

case "Kategori 1": echo "TEST 1"; break;
case "Kategori 2": echo "TEST 2"; break;            
default: echo "TEST 3"; 


För att kolla vad som händer. Du behöver inte ta "TEST 1" osv men ta nåt som inte finns på andra ställen i prisfilen så är det bara att söka på den texten för att se när/om de kickar in, utf8_decode($categoryname) kan du också visa, dvs echo "TEST 1".utf8_decode($categoryname); osv

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt snabba svar!

Jag uttryckte mig nog lite fel när jag sa "Skriver enligt följande:". Jag har inte skrivit koden själv utan använt mig av den färdiga filen "prisjakt.php" som du gjort tillgänglig för nerladdning i post #12 i den här tråden.

Det enda jag gjort är att ändra "Västerås Goklubb" (rad 140 i koden) till ett kategorinamn som existerar i butiken.

"Closing bracket" ser ut att finnas så det bör inte vara problemet. Jag får heller inget felmeddelande utan all produktinformation till prisjakt rabblas upp som den ska när jag kör filen på servern. Det enda som inte stämmer är att produkterna i de kategorier jag vill utesluta ändå finns med.

Produkterna ligger bara på ett ställe i butiken och jag har dubbelkollat att det verkligen är default category. Jag har dessutom testat med flera andra kategorinamn utan resultat, så detta kan inte heller vara problemet.

Finns det kanske några begränsningar som jag inte är varse om, typ att det måste röra sig om huvudkategorier längst upp i kategoriträdet, eller något annat?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara så att underkategorier "heter" nåt med "över"-kategorierna i namnet, prova med echo-raderna med utf8_decode($categoryname) så lär du se om det är så. Vilket jag tror, när jag tänker efter, eftersom jag har flera underkategorier med samma namn.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var huvet på spiken. Tack ska du ha för hjälpen!

Om någon skulle stöta på samma problem måste ni alltså ange de produktkategorier som ska exkluderas med hela trädstrukturen i följande form:

case "Huvudkategori | Underkategori | ... | Underkategori att exkludera": break;

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej på er

 

Jag använder mig av filen prisjakt och fungerar utmärkt... men har märkt att den tar med artiklar som inte är aktiva. Så min fråga är vart i koden jag ska lägga in "Ta enbart med produkter med status aktiva" och hur den koden ser ut..

 

tackar så vänligast för svar

 

 

//Eddan

 

***UPDATED ***

 

Löst: lade till

 

if($product['active']==1)

Edited by Eddan (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Funkar denna prisfilen bra för er och prisjakt?

Rabatterade priser har aldrig fungerat för mig men vet inte om det gjort det för ngn annan?

och i samband med någon uppdatering eller liknande är min fil rätt full med typ "Notice: Undefined index: reduction_from in /var/www/prisjakt.php on line 75"

Detta berör ju samma sak lite, någon som vet om prestashop ändrat något i senare versioner som rör detta?

Bästa vore ju om ngn har en superfil där allt e klart =)

 

/Johannes

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...