Jump to content

Ang duplicate content


Daniel79

Recommended Posts

Jeg er igang med at opbygge min PS 1.6 webshop.

 

Jeg har nogle madvare som mere eller mindre er de samme men hvor farven er forskellig og derved er ingredienserne også forskellige.

 

Det er ikke muligt bare at lave en variant og så lade kunden vælge hvilken farve. Hver enkelt farve variant skal vises som et unikt produkt.

 

Men hvordan undgår jeg at lave duplicate content i forhold til Google og SEO, ud over at skrive en unik tekst, hvilket ikke giver mening når det er samme produkt bare med en anden farve.

 

Er der nogle indstillinger eller plugins jeg kan bruge for at få så lidt problemer med google som muligt og stadigvæk lade kunderne finde mig og mine produkter?

 

Hvad gør i andre der må have samme problem ?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg forstår varianter så går kunden ind på vare X og deri skal han vælge Rød, Gul eller Blå...

Det jeg gerne vil er at man kan se et Rødt, Gult og Blåt produkt på produkt siden. Da der kan komme op til 20+ valgmuligheder, og det synes jeg er for mange i en dropdown.

 

Derudover er målgruppen vant til at se varene med en farve pr produkt hos konkurrenterne.

 

Men måske har jeg misforstået hvordan Varianter virker ?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke på, at Wizzard Pro løser nogen Duplicate Content problemer...

 

Du er enten nødt til at differentiere din tekst eller fortælle søgemaskinerne hvilket produkt der er det vigtigste. Omvendt kan man sige, at faren ved DC vel kan opdeles - forstået på den måde, at du straffer dig selv, da google blot vil vælge et af dine produkter som vigtigst frem for et andet, hvis du har meget indhold, der ligner hinanden. Så du kommer i konkurrence med dig selv om at få de enkelte produkter (eller varianter) til at rankere.

 

Uden at være SEO ekspert, så er DC for alvor at frygte, hvis du f.eks. kopierer leverandørens tekster og sætter akkurat det samme ind på din side, som leverandøren og de andre der sælger samme varer - så kæmper du mod de andre for at få rankeringer - og det er for alvor DC, da Google så helt kan udelukke at vise noget indhold fra et eller flere af disse domæner.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke på, at Wizzard Pro løser nogen Duplicate Content problemer...

 

Du er enten nødt til at differentiere din tekst eller fortælle søgemaskinerne hvilket produkt der er det vigtigste. Omvendt kan man sige, at faren ved DC vel kan opdeles - forstået på den måde, at du straffer dig selv, da google blot vil vælge et af dine produkter som vigtigst frem for et andet, hvis du har meget indhold, der ligner hinanden. Så du kommer i konkurrence med dig selv om at få de enkelte produkter (eller varianter) til at rankere.

 

Uden at være SEO ekspert, så er DC for alvor at frygte, hvis du f.eks. kopierer leverandørens tekster og sætter akkurat det samme ind på din side, som leverandøren og de andre der sælger samme varer - så kæmper du mod de andre for at få rankeringer - og det er for alvor DC, da Google så helt kan udelukke at vise noget indhold fra et eller flere af disse domæner.

100% enig - dette er er rigtig godt svar.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke på, at Wizzard Pro løser nogen Duplicate Content problemer...

 

Du er enten nødt til at differentiere din tekst eller fortælle søgemaskinerne hvilket produkt der er det vigtigste. Omvendt kan man sige, at faren ved DC vel kan opdeles - forstået på den måde, at du straffer dig selv, da google blot vil vælge et af dine produkter som vigtigst frem for et andet, hvis du har meget indhold, der ligner hinanden. Så du kommer i konkurrence med dig selv om at få de enkelte produkter (eller varianter) til at rankere.

 

Uden at være SEO ekspert, så er DC for alvor at frygte, hvis du f.eks. kopierer leverandørens tekster og sætter akkurat det samme ind på din side, som leverandøren og de andre der sælger samme varer - så kæmper du mod de andre for at få rankeringer - og det er for alvor DC, da Google så helt kan udelukke at vise noget indhold fra et eller flere af disse domæner.

 

Det giver fin mening, jeg er som sagt ny og har kun lige hørt om duplicate content, og kunne se der måske kunne være et problem, da jeg ikke forstår det 100%...

Men tak for svaret uden du er SEO ekspert giver det mening for mig :)

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan undgår jeg at lave duplicate content i forhold til Google og SEO, ud over at skrive en unik tekst, hvilket ikke giver mening når det er samme produkt bare med en anden farve.

 

Du kunne måske købe dette modul DC Handler. Og i denne nye version, kan du fortælle søgemaskinerne, at de skal vægte en vare frem for en anden vare. Og så kan du nøjes med, at pege på en af varene med en bestemt farve, som værende den der skal vægtes i google.

 

Mvh. Kim

Link to comment
Share on other sites

Du kunne måske købe dette modul DC Handler. Og i denne nye version, kan du fortælle søgemaskinerne, at de skal vægte en vare frem for en anden vare. Og så kan du nøjes med, at pege på en af varene med en bestemt farve, som værende den der skal vægtes i google.

 

Mvh. Kim

 

Ja den har jeg fået anbefaldet og kikkede lidt på...

