Jump to content

Flytta infolänkar från fot till topp


Lisa_sthlm

Recommended Posts

Hej!
Ny här och nybörjare på Prestashop. Jag laddade ner programmet för någon vecka sedan och är imponerad av hur många funktioner det har - verkligen något att växa med!

Jag har fått temat Ipnotik att fungera enligt demon men behöver lite hjälp med att modifiera det. I temat ligger all information såsom Om oss, Köpvillkor etc. längst ner på sidan. Jag vill flytta dessa länkar till överst på sidan, dvs ersätta länkarna för valuta och språk eller lägga dem bredvid Mitt konto och Kundvagn. Om jag flyttar Info block till Top of page så stökar det till allt ordentligt, och temat fungerar inte som det ska om jag lägger Info block i vänstra kolumnen. Det som återstår är alltså länkar överst på sidan, men hur? Någon som har en idé om hur jag ska göra?

Tack,
Lisa

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med länkarna, men däremot undrar jag om du hållit på länge med webhandel/websidor?
Jag har hållit på några år och lärde mig rätt fort att templates och uppgraderingar inte alltid lirar ihop så bra, vad jag egentligen säger är - är du helt säker på att du skall bygga upp en webshop på ett tema?

Om du skall göra det skulle jag faktiskt rekommendera att du köper ett tema av någon som på något sätt förbinder sig att uppgradera temat när nya versioner av mjukvaran släpps.
Är själv helt ny på Prestashop så jag vet inte av vem du i så fall skulle köpa (du kanske redan betalat för det tema du just håller på med?) men det är i alla fall en reflektion som jag gjort efter några år i branschen.

Jag driver mest forum, men det är ju lite samma sak, rätt många templates släpps ut, men inte så många fungerar efter något års drift med nya uppgraderingar.

Detta fenomen är ju något med nackdelen med open source, många som utvecklar, men inte alla orkar med att uppgradera de teman de släppt när nya mjukvaruversioner släpps...

Men som sagt, vill du trots allt ha ett tema, försök försäkra dig om att det kommer att uppdateras i takt med prestashops källkod.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar. Du tar upp en viktig aspekt som jag faktiskt inte tänkt så mycket på. Jag vet inte om jag förstått dig rätt bara. Menar du att det är bättre att bygga ett eget tema och uppdatera det själv? Man måste väl aktivera ett tema för att kunna använda webbutiken eller har jag missförstått det hela?

Link to comment
Share on other sites

När jag installerade min shop ingick bara ett tema "Prestashop", alltså deras default tema.
Om en webshop uppgraderas på samma sätt som de forum jag driver så tar "teamet" som utvecklar mjukvaran som regel bara ansvar för att default tema fungerar.
I en mjukvara som funnits något år, och som många använder är det nog rätt tryggt att välja ett tema som många andra använder, men att ta första bästa som man gillar, utan att veta huruvida det kommer att uppdateras eller ej när nya mjukvaruversioner kommer anser jag vara lite chansartat.

Nu kan det ju hända att Prestashop är smartare utvecklat än den forummjukvara jag använder, så att teman "alltid" kommer att fungera även när mjukvaran uppgraderas, men jag har svårt att tro det.

Link to comment
Share on other sites

Då är jag med. Jag har testat ett antal olika WordPress-teman så jag känner igen mig i det du skriver. Min tanke med att utgå från ett tema var ju att komma en bra bit på vägen när det gäller butikens utformning, men genvägar blir väl ofta senvägar. Det är ju viktigt att kunna ta del av förbättringar så smidigt som möjligt. Jag hoppas till exempel att den omdiskuterade snabbkassan ska dyka upp så småningom. Jag ska ta mig en noggrannare titt på default-temat och se vad jag kan göra med det. Tack för din input.

// Lisa

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...