Jump to content

En konto til B2C og en konto til B2B


mariesnejstrup

Recommended Posts

Hej :-)

 

Jeg har et spørgsmål, jeg håber nogle kan hjælpe mig med!


Jeg vil have 2 konto'er tilknyttet min webshop..

Jeg vil gerne at B2C betaler i kroner og pengene går ind på en dansk konto (er allerede eksisterende)

 

Jeg vil gerne at B2B kunderne betaler i dollars og pengene går ind på en dollars konto..

Er det muligt? Hvis ja, hvad skal jeg gøre for at dette er muligt.?

Link to comment
Share on other sites

Det er fuldt muligt. Du skal benytte multishop. I den kan du definere betalingsløsning pr. shop, både hvad angår lande, valuta og bruger (gruppe) restriktioner. Selve betalingsmodulet kan godt være det samme på tværs af flere shops.

 

Husk at hver shop kræver hver sin indløsningsaftale hos betalingsgatewayen. 

 

Mere om multishop v 1.5: http://doc.prestashop.com/display/PS15/Managing+Multiple+Shops

og version 1.6 : http://doc.prestashop.com/display/PS16/Managing+Multiple+Shops 

Edited by TorbenRune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun 1 shop - Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre? :-)

 

Skal jeg lave en shop mere, der er identisk med min webshop? :-)

Multishop er en egenskab ved Prestashop som du kan slå til og fra. Du har stadig kun en web shop, men den opdeles i flere forskellige shops med hver sin indgang (hver sin adresse eller URL).

På den måde opfører shoppen sig så på forskellig måde overfor brugerne (forskellige frontends), og du bestemmer hvilke dele af de enkelte shops som skal være forskellige og hvilke der skal være ens. Hvis du kigger på dokumentationen kan du se hvilke muligheder der er for at opdel de forskellige egenskaber.

 

Det er ikke særlig svært at få til at virke, men man skal holde tingen lige i munden.

 

En af de store fiduser ved multishop er, at de enkelte (logiske) shops kan se meget forskellige ud (forskellige teamer, valutaer, betalingsmåder osv.), men varelageret er delt - dvs. det er de samme varer og beskrivelser som går igen i alle shops.

 

Hvis du hverken har fælles kunder, fælles varer eller fælles betalingsgateway er der næppe fidus i at lave en multishop. I det tilfælde kan du lige så godt oprettet og administrere to helt separate shops (hver sin prestashop installation). 

Link to comment
Share on other sites

Hvor/hvordan vælger kunden om de er B2C eller B2B kunde?

 

Det kan kunden ikke vælge. Du kan vælge at lade din frontend køre i B2B mode (Præferencer->Kunder), eller du kan sætte en option på kundens gruppetilhørsforhold (som gør at priser vises uden moms). Men det er shopejeren som bestemmer mode.

 

Se i øvrigt denne: http://www.prestashop.com/forums/topic/273425-solved-ps-1550-multistore-setup-with-b2c-and-b2b-customer-group-rules-not-working/

 

I multishop sker valget ved at man sender hver kundetype til hver sin URL, eller måske mere præcist: man offentliggører to URLer og kunden vælger.

Edited by TorbenRune (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Det kan kunden ikke vælge. Du kan vælge at lade din frontend køre i B2B mode (Præferencer->Kunder), eller du kan sætte en option på kundens gruppetilhørsforhold (som gør at priser vises uden moms). Men det er shopejeren som bestemmer mode.

 

Se i øvrigt denne: http://www.prestashop.com/forums/topic/273425-solved-ps-1550-multistore-setup-with-b2c-and-b2b-customer-group-rules-not-working/

 

I multishop sker valget ved at man sender hver kundetype til hver sin URL, eller måske mere præcist: man offentliggører to URLer og kunden vælger.

Det var et spørgsmål til marie om hvordan hun gør nu, sådan vi kan anbefale optimale løsning.

Link to comment
Share on other sites

Det var et spørgsmål til marie om hvordan hun gør nu, sådan vi kan anbefale optimale løsning.

Der er kun en løsning: multishop.

Den funktionalitet marie ønsker defineres ikke som B2B/B2C i forhold til Prestashop, da der i maries tilfælde indgår forskellig valuta og forskellig betalingsmetode. Det kan kun løses med multishop.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også sættes op med to valutaer og så lade dkk være b2c og $ være b2b.

Lave en kopi af bankoverførelse og lade det være til dkk og det andet til $.

 

Vil sige det kommer meget an på behovet for funktioner og krav i forhold til hvilken løsning og kombination jeg ville anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også sættes op med to valutaer og så lade dkk være b2c og $ være b2b.

Lave en kopi af bankoverførelse og lade det være til dkk og det andet til $.