 

Ved nogen evt hvad der så vil ske hvis min kunde søger på "Let mælk fra Grønhøj gaard" og jeg har fortalt DC Handler at den skal vægte "Sød mælk fra Grønhøj gaard" (det er selvføgelig bare et tænkt eks.)

 

Så tænker jeg at Google vil se hvad der passer bedst med det kunden søger og se om den kan finde noget der ligger så tæt op af det søgte, den vil derfor se bort fra "Let" men lige resultater med "mælk fra Grønhøj gaard" og deri vil mit link til "Sød mælk fra Grønhøj gaard" være at finde, og derudover vil der være alle de konkurrenter der har "Let mælk fra Grønhøj gaard"...

 

Det er meget simpelt sat op selvfølgelig, men er det rigtig forstået ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var mig, ville jeg nok sørger for at lave H1 og H2 unikke, samt dine meta beskrivelser og titler, og sørg for der ikke står tal i dine url adresser. H1 og H2 Er overskrifter, det er bl.a dem google læser, Evt. bruge synonymer, og sørg for du har dine søgeord, med i dine overskrifter, men på forskellige måder, Så der din tekst ikke helt ens.

 

Med varianter mm er det svært at undgå DC problemer, jeg ved nogle sætter # foran i url adressen, får at undgå netop et DC problem, på varianter de mener er mindre vigtige.

 

Dc skal skabe avorlige problemer, hvis man ikke passer på dem.

 

Det bedste man kan gøre, ikke det nemmeste, men er helt klart at lave unikke gode tekster, for hvert produkt! Eller skal du som der også bliver forslået, få et program, som gør at google ikke læser de andre produkter, så du kan vælge hvilke google skal indexsere.

 

DC bliver taget meget alvorligt, hos google..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et vildt stort problem, men kan man ændre det, og i prestashop, kan du lave brugervenlige url adresser, 

Du kan aldrig helt indgå tal og især ikke prestashop og undermenuer som du selv skriver. 

Men sådan noget som hvis din url hedder www.ditdomæne/telefoner-2  (fordi det er side 2) 

 

google kan godt lide pæne url-adresser, og dem læser google også, derfor har man mulighed for at ændre det, så er det bedst at gøre det. Det jeg også tænker på, er netop hvis du har 2 sider som er DC  så vil url-adressen hedde det samme, og derved komme til at hedde 2 hvis man ikke ændre det. 

 

Men nogle kalder det småting, men jeg synes det er pænt og for forbrugeren at se på, hvis man har "pæne url" 

Når du nu er igang med at rette din url adresse, de brugervenlige, så sørg for at smide et af dine søgeord i url adressen, som har relevans til den enkelte side -  Det hjælper google til at fortælle hvad din side handler om. hvis det giver nogle mening for dig.. :) hehe 

Link to comment
Share on other sites

Nu retter man ikke bare sine URLs fra det ene til det andet, fordi man gerne vil have en "pæn" url, medmindre det er en ny shop der ikke har nogen indekserede sider.

 

Det mange glemmer, er at efter man har ændret din URL til en ny, skal der laves en 301 redirect fra den gamle URL, ellers kommer man bare længere bagud på serp.

Link to comment
Share on other sites

Nej.. det er rigtigt, men har man ikke udført seo på sin hjemmeside, og ikke har nogle placeringer på google ud fra søgeord man har valgt, Kan det være en god ide at gøre det. 

 

Og du skal heller ikke gøre det på hovedsiderne, for så vil den melde 404 fejl, og der skal man lave 301 re direct. 

 

Men når jeg har ændret i mine url adresser, har jeg ikke lavet 301 på mine undersider, og det har intet gjort, google har efter en ny indexering, ændret min url, Så mine placeringer kan komme op. 

 

Men min pointe og nok også din, er at det er en rigtig god ide, at have en ide om hvad man vil bruge af søgeord til at ranke på fra start, og ud fra det, kan man lave dine brugervenlige url adresser ud fra det, samt sine h1 og h2 og h3 mm

så har man styr på den del fra start - så er man da godt på vej rent seo mæssigt. 

 

man kan jo lige så godt bruge de redskaber google har givet en, til at lave seo med, fortælle google hvad ens side handler om, ved hjælp af url, h1, h2, h3 alt attributter, meta titler og meta beskrivelser, - Meta titlen er for google til at fortælle hvad siden handler om, meta beskrivelsen er dine 10 sek. reklame får hvor kunden skal gå ind på din side. 

 

Så den mest natulige måde, trådstarter kan undgå DC er ved at lave unikke tekster på hvert produkt, lad hver med at tage tekst fra leverandør, Og jeg kan godt forstå det kan være irreterende at man skal lave unikke tekster for selv samme produkt, men så som skrevet tidligere, ville jeg i hvert fald sørge for, at overskrifterne er forskellige, evt. bruge synonymer, meta titler og beskrivelser er forskellige. Udfyld billedet i alt attributter med søgeord, Dette hjælper også på billedesøgningen. 

Når du sat alle sine produkter op, kan du også tage en test og se om du har fået DC problemer, og ændre det der efter

 

Undskylder lige min lange smøre.. :) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...