Jump to content

Ni som provat många betallösningar


marcusjm

Recommended Posts

Det var länge sedan jag bedrev e-handel så jag har inte riktigt hängt med i utvecklingen.

Ni som har skapat många butiker, vilken betallösning har fungerat bäst i längden?

Här är några som jag känner till:

Payson
DIBS
Paynova
PayEx
CertiTrade

Fakturera Mig

Sammanfattningsvis skulle jag vilja veta vilken lösning som ger mest för pengarna. Är bara
intreserad av Nordiska lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv n00b på området så inget att tillföra. Men en sidofråga:
Varför ska man ha (tex) payson om man har (tex) paypal?
Fakturera Mig förstår jag om man vill ha, för att kunna fakturera utan risk, men alla de övriga är kortbetalningslösningar, eller?
Vad finns det för fördel med att ha en, som du skriver, Nordisk lösning.

/Mats

Link to comment
Share on other sites

En anledning kan vara svenskar föredrar svenska/nordiska lösningar. Kanske inte de yngre men.
Personligen tror jag det är bra att ha något där supporten är ett telefonsamtal borta, att få personlig support på PayPal är väl lika sannorlikt som hos RyanAir :).

Jag har personligen aldrig haft problem med PayPal men det finns ju en och annan skräckhistoria om spärrade konton etc. Vet inte hur det är med sanningshalten iofs.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Payson och Paypal fungerar rätt snarlikt, dock tror jag payson upplevs enklare för oss svenskar, just för att man slipper registreringsprocessen när man ska betala samt att de är inarbetade som betalningslösning via tradera.
Fördel: Ingen månadskostnad
Nackdel: 3kr + 3% på transaktionen
Slutsats: Passar bra för nyöppnade butiker med liten omsättning.

Certitrade
Fördel: slipper inlösenavtal, bra priser, stöd för flera valutor
Nackdel: månadskostnad
Slutsats: utmärkt för mellanstora butiker som har en omsättning som gör att man med de lägra transaktionskostnaderna täcker månadskostnaden mot vad det hade varit med ex payson.

Dibs
ungefär som certitrade, men kräver eget inlösenavtal.
Vet inte vad priserna står i relation till certitrade, men de har lite fler alternativ som t.ex. bankbetalning

PayEx & Paynova
Ingen erfarenhet av dessa

Fakturera Mig = Kreditor = Klarna
Populär faktureringstjänst, man slipper riskera att bli utsatt för bedrägerier då de kreditkontrollerar kunden och tar risken vid godkänt köp.

SveaWebPay (Samma tjänst som Klarna)
Snabbare utbetalningar än Klarna, du som butiksägare har pengarna dagen efter i princip samt att de har stöd för fakturering i butik också.

Link to comment
Share on other sites

Något jag skulle vilja ha i framtiden är direktbetalning från bank, via bankens egna betallösning, som tex schenker har där jag lätt kan betala mha min seb-bankdosa.

/Mats


Payson erbjuder detta från de fyra stora bankerna, Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank.

Aha, ska kolla noggrannare på dem. Jag fattade det som att man bara kunde fylla på sitt paysonkonto så
Link to comment
Share on other sites

Något jag skulle vilja ha i framtiden är direktbetalning från bank, via bankens egna betallösning, som tex schenker har där jag lätt kan betala mha min seb-bankdosa.

/Mats


Payson erbjuder detta från de fyra stora bankerna, Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank.

Aha, ska kolla noggrannare på dem. Jag fattade det som att man bara kunde fylla på sitt paysonkonto så


Kan kanske bidra med lite mera info: Jag kör Payson och är väldigt nöjd. Fördelen är att det inte är några fasta kostnader, man öppnar bara ett konto på deras sida varpå man får de uppgifter man behöver för att kunna ta emot betalningar. Du behöver inte prata med säljare osv utan de avgifterna som står är de som gäller 3 kr + 3 %. De tar emot Visa och Master samt de fyra bankerna som jag nämnt. Kunden kan också betala via sitt Paysonkonto om denna skulle ha pengar där. Är det viktigt för dig att ha direktbetalning via bank så är Payson ett väldigt bra alternativ eftersom det tar 5 minuter att fixa och du har inga fasta kostnader. Du behöver inte fixa avtal med alla banker osv. Du kan välja att exempelvis enbart acceptera bankbetalningar via Payson och sedan ha en annan lösning för att ta emot kortbetalningar om du har många transaktioner eller vill ta emot fler kort än Visa och Master Card.

En missuppfattning gällande Payson är att kunden skulle behöva registrera sig för att genomföra betalningen. Det stämmer inte. Kunden får visserligen ett konto hos Payson om denna inte haft det innan, men det sker i bakgrunden med uppgifterna som skickas från din butik till Payson och medför inget extra steg för kunden.

Så positiva: I princip alla betallösningar från samma leverantör (7 sätt att betala, Visa, Master, 4 banker samt Paysonkonto), ett enda avtal som dessutom tecknas direkt på nätet. Inga fasta kostnader.

Negativt: Höga avgifter om man har många transaktioner. Tar inte emot Amex eller Diners.
Link to comment
Share on other sites

Något jag skulle vilja ha i framtiden är direktbetalning från bank, via bankens egna betallösning, som tex schenker har där jag lätt kan betala mha min seb-bankdosa.

/Mats


Payson erbjuder detta från de fyra stora bankerna, Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank.

Aha, ska kolla noggrannare på dem. Jag fattade det som att man bara kunde fylla på sitt paysonkonto så


Kan kanske bidra med lite mera info: Jag kör Payson och är väldigt nöjd. Fördelen är att det inte är några fasta kostnader, man öppnar bara ett konto på deras sida varpå man får de uppgifter man behöver för att kunna ta emot betalningar. Du behöver inte prata med säljare osv utan de avgifterna som står är de som gäller 3 kr + 3 %. De tar emot Visa och Master samt de fyra bankerna som jag nämnt. Kunden kan också betala via sitt Paysonkonto om denna skulle ha pengar där. Är det viktigt för dig att ha direktbetalning via bank så är Payson ett väldigt bra alternativ eftersom det tar 5 minuter att fixa och du har inga fasta kostnader. Du behöver inte fixa avtal med alla banker osv. Du kan välja att exempelvis enbart acceptera bankbetalningar via Payson och sedan ha en annan lösning för att ta emot kortbetalningar om du har många transaktioner eller vill ta emot fler kort än Visa och Master Card.

En missuppfattning gällande Payson är att kunden skulle behöva registrera sig för att genomföra betalningen. Det stämmer inte. Kunden får visserligen ett konto hos Payson om denna inte haft det innan, men det sker i bakgrunden med uppgifterna som skickas från din butik till Payson och medför inget extra steg för kunden.

Så positiva: I princip alla betallösningar från samma leverantör (7 sätt att betala, Visa, Master, 4 banker samt Paysonkonto), ett enda avtal som dessutom tecknas direkt på nätet. Inga fasta kostnader.

Negativt: Höga avgifter om man har många transaktioner. Tar inte emot Amex eller Diners.


Sen om kunden har pengar insatt på sitt konto är det väl ingen avgift för dig som säljare alls?
dock är min erfarenhet att det är väldigt ovanligt att folk har det.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...