 

Vil sige det kommer meget an på behovet for funktioner og krav i forhold til hvilken løsning og kombination jeg ville anbefale.

Ah, så forstår jeg bedre dit spørgsmål til marie.

Link to comment
Share on other sites

Lige lidt praktisk info vedr. betailngsgateways og indløsningsaftaler, da jeg lige har været det igennem med min egen nye shop.

Nets og Quickpay tillader, at man har én aftale, såfremt shoppen oprettes som subdomæne - jeg tror Epay gør det samme.

 

Hvis multishoppen ligger på separat domæne, skal man have ny indløsningsaftale hos Nets (læs man skal ansøge forfra til den nye shop og vente de 4-6 uger, som det tager pt.) + endnu en betalingsgateway hos Quickpay (og sikkert også Epay). Blot så folk der overvejer multistore tager i betragtning, at shop nummer 2 på et evt. separat domæne ikke er helt gratis.

 

Når dét er sagt, så er multistore fra version 1.5.6.2 helt genialt - og fri for de bugs der var i tidligere versioner (jf. den tråd jeg havde på det engelske forum). Jeg har efterhånden sat temmelig mange shops op som multistore - og det sparer oftest både temmelig meget opsætning og penge for shopejer, at moduler kan genbruges og konfigureres/styles til de forskellige shops. Dog kan forskellige themes der benytter samme moduler virke i en shop og ikke i den anden (og lave temmelig meget ballade...). Men jeg forestiller mig, at det kun vil blive bedre i version 1.6 efterhånden som moduludviklerne også bliver klogere på multistore.

 

Lidt off topic - sorry :-)

Edited by Prestafan1234 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker at lave et subdomæne til mine B2B kunder, og B2C bruger hoveddomænet, som de allerede gør. 
B2B er noget jeg skal have sparket igang, så vil bruge multistore, til at lave en hjemmeside der har det samme funktioner, moduler osv - men bare alle priser er $, og går ind på en $ konto .. 

Men vil der ske noget med min eksisterende side, hvis jeg vinger multistore af? Hvad kan der ske? Er der noget jeg skal være opmærksom på, for ikke at ødelægge noget på den allerede eksisterende hjemmeside?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker at lave et subdomæne til mine B2B kunder, og B2C bruger hoveddomænet, som de allerede gør. 

B2B er noget jeg skal have sparket igang, så vil bruge multistore, til at lave en hjemmeside der har det samme funktioner, moduler osv - men bare alle priser er $, og går ind på en $ konto .. 

 

Men vil der ske noget med min eksisterende side, hvis jeg vinger multistore af? Hvad kan der ske? Er der noget jeg skal være opmærksom på, for ikke at ødelægge noget på den allerede eksisterende hjemmeside?

Der sker absolut ingenting ved at slå multishop til.

Måden det fungerer på er, at du definerer en URL (et subdomæne). Brugere som benytter den eksisterende URL ser intet til det nye domæne. Brugere til det nye domæne havner i den shop der så defineres at tilhøre subdomænet.

Det smarte i prestashop er, at prestashop selv hitter ud af hvilken URL kunden har brugt, og selv sørger for at serverens svar kommer fra den rette shop. Så det er helt ufarligt at slå multishop til.

 

Det du skal tage stilling til er en lang række spørgsmål om, hvikle dele der skal være ens i de to shops, og hvilke der er forskellige. Hvis du kigger på de links jeg har henvist til, kan du se en liste over hvilke muligheder der er for at splitte de enkelte funktioner på hhv. den enkelte shop, på hver shop gruppe, eller på hele sitet. 

Få egenskaber kan ikke være fælles. Det gælder:

  • Lagerstyring (som altid er pr. shop eller pr shop gruppe) også avanceret lagerstyring.
  • Rabatregler på både kurv og varegruppe,
  • Konfiguration af de moduler der er installeret på den enkelte shop (vær opmærksom på, at visse betalte moduler er koblet til URLen, og skal betales for igen hvis der anvendes en anden URL. Om det også gælder når det er et subdomæne ved jeg ikke).
  • Betalingsbegrænsninger (valuta, brugergruppe osv.)
  • Homepageslider

Ellers er der nogenlunde frit slav for at lave fælles funktioner.

Som jeg læser dit behov, så ville jeg vælge at lægge begge shops i den samme gruppe, og definere at min lagerstyring dækker denne shopgruppe (idet jeg antager at det er de samme varer du sælger i begge shops).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nu nok lave en backup af databasen inden du slår multistore til - bare lige for en sikkerheds skyld. Jeg har nok bare brugt PrestaShop for længe til, at jeg blindt stoler på, at intet kan gå galt :-)

Helt enig. Ingen større ændringer uden først at lave en backup. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...