Jump to content

ÖVERSÄTTNING


Knutars

Recommended Posts

Denna tråd är till för diskussion om vilka översättningarna vi ska använda i PrestaShop.

En hel del ord återkommer på flera ställen och med olika översättningar; vi vill undvika blandade uttryck. 

Vissa ord används inte på samma sätt i Sverige som i andra länder, exempelvis moms och skatt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid gillat Varukorg bättre än kundvagn.

Transportör känns bättre än leverantör, men Fraktfirma eller Fraktalternativ känns mer korrekt för att beskriva vad det egentligen är man lägger upp i butiken.

Bokmärken tycker jag låter bra.

 

 

En annan är väl "Referens" som egentligen borde heta artikelnummer eller art.nr nedkortat.

Edited by ruilong (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Som ruilong säger, Refenskod och Referensnummer måste självklart bytas ut mot Artikelnummer och vid behov Art.nr. Jag börjar ändra i översättningarna redan nu utan vidare diskussion. 

 

Frakt fungerar kanske bättre än transport / leverans? Jag nämnde de befintliga orden men vi ska ju inte begränsa oss till tidigare misstag. 

 

Själv gillar även jag kundkorg bättre än kundvagn men har hakat upp mig på vad ikonerna föreställer. Det skulle vara trevligt om PrestaShop gav oss möjlighet att välja ett alternativ i inställningarna. Annars kanske någon orkar programmera en modul...

Link to comment
Share on other sites

Fliken Katalog > Produkter > Kategorier heter på engelska Associationer, därför att den omfattar inte bara kategorier utan även tillbehör och tillverkare.

 

Är detta något ni tycker vore värt att ändra eller blir det bara förvirrande?

Link to comment
Share on other sites

Kund eller Klient ? Eftersom ordet kund hittills använts oftare än klient så är det vad jag för enkelhets skull ändrar till.

 

Jag ändrar i adminfliken till Kategorier m.m.

 

Detta påminner om att Menyer någonstans felaktigt kallas för Flikar eller om det var tvärt om - jag minns inte var just nu. För mig är en meny en länk som expanderar vid klick / hovring och kanske visar andra, dolda menyer och som leder till andra sidor, medan en flik visas med samtliga övriga flikar på en sida och vilka inte leder bort från aktuell sida. Admin > Katalog > Produkter är två menyer och på en enskild produktsida syns sedan flera flikar för Information, Priser SEO mm.

Edited by Knutars (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...