Jump to content

Spørgsmål ang. svensk domæne / multistore


colorrush

Recommended Posts

Jeg skal have sat en webshop op, som har en Svensk version af shoppen på sit eget .se domæne.

 

Der kommer altså til at være "webshop.dk" til den danske og "webshop.se" til den Svenske. Måske også "webshop.co.uk" på sigt.

 

Jeg vil gerne have det kører på samme lagerstyring, da det sendes ud fra samme lager, og vil være en hovedpine at skulle opdele lageret, osv.

 

Er det muligt, og hvad er jeres erfaringer med det?

 

Kan Prestashop sættes sådan op? Er der evt. et andet shopsystem I hellere ville anbefale til det?

 

På forhånd tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er muligt med multishop.

Der findes også et modul som skifter sproget på front-enden automatisk, se: http://addons.prestashop.com/en/front-office-features-prestashop-modules/7363-auto-change-language-and-currency.html 

 

Så behøver man ikke en multistore.

Om modulet virker ved jeg ikke.

 

Der er andre moduler som gør det samme: 

 

http://www.prestadesigner.com/shop/location-and-currency-detection/

 

http://www.presto-changeo.com/en/prestashop-modules/70-location-detection.html

 

http://www.modulebazaar.com/en/prestashop-geoip-module.html

 

Jeg tror jeg ville vælge at skifte sproget på front-enden frem for at definere multishops. Min erfaring siger mig, at det bedste valg er at lægge sig på det sprog brugeren har indstillet i browseren (og altså ikke bruge IP adresse eller domænenavn). Husk på, at der sagtens kan sidde danskere med danske browsere i sverige, og hvorfor dog ikke give dem en dansk side når man nu har en på dansk. 

 

Modulerne bruger lidt forskellige taktikker til at finde sproget, og nogle af dem bruger IP adressen, men det giver egentlig samme problem som at bruge et dedikeret domænenavn (at sproget følger noget som ikke nødvendigvis er rigtigt).

 

Ikke at det er overflødigt at have flere domænenavne - slet ikke. Det er super godt. Men brug det ikke til at vælge sprog på.

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen til jer begge.

 

Spørgsmålet er om jeg skal lave en "webshop.se" til sverige og .dk til danmark, eller nøjes med en .dk shop som vælger sprog til svensk når der kommer besøg fra Sverige.

 

Er det ikke nemmere at markedsføre i Sverige med en .se shop? Hvad med SEO?

 

Og med multistore, er det så muligt at bruge samme theme til to shops, men ændre designet uafhængigt af hinanden?

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling vil være, at di bruger et .se domæne i sverige, og tilsvarende domæner i andre lande. Det er klart en fordel at markedsføre med nationale domæner.

Men jeg ville ikke lade sprogvalget på siden afhænge af domænet, men af hvilken lokalization brugeren har på sin browser - dvs. hvilket sprog han har på sin PC/Tablet/Telefon. 

Du kan godt lave det som multistore, men så ville jeg fortsat bruge sprogvalget som ovenfor - og hvis sproget er det eneset der skifter når du går ind fra et andet domæne, så er mit bud at det nok er lettere at styre den vej.

 

Mit indtryk er, at multistore mere bruges hvis der er forskel i sortimentet (en shop for tøj, og en shop for VVS tilbehør, men med samme logistik , adresse og forsendelse), eller en shop som har både en detail og en engros virksomhed, hvor priser og produktkvanter varierer.

 

Hvis det er helt de samme produkter der indgår i alle sites, så er administrationen nok lettere ved at styre det alene på sprog. 

Du kan jo prøve dig lidt frem inden du går i fuldskala på de øvrige domæner. 

Link to comment
Share on other sites

For lige at give overblik over det jeg gerne vil:

 

Jeg har en dansk shop der sælger kampsportsudstyr - det jeg skal have lavet er to nye shops (en .dk og en .se) der sælger noget af det kampsportsudstyr der også sælges på den oprindelige. Men ikke det hele.

 

Designet på de to nye skal baseres på den oprindelige, men der skal selvfølgelig ændres logo, og lidt andre småting - og det kan jeg ikke helt se om man kan?

Link to comment
Share on other sites

For lige at give overblik over det jeg gerne vil:

 

Jeg har en dansk shop der sælger kampsportsudstyr - det jeg skal have lavet er to nye shops (en .dk og en .se) der sælger noget af det kampsportsudstyr der også sælges på den oprindelige. Men ikke det hele.

 

Designet på de to nye skal baseres på den oprindelige, men der skal selvfølgelig ændres logo, og lidt andre småting - og det kan jeg ikke helt se om man kan?

I det tilfælde vil jeg nok vælge at bruge multishop. Så kan du jo altid overveje om du vil gøre noget (ekstar) ved sprogvalget, ud over bare at sætte et default sprog pr. shop.

Link to comment
Share on other sites

I det tilfælde vil jeg nok vælge at bruge multishop. Så kan du jo altid overveje om du vil gøre noget (ekstar) ved sprogvalget, ud over bare at sætte et default sprog pr. shop.

 

Det er også det jeg hælder til - men jeg vil gerne være helt sikker på jeg kan ændre logo og andre små ting på de forskellige shops uafhængigt af hinanden. Ved du om man ka det? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er også det jeg hælder til - men jeg vil gerne være helt sikker på jeg kan ændre logo og andre små ting på de forskellige shops uafhængigt af hinanden. Ved du om man ka det? :)

 

Ja, det skulle være muligt.

Jeg har kun meget sporadisk brugt Multistore, men du kan skifte templates, så det er muligt. Og Homepage Image Slider er pr. site, så den kan også håndtere Multistore. 

 

Se evt: http://doc.prestashop.com/display/PS15/Managing+Multiple+Shops 

 

Du skal læse et godt stykke ned, men læs - der er flere forskellige beslutninger du skal tage, inden du går i luften. f.eks. om brugerne  og indkøbskurvene skal kunne deles mellem domæner, og hvordan varer og varegrupper deles. Og om alle shops skal ligge i samme shop gruppe.

 

Du skal også være opmærksom på, at din betalingsløsning bliver pr. shop, og at det formodentlig kræver nye indløsningsaftaler pr. domæne (fordi din nuværende indløser kun fungerer på det domæne du har indmeldt) - og i den sammenhæng skal du også checke hvordan indløseren håndterer forskellige valutaer så du er sikker på at den valuta du viser i shoppen også er den der afregnes på med indløseren. Jeg ved ikke om man kan det på udenlandske domæner med danske indløsere, men det skal du nok checke inden du går i gang.

 

Din lagerstyring kan kun gå på tværs af Multi store GRUPPER, og avanceret lagerkontrol er KUN pr. shop. Det samme gælder rabatregler. Så i dit setup skal alle domæner/shops være i samme gruppe. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker mange gange for brugbar info TorbenRune :)

 

Jeg har nu oprettet en af de nye shops, og har valgt den URL/domæne som jeg har købt til det. Men når jeg går ind på URL'en er der blankt. Hvordan sætter jeg det op så det virker?

Link to comment
Share on other sites

Det er også det jeg hælder til - men jeg vil gerne være helt sikker på jeg kan ændre logo og andre små ting på de forskellige shops uafhængigt af hinanden. Ved du om man ka det? :)

 

Det er muligt - og også at have f.eks. forskelligt theme, forskellige forsendelsesmåder, betalingsmåder og meget mere. Multistore er temmelig genialt, da man dels kan sætte en nærmest tro kopi op af en eksisterende shop, men også fordi det netop kan bruges helt uafhængigt af hinaden.

 

Vær lige opmærksom på, at hvis du bruger Nets, så skal du have en indløsningsaftale pr. domæne, med mindre du bruger subdomæner (underdomæner til dit .dk domæne). Og tilsvarende vil du så også skulle have flere betalingsgateways - så det kan hurtigt løbe op.

 

Jeg er selv lige gået i gang med en ny webshop - til mig selv denne gang:-) den bliver også lavet som multistore under jojoba.dk, men med selvstændigt domæne, design, helt andre varer osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt - og også at have f.eks. forskelligt theme, forskellige forsendelsesmåder, betalingsmåder og meget mere. Multistore er temmelig genialt, da man dels kan sætte en nærmest tro kopi op af en eksisterende shop, men også fordi det netop kan bruges helt uafhængigt af hinaden.

 

Vær lige opmærksom på, at hvis du bruger Nets, så skal du have en indløsningsaftale pr. domæne, med mindre du bruger subdomæner (underdomæner til dit .dk domæne). Og tilsvarende vil du så også skulle have flere betalingsgateways - så det kan hurtigt løbe op.

 

Jeg er selv lige gået i gang med en ny webshop - til mig selv denne gang:-) den bliver også lavet som multistore under jojoba.dk, men med selvstændigt domæne, design, helt andre varer osv.

 

Tak for info :)

 

Jeg har opsat multistore med en af det nye shops, og valgt URL til den. Men domænet skal vel tilknyttes på en eller anden måde?

Jeg har bare bestilt domænet og intet andet. Ved du hvad jeg skal gøre for at det kommer til at virke?

Link to comment
Share on other sites

Tak for info :)

 

Jeg har opsat multistore med en af det nye shops, og valgt URL til den. Men domænet skal vel tilknyttes på en eller anden måde?

Jeg har bare bestilt domænet og intet andet. Ved du hvad jeg skal gøre for at det kommer til at virke?

Ja, det er ikke nok blot at købe et domænenavn. Du skal have en DNS service til at pege dit domæne til den korrekte IP adresse.

Der findes mange forskellige muligheder for DNS tjenester - kik på nogle af de domæne udbydere der er - og check om leverandøren af dit domæne måske selv har en sådan tjeneste.

 

Den IP adresse der skal peges på er DEN SAMME som din danske shop. Prestashop finder selv ud af hvilket domænenavn der er brugt i browseren, og sender forespørgslen til den dertil hørende store. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ikke nok blot at købe et domænenavn. Du skal have en DNS service til at pege dit domæne til den korrekte IP adresse.

Der findes mange forskellige muligheder for DNS tjenester - kik på nogle af de domæne udbydere der er - og check om leverandøren af dit domæne måske selv har en sådan tjeneste.

 

Den IP adresse der skal peges på er DEN SAMME som din danske shop. Prestashop finder selv ud af hvilket domænenavn der er brugt i browseren, og sender forespørgslen til den dertil hørende store. 

 

Fantastisk - takker :)

 

Jeg har peget den videre på IP'en for den primære shop, så må vi se om 24-48 timer om det virker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...